5 grote mythes rond omnichannel

Omnichannel is een allesomvattende term om een nieuwe vorm van consumentengedrag aan te duiden. Maar aan de andere kant is er voor ondernemers veel onduidelijk. Lightspeed onderzocht de vijf meest voorkomende mythes rond omnichannel.

Er is veel gezegd en geschreven over omnichannel, maar de meest gangbare definitie is deze: de naadloze integratie tussen webshop en fysieke winkel. Waar de klant is, ben jij. Zo geef je klanten een consistente merkbeleving.

Mythe 1: “Ik heb een webshop en een fysieke winkel, ik ben al helemaal omnichannel.”

Bijna. Omnichannel gaat om de synchronisatie tussen online en offline. Door simpelweg een webshop en een winkel te hebben, ben je er dus nog niet. Stel: een klant ziet via de mobiele webshop dat hij/zij een nieuwe spijkerbroek kan kopen, en is toevallig in de buurt. Eenmaal in de winkel blijkt het artikel niet op voorraad te zijn. Dit is helaas nog een veelvoorkomende situatie.
Bij een echt omnichannel-bedrijf linkt de voorraad van een fysieke winkel met de voorraad van een webshop. Als een item in de winkel niet op voorraad is, zal de webshop dat aangeven. Daarnaast kun je er voor kiezen om het item te verbergen. Wil je teleurstelling voorkomen? Dan kun je de klant ook naar een van jouw andere locaties verwijzen. Bied jouw klanten een consistente ervaring. Of een klant nou online of offline iets koopt.

Mythe 2: “Omnichannel is een buzzword, verzonnen om mensen naar fysieke winkels te trekken.”

Dat kan minder cynisch! Omnichannel helpt juist het gat tussen ‘clicks’ en ‘bricks’ te dichten. De term is ontstaan vanuit de behoefte van de consument. Jouw nieuwe klant koopt namelijk nooit op dezelfde manier en is overal aanwezig. De ene keer ziet hij/zij iets in een etalage, en besluit het daarna op internet te bestellen. De andere keer ziet de klant een stoere trui op een fashionblog met een koopknop, maar die wil ze eerst in de winkel passen. Je klanten maken zo’n aankoopbeslissing met één vraag in het achterhoofd: wat komt mij op dit moment het beste uit? Omnichannel geeft een passend antwoord op die vraag. Jij bent er voor de klant, waar en wanneer de klant dat wil.

Mythe 3: “Ik heb helemaal geen technische kennis. Ik ben bij voorbaat al gedoemd!”

Gelukkig niet. Een goed POS-kassasysteem en goede webshop-software laten jou intuïtief je gang gaan zonder dat je ook maar iets van tech begrijpt. Jij moet namelijk kunnen focussen op waar jij sterk in bent: ondernemen. Door van tevoren je winkel goed in te stellen, van klantmanagement tot voorraadbeheer, doet een goed systeem het meeste werk voor je. Zoals notificeren wanneer een regular korting krijgt. Of automatisch een order doen wanneer voorraad op dreigt te raken. Zo heb je er bijna geen omkijken meer naar.

Probeer Lightspeed Omnichannel nu gratis

Probeer ons omnichannel platform nu 14 dagen gratis en zie direct hoe je een brug kunt slaan tussen verkoop online en in de winkel.

Mythe 4: “Ik heb maar weinig personeel, en heb dus echt geen tijd om een webshop te onderhouden.”

Begrijpelijk. Maar ook het maken en het onderhouden van een webshop is zo gepiept. Uiteraard is elk beetje technische kennis mooi meegenomen, maar het is geen noodzaak. Kies bijvoorbeeld met één druk op de knop een passend template bij het doel van je webshop. Al je items uit de retail-omgeving kan je makkelijk importeren naar de webshop-omgeving. Ook kan je in je online winkel talloze apps integreren (bv. voor verzending en meer traffic) zodat jij je hele webshop kan inrichten naar jouw smaak en behoeftes.
Plus: de tijd die je in de webshop steekt, betaalt zich altijd dubbel en dwars terug: een online winkel is 24 uur per dag open, zodat je altijd voor de klant klaarstaat.

Mythe 5: “Mijn webshop-aanbieder biedt geen retail kassa, dus daarom kan ik niet voor omnichannel gaan.”

Dat ligt er maar net aan. Een goede eCommerce-aanbieder laat je eenvoudig integreren met een retail kassa, zodat je snel een omnichannel-beleving kan bieden. Je hoeft er ook niet per se een nieuwe fysieke winkel voor te starten. Stel, je staat met een paar items van je webshop op een lokale markt. Een iPad-kassa, gekoppeld aan je online webshop en gepersonaliseerd aan jouw bedrijf, is dan ideaal. Zo neem je je webwinkel overal met je mee. Dat is niet alleen flexibel, maar het houdt ook realtime je voorraad bij – zodat online shoppers niet voor verrassingen komen te staan.

Omnichannel hoeft dus niet lastig te zijn. Vele ondernemers gingen u voor. Lees waarom zij voor omnichannel kiezen in onze klantcases.

Lorenz van Gool

Lorenz van Gool

Lorenz is Content Specialist Benelux bij Lightspeed. Schrijft over retail, omnichannel en horeca. Passie voor innovatie en ondernemerschap.