3x last minute ondernemerstips voor Koningsdag

3x last minute ondernemerstips voor Koningsdag

Op Koningsdag is iedereen voor een dagje ondernemer. Gewapend met kleedjes en zolders vol rommel staan de straten vol met enthousiaste kinderen die hun waar aan iedereen aanprijzen. Natuurlijk is de verleiding erg groot om zelf ook je zaak op slot te doen en op te gaan in het feestgedruis van de dag, maar zo laat je wel een kans liggen om wat extra zaken te doen of jezelf meer naamsbekendheid te geven in de buurt! In deze blog lees je 3 tips voor ondernemers op Koningsdag.

1. Verzin een leuke inhaker

Er zijn weinig feestdagen die zo’n universeel positief gevoel teweeg brengen in Nederland als Koningsdag. Bedrijven die deze feestdag in hun voordeel laten werken scoren daar dan ook hoge ogen mee! Bedrijven als de HEMA met hun oranje tompouce of de gevel van Café De Blaffende Vis in Amsterdam zijn hier goede voorbeelden van, maar het hoeft niet zo groots te zijn.

Maak een fotohoekje waarin mensen zich in het oranje kunnen verkleden en voor een klein bedrag een ludieke polaroidfoto kunnen schieten, kleed je etalage aan met boa’s en opblaaskronen, of breng een oranje versie uit van eventuele zelfgemaakt producten die je verkoopt. Geen tijd meer om iets op straat te realiseren? Social media geeft je de kans om informatie (openingstijden) te communiceren in een toepasselijke vormgeving.

koningsdag

Alles is toegestaan, zolang het maar een goede lik oranje verf heeft gehad, en een goede portie humor bevat!

2. Verkoop je producten op straat

Bevindt jouw onderneming zich in een buurt met veel jonge families, of in een straat waar over het algemeen veel voetverkeer is op Koningsdag? Leg je kleedje tussen de buurtkinderen, en gooi die stoffige voorraad uit de kelder erop onder de noemer ‘Koningsdag SALE’.

Het voordeel hier is dat je als professional vaak net dat beetje extra kunt bieden. Dat is ook wel nodig, want een buitenwinkeltje runnen alsof het je normale winkel is gaat niet werken op Koningsdag. Laat de kinderen raden hoeveel mandarijnen er in een grote glazen vaas zitten, en ben niet bang om te onderhandeling aan te gaan met de buurvrouw.

Verkopen op Koningsdag moet je als ondernemer niet insteken met het idee om winst te maken. De waarde hier zit ‘m in het contact met de mensen en het creëren van naamsbekendheid. Vooral als online retailer kan het helpen om een aantal producten in ‘real life’ te verkopen. Vergeet niet om gepersonaliseerde verpakking te gebruiken! Mensen moeten je natuurlijk wel terug kunnen vinden.

Benieuwd hoe je van dit nieuwe publiek vaste klanten maakt?

Ontdek Lightspeed Loyalty

3. Organiseer een evenement op je terras

Met Koningsdag zijn er twee dominante doelgroepen waar je je op kunt richten als horecaondernemer: dronken mensen (leeftijd loopt uiteen) of jonge gezinnen met kinderen.

Afhankelijk van waar je voorkeur naar uitgaat kun je verschillende dingen doen. Je kunt – alleen of in samenwerking met andere ondernemers – een ijzersterke line up aan DJ’s opstellen, een x-aantal extra barren erbij huren, aan je personeel vragen of al hun vrienden en vriendinnen voor een tientje per uur willen tappen en er één groot feest van bouwen. Het goede nieuws is dat iedereen bier en gezelligheid zoekt op Koningsdag, dus het kan een zeer lucratieve dag worden. Het slechte nieuws? Er komt het nodige contact met de gemeente bij kijken.

Het andere uiterste is dat je jezelf omtovert tot safe haven voor alle ouders die al een halve dag met vermoeide kleintjes op stap zijn en wel een momentje rust kunnen gebruiken. Zorg voor vermaak voor de kinderen in de vorm van spelletjes en speelgoed. Zorg voor poedelbadjes bij tropisch weer, en dekentjes op een frisse Koningsdag.

koningsdag

Je hoeft als ondernemer op Koningsdag niet meteen je deuren dicht te gooien en de dag als verloren te beschouwen. Met een beetje goede wil, wat creatief inzicht en genoeg Oranjekriebels valt er een hele lucratieve dag van te maken!

Stel jezelf flexibel op als ondernemer

Gebruik een mobiel kassasysteem