Onder de vleugels van een marktplaats

Waar het vroeger alleen om vraag en aanbod ging, is er de laatste jaren meer focus komen te liggen op de customer experience. Winkels zijn merken geworden en een goede branding telt even zwaar als een goede prijsstrategie. De consumenten kopen via social media, shoppings apps en bezoeken conceptstores. De beleving staat centraal. Maar met miljoenen aanbieders zien consumenten door de bomen het bos niet meer. Er is behoefte aan overzicht, een plek waar alle producten, merken en winkels samenkomen. En daar spelen de Amazon’s, eBay’s en Bol.com’s in deze wereld op in.

Winkelen draaide vroeger volledig om vraag en aanbod, marktkoopmannen hadden spullen die wij als consument graag wilden hebben. Marketing schroefde de vraag hier en daar wat op, maar het draaide sowieso om het verkopen van spullen. Tegenwoordig is een winkel die alleen maar leuke producten verkoopt niet genoeg. Emotionele aspecten spelen een grote rol in de aankoop. Producenten en winkeliers verkopen niet langer een product, ze nodigen de consument uit om deel uit te maken van een gevoel, een community. Winkels zijn merken geworden. De slogan van Nike luidt niet “Nike, voor wanneer je sportkleding nodig hebt” maar “Nike, just do it”. De MTV-generatie weet niet beter dat het draait om de beleving. Veel van hen zijn ervan overtuigd dat merken bepalen wie je bent als persoon. Maar hoe denkt de hedendaagse consument daarover?

Consumenten raken verdwaald

Er zijn miljoenen merken en daar komen er dagelijks duizenden bij. Consumenten volgen hun favoriete merken op Instagram, bekijken en delen reclamespotjes op YouTube en tieners scheuren fotoreportages uit tijdschriften om ze op hun slaapkamermuur te hangen. Natuurlijk zijn merken nog steeds belangrijk! Consumenten zelf zijn ook een merk geworden onder de noemer ‘brand ambassadors’ en vloggen en bloggen over hun aankopen en levensstijl. Nog steeds lijkt het alsof belevingen belangrijker zijn dan de daadwerkelijke producten. Wat niet per se een probleem hoeft te zijn, we kunnen zo nu en dan allemaal wel wat beleving en inspiratie gebruiken. Maar steeds vaker vraagt men zich af: waar kan ik het product vinden wat ik zoek? Waar ga ik winkelen? Mensen weten het vaak niet meer. Ze speuren online en klikken rusteloos van de ene webwinkel naar de andere, om uiteindelijk te slagen bij een online marktplaats.
Zo gaan consumenten voor electronica naar Coolblue. Voor boeken en speelgoed naar Bol.com en Amazon. Voor kleding naar Wehkamp, ASOS en Zalando. Een overzicht van alle auto’s is te vinden op Gaspedaal.nl of Autotrack. En voor tweedehandsspullen heb je Marktplaats, Speurders of 2dehands.be

Wat definieert een marktplaats? Een marktplaats is te herkennen aan twee kenmerken:

  1. een oneindig lijkend aanbod van producten en merken, dat gemakkelijk te doorzoeken is dankzij de vele filtermogelijkheden.
  2. een bron van inspiratie, met vlogs, blogs, stap-voor-stap handleidingen, lookbooks en tijdschriften.

 

Marktplaatsen – encyclopedieën voor online shoppers

Vraag en aanbod, merken en belevingen – het komt allemaal bij elkaar op marktplaatsen. De term marktplaats zegt het al, het zijn verzamelplaatsen vol beschikbare aanbieders en producten. Marktplaatsen lijken de ultieme plek om te winkelen, hier beginnen en eindigen consumenten hun zoektocht.

Misschien denk je dat het bij een marktplaats allemaal draait om overzicht en de juiste zoek- en selectiefuncties. Maar mensen bezoeken marktplaatsen ook omdat ze ervan houden om overspoeld te worden door een oceaan aan keuzemogelijkheden. De kracht van marktplaatsen zit hem niet alleen in overzicht, maar ook het overweldigende effect van het eindeloos lijkende aanbod. “Kijk gerust rond in ons reusachtige assortiment. Kun je niet kiezen tussen duizenden op elkaar lijkende producten? Bekijk dan hier onze top 10.” Het grote aanbod van marktplaatsen laat je duizelen, en geeft je tegelijkertijd het overzicht dat je zocht. Het biedt transparantie: weten wat er te koop is en vinden wat je zoekt.

