Online Sinterklaas shoppen gebeurt op 30 november

Voor winkeliers zijn de voorbereidingen op de feestdagen al begonnen..

De pepernoten liggen al in de winkel, maar online shoppen voor schoenpakjes en Sinterklaasavond start pas vanaf 9 november, blijkt uit onderzoek van Lightspeed op basis van cijfers uit 2015. Veel winkels zien de verkopen eind augustus weer aantrekken wanneer kinderen nieuwe kleding en spullen voor school nodig hebben. Maar de eerste echte hoge piek in online retailomzet zie je op 30 november, vijf dagen voor pakjesavond. Het onderzoek is uitgevoerd met data van Lightspeed webwinkels.

In 2015 kwamen er op 30 november 20% meer orders binnen met een orderwaarde van 88% boven het driemaandsgemiddelde. Op 21 december, de dag voor kerst is er ook een piek te zien. Minder hoog dan op 30 november, maar wel 12% boven het driemaandsgemiddelde, de orderwaarde ligt die dag 60% hoger.

 

“Webshops kunnen 29% extra bezoekers verwachten op 30 november en 25% meer dan gemiddeld op 21 december.”

 


Zorg dat je webshop er klaar voor is!
In onze vorige feestdagen blogpost “Is jouw webshop klaar voor de feestdagen?” was te lezen hoe je jouw webshop klaar kan stomen op de verhoogde hoeveelheid traffic, door bijvoorbeeld je laadtijd van te voren goed te testen. Maar daarna komt het logistieke proces: de inkoop, de distributie en de verzending. Hoe bereid je je daarop voor? En vergeet het einddoel niet: hoe verkoop je meer producten en behaal je maximale omzet uit de feestdagen? Je leest het in deze blogpost.

Een goede voorbereiding…
Wanneer moeten webshops dan beginnen met voorbereiden op de drukte? Nou, nu al wel ongeveer. Goed voorbereide webwinkels behalen tot 30% van hun jaarlijkse omzet gedurende de feestdagen. November, december en ook januari zijn de beste retail-maanden blijkt uit onderzoek van Lightspeed. Veel zaken moeten op voorhand gepland en voorbereid worden. Personeel is waarschijnlijk vrij gedurende enkele van de feestdagen terwijl consumenten blijven door kopen. Zorg er dus voor dat je niet in de problemen komt met de hoeveelheid werk. Maak daarom een personeelsplanning en een promotionele agenda. Noteer de namen van je promotionele activiteiten, kortingscodes, geldigheidsperiodes en relevante producten. Zodat je achteraf precies weet wat gewerkt heeft en wat niet.

“Zorg dat je op tijd ingekocht hebt en dat je voldoende voorraad hebt van producten waarvan je verwacht dat ze gewild zijn tijdens de feestdagen.” – Astrid van Kollenburg van succesmetjewebshop.nl


Vergeet de inkoop niet!

Veel webwinkels bereiden zich voornamelijk voor op gebied van marketing. Maar om in te spelen op de piekmomenten tijdens de feestdagen, mag je ook zeker vroegtijdige inkoop niet vergeten. “Zo laat mogelijk inkopen is misschien handig voor het juiste voorraad inzicht en een lage liquiditeitsdruk, maar je leverancier draait tegen die tijd opeens ook overuren. Er is een kans aanwezig dat het product naar keuze uitverkocht raakt of je hebt kans dat je iets later geleverd krijgt en soms onder slechtere voorwaarden.” – Dirkjan Vis, eigenaar van o.a. Ondernemen & Internet

Ben je ruim op tijd? Dan is het bij de leverancier waarschijnlijk nog relatief rustig. Volgens Dirkjan een uitgesproken moment om je leverancier eens te vragen hoe hij tegen de komende drukte aankijkt. Is dit een goed moment om het leverancierskrediet nog eens onder de loep te nemen of krijg je wat extra korting als je op tijd bestelt? Misschien heeft je leverancier nog aanvullingen op het assortiment de komende dagen en zijn er andere kansen waar jij nu nog concurrentievoordeel uit kunt halen!

 

Wees op tijd met inkoop bij je leverancier tijdens Sinterklaas
Wees op tijd met inkoop bij je leverancier tijdens Sinterklaas.


