The Online Retail Company: van €25.000 naar miljoenen euro's omzet per jaar

The Online Retail Company begon in 2007 met een enkele webshop en telt nu maar liefst 12 webshops, met al 2 nieuwe webshops in de planning. De onderneming ging van tien duizenden euro’s omzet naar een miljoenen business. Hoe deden deze nuchtere, slimme Groningers dit? Lees hier hun verhaal.

Hoe het begon

In 2007 besloot Lennart Gouman om samen met zijn oud-collega Harold Begeman, naast zijn full-time baan een webshop te beginnen. Zij kochten de domeinnaam Lastvan.com waar zij bestrijdingsmiddelen en tuinproducten als mollenverjagers en anti-onkruidmiddelen verkochten. ‘We kenden de problemen uit de tuiniersbranche en wisten dat daar handel in zat,’ vertelt Gouman.

‘Vervolgens voegden we zwembadartikelen toe en begonnen de verkopen echt te lopen.’ hadden beide heren het gevoel dat de zwembadartikelen niet thuis hoorden in de huidige webshop en in 2011 besloten hij en collega Harold twee aparte webshops op te zetten. De zwembadartikelen werden verkocht in de webshop goedkoopzwemmen.nl en de tuinproducten bleven in de oude webshop. Later veranderde de webshop goedkoopzwemen.nl in zwembadstore.com. ‘We wilden niet een goedkope uitstraling hebben, dat past niet bij ons,’ legt Gouman uit. In 2011 lopen de webshops zo goed dat hij ontslag neemt bij zijn werkgever en zich volledig op de webshops gaat richten.

Wat maakt jullie shops dan zo uniek? ”Een gemiddelde webshop communiceert nauwelijks persoonlijk,’ legt Gouman uit. ‘Dat geldt niet alleen voor het contact met de klant, maar ook met de leverancier. Wij geven een persoonlijke service. We kunnen daardoor binnen de minuut schakelen en inspelen op de wensen van de klant. Die bepaalt uiteindelijk hoe ons assortiment eruit ziet.’

Service, kennis en klantvriendelijkheid

Nu hebben jullie ruim 12 webshops. Hoe zorgen jullie dat die allemaal succesvol worden? ‘We kiezen alleen producten die we begrijpen. We zien regelmatig hobby webshops verschijnen, die ook even snel weer verdwijnen. Als je je product niet volledig begrijpt, werkt het niet. De productkeuze komt vervolgens vanuit een behoefte. Vaak zijn dit klanten die vragen om een product. Om een voorbeeld te geven, luchtbedshop.com is het resultaat van een vraag van een klant. Hij wilde graag een luchtbed hebben van het zwembadmerk dat wij verkopen. Wij geloven dat je dat soort mogelijkheden nooit moet negeren en dus hebben we een webshop voor dat product opgezet. Soms zijn het overigens ook de leveranciers die met tips komen. Daarnaast is de prijs belangrijk, maar niet doorslaggevend in onze bedrijfsvoering. Bij ons betaal je een gemiddelde prijs, we kunnen goed mee, maar zeggen nooit dat we de goedkoopste zijn. In onze ogen is dat een zwakte. Stunten kan iedereen, daar zit geen uitdaging.’

Dus hoe zou je jullie strategie kunnen samenvatten? ‘Onze 3 pijlers zijn service, kennis en klantvriendelijkheid. Dat geldt voor al onze shops. We zorgen altijd dat er eerst een goede basis staat. Dat betekent dat je veel geduld moet hebben en zoals ik eerder zei, kennis van het product. Zonder die kennis kom je nergens! We hebben altijd alles met eigen geld gedaan en onze winst direct in de voorraad gestoken. Daar zijn we nu groot mee geworden.’

Als ik naar jullie productgroepen kijk, lijkt het erop alsof jullie heel specifiek op zoek zijn gegaan naar seizoensgebonden producten. Klopt dat? ‘Daar is inderdaad goed over nagedacht. We misten nog een goedlopend winterassortiment en besloten om onze pijlen op strooizout verkoop te richten, maar dat kan je tegenwoordig echt op iedere hoek van de straat kopen. We verkopen dat nog steeds, maar sinds twee jaar ook kachels in onze webshop zibrowebshop.com.