 

screen-shot-2016-12-13-at-17-38-15

“Met meer dan 11.000 ontwerpers en winkels op één plek, hebben we alles wat je wilt.”
– Lyst, online fashion marktplaats

 

De ontmoetingsplaats voor consumenten en merken

Onbekend maakt nog dikwijls onbemind, vooral op internet waar je geen vertrouwde gezichten ziet. Een bekende marktplaats zorgt niet alleen voor meer bezoekers, maar ook voor meer kopers. Om een betrouwbare aanbieder te zijn én blijven, stellen marktplaatsen nogal wat voorwaarden. Te denken aan een tijdslimiet voor het verwerken van retourzendingen. “Veel marktplaatsen die aanvankelijk volledig toegankelijk en open waren, zoals eBay, zijn tussen 2008 en 2010 steeds meer regels gaan invoeren en handhaven om kwaliteit te waarborgen.” vertelt Stephanie Tilenius, voormalig Senior Vice President bij eBay.com, in haar blogpost op Forbes.

 

“Elke marktplaats en elk land heeft weer andere voorwaarden. Er gaat veel tijd zitten in het plaatsen van je producten op een marktplaats. De meeste kleine spelers houden er niks aan over. Maar heb je een niche-product? Pak dan je kans.” – Tom Maaswinkel, Algemeen Directeur DotCommerce.

40% van de totale online retailmarkt

Het succes van de marktplaats startte in 1999. Van dat jaar tot 2006 domineerden eBay en Amazon de markt. Zij waren een open platform dat kopers en verkopers bij elkaar bracht. In Nederland had je Bol.com, Marktplaats.nl en het Belgische 2ehands.be. Anderhalf decennia later zijn marktplaatsen wereldwijd de drukst bezochte websites. Volgens “Rise of the Global Marketplaces“, een onderzoek van de E-commerce Foundation en de Nyenrode Business Universiteit, zullen wereldwijde marktplaatsen als Amazon, eBay en Alibaba over vijf jaar bijna 40% van de totale online retailmarkt in handen hebben.

Toekomst van online marktplaatsen

 

Wel of niet op een marktplaats?

“Als je product(en) niet uniek genoeg is/zijn, zal een marktplaats je met huid en haar verslinden”, legt Tom Maaswinkel uit, algemeen directeur bij DotCommerce. “Natuurlijk kun je als zelfstandige onderneming zeker groeien door je producten beschikbaar te stellen via een marktplaats, maar het is niet voor elk bedrijf een goed plan. Doe je aan dropshipping? Blijf dan weg bij marktplaatsen. Heb je al weinig marge op je product? Dan zul je het moeten hebben van je eigen branding, expertise en service, want veel ruimte voor prijsconcurrentie is op marktplaatsen niet aanwezig.”

“If you can’t beat them, join them.”
– Bart Vintcent, CEO EffectConnect.

Volgens EffectConnect, aanbieder van o.a. marktplaatsintegraties voor webshops, zijn er een aantal zaken waar webshops rekening mee moeten houden. In hun presentatie tijdens Lightspeed Connect stipt CEO Bart Vintcent wat kanttekeningen aan: “Je kunt op marktplaatsen misschien heel wat verkeer genereren, maar als kleine winkelier moet je kunnen voldoen aan hele strenge eisen qua bezorging. Je moet investeren in een marktplaats om er echt iets uit te halen. Zowel tijd als geld. Máár als je dat doet, dan deel je mee in de taart: if you can’t beat them, join them.”

Tom Maaswinkel is het hier mee eens en adviseert om marktplaatsen voornamelijk als reclamemiddel te gebruiken: “Probeer consumenten die via marktplaats een aankoop hebben gedaan voortaan naar je (web)winkel te sturen. Doe iets bij die bestelling, bijvoorbeeld een tegoedbon voor 5 euro. Wanneer je geen commissie meer hoeft te betalen aan een marktplaats, verdien je dat zo terug.”

Het lijkt erop dat marktplaatsen zowel consumenten als webwinkels een meerwaarde te bieden hebben. Ze zijn meer dan een online groothandel. Ze inspireren, selecteren en geven advies. Niet voor niets groeit hun populariteit, het marktaandeel blijft groeien. Aan webwinkels de vraag, groei jij met ze mee?

Jolien Huizinga

Jolien Huizinga

Marketing Content Specialist bij Lightspeed. Schrijft o.a. blogposts en whitepapers om zelfstandige ondernemers te inspireren en op de hoogte te houden van trends & nieuws op gebied van e-commerce, horeca en retail.