Aangepast assortiment

Niet alleen online cadeauwinkels passen hun assortiment aan, ook ander soort webshops hebben vaak ‘kerstuitvoeringen’ van hun producten. Al verkoop je tuingereedschap, dan nog kun je inspelen op de kerst: “Schep voor winterse grond, plant je kerstboom in de tuin! Gratis kerstverlichting bij aankoop van €25,- of meer.” Een aparte pagina met cadeausuggesties doet het ook altijd goed. Of bied cadeaupakketten aan. (Met Lightspeed’s productbundelfunctie kunnen webwinkeliers tijdelijk producten koppelen en een combi-prijs geven).

We vroegen Astrid van Kollenburg, bekend van succesmetjewebshop.nl, naar haar tips voor je aanbod rondom de feestdagen: “Vul je assortiment aan met een aantal echte Sint- of Kerst artikelen of producten waarvan je verwacht dat ze extra hard lopen rond de feestdagen. Houd daarbij rekening met het budget van de klant. Voor een schoencadeautje of surprise ligt het budget vaak rond de €5 tot €10, terwijl dat voor kerstcadeaus wat hoger ligt. En denk ook eens aan het aanbieden van cadeausets. Stel deze zelf samen of laat consumenten hun eigen pakket samenstellen. Maak het de consument gemakkelijk en verpak de producten feestelijk, zodat ze direct cadeau gegeven kunnen worden. Vergeet niet om voldoende verpakkingsmateriaal, cadeaupapier en versieringen in te slaan, zodat je daar niet meer aan hoeft te denken zodra de drukte losbarst.”

Welke producten lopen het beste?

“Geef bij productbeschrijvingen in de webshop beknopte informatie die bezoekers kunnen gebruiken om snel de juiste beslissing te maken, dit verhoogt de conversie.” aldus Bram van Textwerk. “Eén van de manieren om websitebezoekers te overtuigen om een product aan te schaffen is te laten zien hoe anderen het product beoordelen. Bijvoorbeeld met een score in sterren of op schaal van 1 tot 5.”

Verzending en retouren
Volgens SendCloud kun je op het gebied van fulfilment nog extra profiteren van de feestdagen. Je verzendopties spelen een grote rol in de check-out van je webshop. Iris Dings van SendCloud: “Vooral tijdens feestdagen waarin consumenten meer en vaker last minute kopen, is het belangrijk dat je een keuze biedt in hoe snel en waar pakketten afgeleverd kunnen worden. Denk daarbij aan verzendopties als Same Day Delivery en afhaallocaties.”

“Door een zo volledig mogelijke check-out stimuleer je conversie. Vergeet je (soepele) retourbeleid niet! Het retourbeleid wordt namelijk als eerst geraadpleegd, nog vóór een aankoop wordt gedaan. Een kant-en-klare retouromgeving met retourlabels stimuleert verkopen en maakt de kans op herhaalaankopen groter. Als je verzend- en retourproces daarbij geautomatiseerd is, hoef je er zelf zo min mogelijk tijd aan te besteden, maar levert het je wel omzet op!”, adviseert verzendsoftware aanbieder SendCloud.

Retourlabels met Sinterklaas via Lightspeed
Tip: zorg voor retourlabels met Sinterklaas en Kerst.


Verkopen via Bol.com met de feestdagen?

Grote online webshops als Bol.com en Amazon profiteren natuurlijk ook van de feestdagen. Maar gelukkig kun je meeliften op hun bekendheid, door je producten ook via hen aan te bieden. Bart Vintcent van EffectConnect geeft daarbij aan dat het belangrijk is om om actuele voorraadstanden door te geven aan de marketplaces. “Zorg ook dat je logistiek voorbereid is, deze zal onder druk komen te staan. En, maak nog steeds, ondanks de drukte, je beloften waar. Marketplaces zijn rond de feestdagen extra streng met het meten van je performance. Gaat het niet goed, dan bestaat de kans dat je account tijdens de feestdagen gesloten is!”, aldus Bart van EffectConnect, gespecialiseerd in het koppelen van je webshop aan marktplaatsen en affiliates.


E-mailcampagnes rondom feestdagen

Wat kun je doen om extra rendement uit je hoge bezoekersaantal te halen? Nou, meer promotie via e-mailmarketing, AdWords en op je eigen site.