Marketing van de webshop

Hoe verzorg je marketing voor 12 webshops? ‘Google AdWords hebben we uitbesteed aan een bureau in Groningen. Het onderhoud aan alle shops en de marketing daarvoor doen wij zelf. Veel marketing hoeven we niet meer te doen, want bezoekers van de ene shop gaan al snel naar de andere shop. In de nabije toekomst willen we wel meer met e-mailmarketing gaan doen om daar nog meer uit te halen.’

The Online Retail Company is ook actief op Facebook en Marktplaats. ‘Admarkt van Marktplaats werkt erg goed,’ zegt Gouman. ‘Op Facebook hebben we ook steeds meer volgers. Zeker na de aankoop van ons pand hadden we er direct 300 volgers bij. Aankondigingen leveren ons geen handel op, merken we. Toch is het leuk om interactief in contact te blijven met je klanten. Adverteren via Facebook werkt overigens wel erg goed!’

De keuze voor SEOshop

Jullie zijn in 2007 gestart, SEOshop bestaat pas sinds 2008. Dat betekent dat jullie dus niet direct bij SEOshop zijn gestart. ‘Dat klopt. In 2007 was osCommerce erg populair, maar dat was lastig om aan te passen en er was veel maatwerk voor nodig. Dat kon in 2007 echt niet uit. We zijn toen bij een concurrent van jullie uitgekomen. In het begin was dat prima, maar naarmate we groter werden konden we hier echt niet meer mee werken. We twijfelden toen tussen een bekende open source oplossing en SEOshop, waarbij SEOshop als beste uit de bus kwam. In 2012/2013 hebben we toen luchtbedshop.com overgezet, waarna de rest snel volgde.’

‘We zagen direct omzetstijging, waren veel beter vindbaar en het uiterlijk van de webshop was ook erg goed.’ Wat maakte SEOshop dan de beste partij voor jullie situatie? ‘Alles zat er standaard in en wanneer we uitbreidingen wilden, dan was dat nu of in de toekomst mogelijk. Dat gaf ons veel vertrouwen,’ legt Gouman uit.

The Online Retail Company ging van een omzet van 25.000 euro per jaar naar meerdere miljoenen euro’s per jaar. ‘Dat is een flinke stijging en ik durf best te zeggen dat dit mede door SEOshop komt!’, zegt Gouman.

Naar een omni-channel onderneming

”We hebben zojuist een pand gekocht van 2.000m2. We willen onze klanten graag online aantrekken, zodat ze vervolgens offline het product kunnen bekijken, voelen en kopen. We zien dat klanten elders uit het land en zelfs vanuit België bereid zijn om hiervoor meerdere uren te rijden. Dat zie je met name bij grotere artikelen zoals jacuzzi’s en zwembaden.’

Zullen dan steeds minder mensen online gaan kopen? ‘Nee, dat zeker niet. Online en offline zullen meer gaan samenwerken. We zullen een showroom openen waar beleving van de producten uit onze webshops centraal zal staan. Kijken, voelen, kopen en direct meenemen.’

Tips voor andere webwinkeliers

Het lijkt alsof het allemaal vrij simpel is geweest, of lijkt dat zo? ‘Ja, het is eigenlijk allemaal vrij goed gegaan. Je moet het gewoon proberen, doorzetten en geduld hebben en continu evalueren. Als je er na 2 jaar achterkomt dat het niets oplevert, dan stop je ermee.’

En hoe ziet de toekomst eruit? ‘We willen gewoon doorgaan op de weg die we zijn ingeslagen. Dat betekent ook dat we nieuwe producten willen blijven toevoegen en nieuwe webshops zullen openen.’

Heb je tenslotte nog een goede tip voor andere webwinkeliers? ‘Ja, wanneer je gelooft in een bepaalde strategie, blijf deze dan volgen. Echter, blijf flexibel en luister naar je klant.’

The Online Retail Company is deze maand Webwinkel van de Maand. Van harte gefeliciteerd!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.