Omnichannel en community building bij Modefabriek 2019

Omnichannel en community building bij Modefabriek 2019

Op 8 en 9 juli vond het fashion event ‘Modefabriek’ plaats in de RAI in Amsterdam. Met meer dan 600 merken op de beursvloer hadden retailers de mogelijkheid om de nieuwste fashion trends te spotten. Naast het bewonderen van de nieuwste collecties, waren er interessante workshops te volgen en presentaties bij te wonen. Deze presentaties gingen onder andere dieper in op het belang van omnichannel en het bouwen van je community. We geven een overzicht van de belangrijkste take-aways.

modefabriek 2019

Bouw een community rondom je merk

Door als retailer een community te bouwen rondom je merk kun je jezelf snel onderscheiden van anderen in de mode-industrie. Mensen zien kleding als een uiting van hun identiteit, en door het bouwen van een community rondom je brand versterk je dit gevoel. Hierbij is het wel belangrijk dat je product goed is, anders heeft een community geen kans van slagen. De volgende stap is het creëren van een beleving rondom je merk. Daardoor voeg je extra waarde toe aan je product. Dit heeft niet alleen veel tijd nodig, maar ook veel creativiteit en inspiratie.

Maru Asmellash, medeoprichter van kledingmerk The New Originals, weet hier alles van: drie jaar geleden ging hij samen met zijn vrienden op zoek naar inspiratie voor hun kledingmerk. Ze lieten zich niet alleen inspireren door mode, maar ook door het leven in de stad, evenementen en andere gedeelde interesses. Op de vraag hoe hij ervoor heeft gezorgd dat er een community ontstond, antwoord hij het volgende:

“You have to combine the brand with a message, because the brand is more than its own product. First we started to look to our necessities and how we wanted to give back to the community. Then we combined these things around the brand. Now are selling our brand by throwing parties, organising meet-ups, publishing a creative newspaper and much more.”

Zorg er dus voor dat je relevant bent voor je doelgroep, en durf de interactie met hen aan te gaan.

Modefabriek 2019

Verbreed je verkoopkanalen en ga voor omnichannel

Met je klanten communiceren doe je niet alleen door middel van branding, maar ook door te kiezen voor de juiste verkoopkanalen, en die met elkaar te stroomlijnen. Als retailer moet je ervoor zorgen dat je aanwezig bent op de kanalen waar zij jouw winkel ook verwachten.

Volgens Rosalie van Beveren, Brand Ambassador bij Lightspeed, geeft 69% van de retailklanten aan dat ze het belangrijk vinden dat een winkel verschillende manieren aanbiedt om een product te kopen. Je moet als retailer dan ook niet meer denken in óf online óf offline, maar allebei. Om dit in goede banen te leiden worden beide kanalen met elkaar gesynchroniseerd door middel van omnichannel. Dat maakt het managen van je bedrijf niet alleen makkelijker, maar ook blijft 30% van de klanten trouwer aan een merk dat omnichannel gebruikt, in plaats van één kanaal.

Online en offline verkoopkanalen complementeren elkaar. Een online winkel helpt niet alleen voor de verkoop, maar is ook een manier om je laatste catalogus snel te verspreiden onder je doelgroep. In een fysieke winkel kunnen klanten daarentegen kleding passen en de stoffen voelen. Omnichannel zorgt ervoor dat de voorraad en de klantdetails in beide kanalen gesynchroniseerd zijn. Zo krijgt de klant dezelfde ervaring en kunnen ze kiezen waar en wanneer ze een product willen kopen. Volgens Rosalie is het dan ook belangrijk om de klant voorop te stellen:

“Keep the customer as the main focus and let everything revolve around them. Analyse them and make your channel decisions based on the habits of your customer. Investing in an existing customer is less costly than getting a new one.”

Modefabriek 2019

Wil jij ook online en offline sales op één plek?

Maak gebruik van omnichannel