Hoe on-site zoekopdrachten u kunnen helpen meer te verkopen

Als betrokken webwinkelier houdt u zich vaak bezig met hoe uw webshop of producten weergegeven worden in Google en andere zoekmachines. Maar kijkt u ook wel eens naar de zoekmachine in uw eigen webshop? Hoe wordt deze gebruikt door uw klanten en hoe kunt u die resultaten gebruiken om uw conversie te verbeteren? SEOshop Premium partner Yellowlab legt het in deze maandelijkse Premium-bijdrage uit.

Wat is on-site zoeken en hoe analyseert u het?

Een heldere websitestructuur zorgt ervoor dat bezoekers snel kunnen navigeren naar pagina’s die voor hen nuttig zijn, maar soms kan een zoekopdracht sneller en eenvoudiger zijn. Een interne zoekmachine op uw website is niet alleen handig voor bezoekers. Het monitoren van de gebruikte zoektermen geeft u namelijk ook inzicht in de vraag waar uw bezoekers werkelijk naar op zoek zijn. Op basis van deze gegevens kunt u uw online marketing activiteiten bijsturen en uw website optimaliseren. Hoe u dit kunt analyseren in Google Analytics leggen we in dit artikel verder uit.

Hoe stel ik dit in via Google Analytics?

Mocht u Site Search Tracking nog hebben geactiveerd in Google Analytics, via admin -> All Web Site Data -> View Settings kunt u dit alsnog doen. Vanaf nu worden alle zoekopdrachten gemeten, en via Behaviour -> Site Search kunt u de resultaten bekijken. In de Nederlandse Google Analytics is dit terug te vinden via Gedrag -> Zoekopdrachten op site.

Kijk niet alleen in de resultaten van Google Analytics, maar doe ook eenvoudige tests op uw site zelf. Zoek bijvoorbeeld op één van uw producten en kijk of deze juist wordt weergegeven. Wat voor melding krijgen bezoekers als ze iets zoeken wat u niet in uw assortiment heeft? Krijgen ze relevante suggesties of alleen maar de melding dat er niets gevonden is?

4 belangrijke resultaten waarop u actie kunt ondernemen

1. Productassortiment niet groot genoeg: stel, u verkoopt sokken in twee kleuren: blauw en zwart. Maar uit de resultaten van Google Analytics blijkt dat veel bezoekers naar rode sokken zoeken. Wat doet u dan? Verwijst u ze door naar de productpagina’s met zwarte en blauwe sokken, of besluit u om het assortiment uit te breiden?

Natuurlijk hoeft u niet voor iedere zoekopdracht uw assortiment uit te breiden, maar de zoekopdrachten vertellen u wel of het verstandig is om nieuwe producten aan te bieden, waar uw bezoeker nu al naar op zoek is.

2. Hoog bouncepercentage bij zoekopdrachten: Ga in Google Analytics naar Gedrag -> Zoekopdrachten op site -> Zoektermen. Nu ziet u een overzicht van de zoektermen, die gebruikt zijn op de site in een bepaalde periode (zorg dat u de periode zo instelt, dat u voldoende zoektermen hebt om mee te werken). Standaard is dit gesorteerd op de zoektermen die het meest gebruikt zijn.

Pas deze sortering aan, door te klikken op de kolom % uitstappunten zoekopdrachten. Nu ziet u misschien veel zoektermen die 1x gebruikt zijn en een uitstappercentage van 100% hebben. Klik bovenaan op het sorteertype en selecteer daar ‘Gewogen’ (zie afbeelding).

onsite zoekopdracht

Nu wordt de sortering aangepast en krijgt u een overzicht van zoektermen die vaak gebruikt zijn en gemiddeld genomen een hoog uitstappercentage hebben. Het overzicht zou er uit kunnen zien als onderstaand voorbeeld:

on-site zoekopdracht

Als we dit voorbeeld bekijken, zien we dat er 325x op ‘poef’ is gezocht, maar na het zien van de zoekresultaten verlaat 64% van de bezoekers de site. Een vrij hoog percentage dus! Ga met deze resultaten aan de slag en bekijk deze zoekwoorden in uw webshop en bedenk dan waar het aan kan liggen dat de resultaten die getoond worden, niet zijn wat uw bezoekers verwachten en voer aan de hand hiervan resultaten door. Zijn de zoekwoorden wel in de content verwerkt? Of staan er andere zoekwoorden in de content die eigenlijk bij een ander product horen?

3. Belangrijke producten converteren niet goed genoeg: Als uit de tests op de site zelf en uit de statistieken van Google Analytics blijkt dat bepaalde producten erg slecht gevonden worden, is het tijd om naar de productomschrijvingen te kijken. Hoe beter uw productomschrijving, hoe makkelijker de bezoeker het product vindt en hoe groter de kans dat hij/zij tot aankoop overgaat.

4. Gebruik van de juiste zoektermen: worden de juiste zoektermen wel gebruikt? Ga in Google Analytics na welke zoektermen uw bezoeker gebruikt en vergelijk deze met de zoektermen die u heeft ingevuld in de content. Een probleem dat veel voorkomt is dat er vanuit SEO oogpunt zoekwoorden zijn ingevuld die het hoogste zoekvolume hebben. Dat is niet verkeerd natuurlijk, maar het kan voorkomen dat deze populaire zoektermen niet overeen komen met de zoekopdrachten op de site. Verkoopt u panty’s en is dat ook de meest gezochte benaming in Google, dan heeft u waarschijnlijk het woord panty’s in uw titels en content verwerkt. Het kan zijn dat mensen op de site zoeken naar nylons, of kousen. Als dat blijkt uit de statistieken, verwerk deze synoniemen dan in uw content.

Blijf uw resultaten analyseren

Heeft dit artikel u geïnspireerd en heeft u op basis van uw statistieken verbeteringen doorgevoerd? Dan wilt u natuurlijk ook weten wat het effect hiervan is. Een handige manier is om aan te geven in Google Analytics wanneer u een aanpassing heeft doorgevoerd. Dit kunt u doen via Doelgroep -> Overzicht, klik dan op het pijltje onder de grafiek en klik op ‘nieuwe annotatie’ aanmaken. U ziet dan een notitie in de tijdlijn, die aangeeft dat er iets gedaan is. Als u er op klikt, kunt u lezen wat er is ingevuld bij deze annotatie.

google analytics on-site

Vergelijk na een bepaalde periode, bijvoorbeeld een maand, het effect van uw aanpassing. Vergelijk de bounce percentages van voor en na de aanpassing. Is deze hierdoor verlaagd? En vindt de bezoeker nu wel het product dat eerst niet in het assortiment was opgenomen? Dan is uw optimalisatie geslaagd!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.