Platform update maart: Nieuwe betaalmethoden en Universal Tracking in Google Analytics

Afgelopen maand is er weer hard gewerkt aan het verbeteren van ons platform. In deze blogpost leest u alles over de platformupdate.

Klantenservice via uw backoffice

Onder Mijn account > Klantenservice vindt u vanaf nu onze uitgebreide online handleiding, veelgestelde vragen en zelfs de documentatie voor onze template editor en API. Zo kunt u snel en gemakkelijk zelf een antwoord vinden op uw vraag. Komt u er toch niet uit, dan kunt u ons nog steeds bereiken door op de groene knop met de tekst ‘bekijk mijn tickets’ te klikken. We proberen uw vraag dan zo snel mogelijk te beantwoorden.

Nieuwe betaalmethoden

In uw backoffice vindt u twee nieuwe betaalmethoden. Dibs is nu beschikbaar gesteld voor webwinkeliers die in Zweden en/of Noorwegen actief zijn en Concardis voor webwinkeliers in Zwitserland. Bovendien is MultiSafepay Betaal Na Ontvangst nu een aparte betaalmethode geworden.

Handmatige orders verbeterd

handmatig orders verbeteren

Wanneer u een telefonische order ontvangt, wilt u natuurlijk in één oogopslag kunnen zien of uw product op voorraad is en of het product momenteel te koop is. Dit is nu mogelijk! Wanneer u in uw orderoverzicht een nieuwe order aanmaakt, klikt u vervolgens op de knop ‘product toevoegen’. Hierna verschijnt er een pop-up scherm waarin u een overzicht van uw producten ziet. In de kolom ‘Te koop’ ziet u nu of het product te koop is en in de kolom ‘Aantal’ ziet u of het product nog op voorraad is. Dit maakt het verwerken van telefonische bestellingen een stuk gemakkelijker!

Google Analytics Universal Tracking

Universal Tracking

In November vorig jaar bevestigde Google dat het ‘alle middelen beschikbaar heeft voor een upgrade van Google Analytics-gebruikers naar Universal Analytics’. Nu kunt u ook de statistieken van uw SEOshop webwinkel bijhouden met het nieuwe Google Analytics Universal Tracking. U vindt dit onder Instellingen > Google Analytics > Universal Tracking. Voordat u dit activeert in uw backoffice, dient u eerst uw Google Analytics account te upgraden. In de handleiding van Google Analytics leest u hier meer over.

Dit zijn enkele voordelen van het nieuwe Google Analytics Universal Tracking:

Offline conversies

Met Google Analytics Universal Tracking kunt u eindelijk ook offline conversies bijhouden. Dat is handig wanneer u naast uw webwinkel ook een fysieke winkel heeft. Google maakt hierbij gebruik van het zogenaamde Measurement Protocol. Voor meer informatie over het gebruik hiervan, verwijzen we u naar de website van Online-Behavior.com. Ook onderstaande video van Google zelf geeft hier heldere informatie over.

Geavanceerde segmenten voor bezoekers

Google stapt af van het ‘op bezoek gebaseerde model’ en stapt over op een ‘op bezoeker gebaseerd model’. Zo wordt het mogelijk om conversies op basis van bezoekers te meten.

Aangepaste dimensies en statistieken

Met Universal Tracking kunt u tot 20 aangepaste dimensies en 20 aangepaste statistieken instellen. U leest hier meer over in de handleiding van Google Analytics.

Wilt u meer weten over Universal Analytics? Lees dan ook deze blogpost van Kiss metrics.

En verder…

Daarnaast is er een groot aantal verbeteringen doorgevoerd. Hier worden de belangrijkste genoemd:

  • Offertes worden niet meer meegenomen in de backoffice statistieken.
  • Het formaat van de DHL labels zijn aangepast naar de afmetingen die door Paazl worden voorgeschreven.
  • De pakbon toont nu de shopnaam in plaats van de bedrijfsnaam. Bovendien wordt deze nu getoond in de taal van de ontvanger.
  • Naast EAN-codes (artikelcode) kunnen nu ook SKU-codes met een barcode scanner gescand worden.
  • PayPal Express werkt nu ook voor valuta anders dan Euro.
  • Facturen kunnen nu via Klarna gecrediteerd worden.

Daarnaast hebben we vele kleine aanpassingen / verbeteringen doorgevoerd op basis van de feedback die we de afgelopen maanden van u hebben ontvangen. Hartelijk dank hiervoor en tot de volgende update!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.