We vroegen Mark van den Berg van MailPlus of hij nog een gouden tip had voor een mailing: “Wanneer je een webshop hebt, bijvoorbeeld bij Lightspeed, dan beschik je waarschijnlijk over een functie waarbij je klanten verlanglijstjes aan kunnen maken. Promoot deze functie met een leuke actie, want op die manier bereik je niet alleen je huidige nieuwsbrieflezers, maar ook de personen waarmee zij hun verlanglijstje delen.”

 

Google Shopping tijdens Sinterklaas
Google Shopping tijdens Sinterklaas.

Betaalde campagnes met Sinterklaas en Kerst?
Online adverteren via Google AdWords of Google Shopping, moet je dat doen of laten? We vroegen het onze eigen Search Engine Marketing (SEM) expert bij Lightspeed: “Ben je een serieuze online retailer? Dan weet je als geen ander dat Google Shopping een ideale manier is om je producten te verkopen. Zorg er natuurlijk wel voor dat je genoeg producten op voorraad hebt en dat je snel kan leveren.”

“Een mooie tip voor de feestdagen? Verhoog je biedingen in Google AdWords op goed verkopende producten. De koopintentie van je webshop bezoekers is namelijk hoger waardoor een hogere conversieratio je extra kosten zal compenseren.” – Ravi Jadnanansing, SEM specialist bij Lightspeed.

Extra service
Behalve het operationele gedeelte en het marketing aspect kun je tijdens de feestdagen, ondanks de drukte, best een beetje extra klantenservice bieden. Een klein gebaar als een inpakservice kan bij een last-minute shopper al een enorme waardering opleveren, volgens Auke Bullema van Checklist Webwinkel. “Het mag geen verrassing heten dat veel mensen hun Sinterklaas- en Kerstcadeaus op het allerlaatste moment bestellen. Die consumenten zullen dan ook vaker voor de inpakservice kiezen, zij hebben nog maar weinig tijd en besteden die taak graag uit. Daarom zijn ze zelfs bereid om extra te betalen voor de service van het inpakken. Schroom daarom niet om er een bijdrage voor te vragen, mits je er ook echt een feestje van maakt. Je kunt geen inpakgeld vragen om het vervolgens in een eenvoudige envelop te versturen. Die extra kosten voor het inpakken vraag je natuurlijk niet als de klant net een grote bestelling heeft geplaatst.”

“Het vragen van een bijdrage voor het inpakken van een bestelling is natuurlijk niet verplicht, je kunt het ook doen om een positieve indruk achter te laten op jouw klanten. Dat doe je ook met een sinterklaasgedichtje. Of publiceer instructievideo’s om de consumenten te helpen hun pakket origineel in te pakken.” – Auke van Checklist Webwinkel.

Is je webshop klaar voor Sinterklaas?

Ben jij er klaar voor?
Start op tijd met je voorbereidingen, want deze feestdagen kunnen voor 30% meer omzet zorgen. Vanaf 9 november neemt het aantal bezoekers op je website toe. En vijf dagen voor Sinterklaas is er een piek. Met Kerst is het natuurlijk wederom druk, maar niet zo hoog als de dagen voor 5 december. Denk aan je inkoop, praat met je leverancier. Zorg dat je voldoende voorraad hebt en dat deze gesynchroniseerd is met alle verkoopkanalen, ook op Bol.com en Amazon. Daarbij is een euro besteed aan online advertising tijdens de feestdagen een welbestede euro. En qua e-mailmarketing, verpakking en de verzending zijn er genoeg leuke ideeën. Lees ze boven nog even terug of bedenk ze zelf in een feestdagen brainstorm met je team. Zorg ervoor dat je het maximale uit de feestdagen haalt, zodat het een groot succes wordt en jouw klanten ook de rest van het jaar graag bij je terug willen komen!

Deze blogpost is mede mogelijk gemaakt door: Checklist Webwinkel, EffectConnectOndernemen & InternetMailPlusTextwerk, SendCloud en Succes met je webshop.

Meer tips voor de feestdagen?

Lees 201 tips in de Lightspeed Feestdagen Special

Jolien Huizinga

Jolien Huizinga

Marketing Content Specialist bij Lightspeed. Schrijft o.a. blogposts en whitepapers om zelfstandige ondernemers te inspireren en op de hoogte te houden van trends & nieuws op gebied van e-commerce, horeca en retail.