One-page checkout of toch multi-step checkout?

Gisternacht heeft er een platform update plaatsgevonden. Zowel de one-page checkout als de kortingsbundels werden toegevoegd aan uw webwinkel. Hierdoor heeft u nog meer middelen tot uw beschikking om de conversie in uw webwinkel te verhogen. In deze blogpost leest u wat de voordelen van een one-page checkout en een multi-step checkout zijn.

De voordelen van een one-page checkout

De zogenaamde ‘abandoned shopping carts’ (achtergelaten winkelwagens) zijn een veelvoorkomend probleem onder webwinkels. Dit betekent dat bezoekers in uw webwinkel wel producten in hun winkelmand plaatsen, maar vervolgens niet de bestelling afronden. Ze verlaten dan uw webwinkel tijdens het checkoutproces. Volgens onderzoek zou het hier gaan om een gemiddeld percentage van maarliefst 67,35%!

De belangrijkste reden voor het afhaken van deze bezoekers is de hoeveelheid stappen die zij moeten doorlopen. Denk aan het aanmaken van een account, het kiezen van een verzendmethode, het kiezen van een betaalmethode en het invullen van adresgegevens. Bij elke stap zal de bezoeker zichzelf afvragen ‘is het wel de moeite waard om verder te gaan?’

Vaak wordt de onepage checkout dan als oplossing gezien en wel om deze redenen:

  1. Snelheid – met een one-step checkout hoeven uw bezoekers en klanten niet te wachten tot de volgende pagina verschijnt. Een snelle en gebruiksvriendelijke checkout zorgt ervoor dat klanten niet afgeleid raken of besluiten om toch niet bij u te kopen.
  2. Interactiviteit – het checkoutproces reageert nog meer op de keuzes van de klant, waarbij velden automatisch worden geüpdatet op basis van deze keuzes (zoals ook al de adresgegevens automatisch worden ingevuld op basis van de postcode).
  3. Navigatie – de navigatie wordt nog eenvoudiger. Alles wordt op 1 plek getoond, er is een duidelijke structuur en waardoor uw klanten minder redenen hebben om op de ‘Terug’-knop te klikken.

Case study: multi-step checkout vs. one page checkout

Wat werkt nu beter, de multi-step checkout of de one-page checkout? GetElastic beschrijft op haar website een case study van de Officiële Vancouver 2010 Olympic Store. Voor deze webwinkel voerde het bedrijf een A/B test uit, om te onderzoeken welke checkoutmethode het beste zou werken.

In de test werd 50% van het verkeer (bezoekers) naar de originele checkout gestuurd, terwijl de andere 50% van de one-page checkout gebruik maakte. Na 300 transacties was al duidelijk wie de winnaar was en na 606 transacties werd het onderzoek stopgezet. De one-page checkout presteerde 21,8% beter!

Is multi-step dan helemaal niet goed meer?

Hoewel de one-step checkout vaak als de ideale checkout wordt gezien, zijn er nog voldoende redenen om toch voor een multi-step checkout te kiezen. Bijvoorbeeld wanneer u meer informatie van uw klant nodig heeft, voordat een bestelling verwerkt kan worden. Wanneer u gebruik maakt van services als Give.it, om uw klanten de mogelijkheid te geven een product als cadeau te versturen, dan kan het voor hen prettiger zijn om te werken met een multi-step checkout. Hierdoor voelt het proces dan misschien natuurlijker aan. De enige manier om dat met zekerheid te kunnen zeggen, is door dit te A/B testen. Hieronder leest u daar meer over.

Wat werkt het beste voor mijn webwinkel?

In het artikel van GetElastic dat hierboven genoemd wordt, wordt gewaarschuwd voor de hype rondom de one-page checkout. Hoewel de case study aantoont dat de one-page checkout goed werkt voor deze webwinkel, wil dat niet zeggen dat voor iedere webwinkel het geval is. De resultaten zijn afhankelijk van het product, de markt en de doelgroep.

De beste manier om er achter te komen wat het beste werkt voor uw webwinkel, is door uw checkout te testen. Dat gaat als volgt:

Wanneer u een M pakket heeft, kunt u dat doen door de checkoutmogelijkheden (multi-step checkout, one-page checkout, one-step checkout) te rouleren. U kiest dan een checkoutmogelijkheid en analyseert u gedurende enkele weken uw conversieratio in Google Analytics. Vervolgens kiest u een andere checkoutmogelijkheid en herhaalt u dit proces.

Wanneer u een groter pakket heeft, bijvoorbeeld L of XL, kunt u sinds vandaag de verschillende checkoutmogelijkheden A/B testen. Dit betekent dat deze willekeurig aan klanten getoond worden. In uw backoffice kunt u vervolgens bijhouden welke checkoutmogelijkheid het beste presteert.

In onze blogpost over de update leest u in detail hoe dit werkt.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.