De omni-channel experience: het winkelen van de toekomst voor consument én retailer

Het effectief beheren van de voorraad is essentieel voor webwinkeliers. Vendit komt SEOshop-klanten daarin tegemoet met een nieuwe app op het SEOshop platform. Wij vroegen Eric van Jarwaarde – CEO van Vendit – hoe belangrijk het hebben van een goed voorraadbeheersysteem is en wat voor rol de samensmelting van de online en offline retailmarkt daarin speelt.

Vendit introduceert zichzelf..

Vendit bestaat nu 28 jaar. Ons hoofdkwartier is in Rotterdam met 35 mensen in dienst. We groeien nog altijd en hebben openstaande vacatures. Destijds zijn we begonnen met winkelautomatisering voor bruin en witgoed bedrijven. 17 jaar geleden heb ik Vendit overgenomen van de toenmalige eigenaar en sindsdien zijn we flink doorgegroeid. We hebben meer dan 9.000 gebruikers in Nederland en België, in zo’n 35 branches. Inmiddels zijn we in diverse branches marktleider, waaronder witgoed, consumer electronics, telecom en de rijwielbranche.

Ons winkelmanagementsysteem is genaamd ‘VMSII’ (VMS 2) en we leveren daarbij branche- of toepassingsgerichte modules, waaronder voor reparatie/werkplaats, koppelingen met boekhoudprogramma’s, draadloos orderpicken/inventariseren, de SMS module en last but not least de VMSII E-commerce module. Zo is er de mogelijkheid voor crosschannel-management.

Het succes van de webshop is grotendeels afhankelijk van het goed kunnen tonen van de voorraad, dit bepaalt namelijk of de verkoop wel of niet direct kan plaatsvinden. De voorraad kan in het CMS worden getoond, maar het gaat vooral om de real-time beschikbaarheid. Uit die behoefte is ons product ontstaan.

Wat maakt Vendit uniek?

Goede vraag. We houden de laatste marktontwikkelingen in de gaten en passen ons daar ook op aan. Zo ontwikkelen we in de meest moderne ontwikkel omgeving van Microsoft .NET. We doen alles in eigen beheer, maken onze systemen zelf en doen niet aan outsourcing. Onze eigen consultants komen bij de klant op locatie en installeren daar het systeem. Vervolgens geven we ze ook een basis training, zodat de gebruiker meteen aan de slag kan.

Bovendien volgen onze klanten ook een VMSII management training in de Vendit Academy. Het voordeel daarvan is dat ze zich bij ons in een rustige omgeving bevinden, anders dan de drukte in de winkel waarin ze zich normaal gesproken begeven. Na een training kunnen de klanten veel beter overweg met VMSII. We bieden daarnaast ook een handleiding vanuit het programma zelf en hebben een helpdesk die telefonisch vragen beantwoord.

Vendit vervaardigt alles in eigen beheer, met eigen collega’s, waardoor we alle kennis in huis hebben. Zo luisteren wij zeer goed naar onze klanten en kunnen we hun wensen snel verwezenlijken in onze software en service. Daarnaast is natuurlijk een goed bereikbare helpdesk van essentieel belang.

Iedere MKB in detailhandel en groothandel kan terecht bij ons. Van kleine organisaties tot ondernemingen met tientallen vestigingen. We doen ook veel zaken met inkooporganisaties waaronder Euretco, United Retail, Telecombinatie en Dynamo Retail Group.

De meeste ondernemers doen tegenwoordig hun eigen boekhouding, zodat ze veel meer overzicht hebben in hun eigen situatie. Om het totale proces eenvoudiger te maken, werken wij daarom samen met Exact, en zijn we Gold Partner van Twinfield. VMSII exporteert automatisch naar deze boekhoudprogramma’s.

Omni-channel vandaag

SEOshop is een fantastisch platform voor online retailers. Het volledige CMS in SEOshop wordt gevuld door middel van de E-commerce module van VMSII. De voorraad wordt daardoor direct aangepast in de webwinkel, waardoor het gehele proces is geautomatiseerd. Het is zelfs zo in te stellen dat producten die niet op voorraad zijn, automatisch niet getoond worden in de webshop. Zo wordt verwarring bij klanten voorkomen. Bestellingen en orders worden volledig geïmporteerd in VMSII. Een totaaloplossing dus die veel tijd bespaart.

Waarom is een omni-channel afstemming belangrijk? De voorraadlocatie is naast personeel vaak de hoogste kostenpost. De regel dat 80% van de omzet wordt gegenereerd door 20% van de producten, gaat nog altijd op. Door een omni-channel afstemming kun je je kernassortiment displayen in de winkel en de producten met een mindere omloopsnelheid op je webshop aanbieden. Op die manier heb je minder onnodige voorraad en/of incourante producten en dat is winstgevend.

Online word je ook sneller gevonden, o.a. dankzij zoekmachines. Stel je kent de naam van de fysieke winkel al en je zoekt vervolgens online op een producttitel waarna je de naam van die winkel weer tegenkomt. Dit schept vertrouwen en herkenning, waardoor de kans groter is dat er uiteindelijk producten worden verkocht – zij het online of offline. Wij werken ook samen met pure online retailers, die hun hoofdkwartier op een industrieterrein hebben. Coolblue en Bol.com zijn hun KIA en afhaalpunten ook sterk aan het uitbreiden. De behoefte is er dus zeker.

shutterstock_242528032

Ik zou het iedere serieuze ondernemer aanraden on- en offline met elkaar te integreren. Dat is natuurlijk makkelijker en toegankelijker voor grote ondernemers, maar wij doen ook zaken met kleine lokale winkeliers, die naast de fysieke winkel nu ook een online winkel hebben. Bovendien zien we nog steeds dat sommige van onze kleinere klanten met hun cross-channel initiatieven zijn uitgegroeid tot serieuze spelers.

Waarom dan ook een fysieke winkel? Een fysieke winkel geeft meer vertrouwen. Bij een boek of een DVD is dat minder aan de orde, maar bij bijvoorbeeld een laptop of een smartphone is dat wel belangrijk. In zo’n situatie is een fysieke winkel of servicepunt natuurlijk erg fijn indien je het product wilt ruilen of wanneer deze defect is. Daarnaast kan de winkel ook als showroom dienen of om nadere informatie over het product te verkrijgen. De combinatie van fysiek en online is van dus van essentieel belang om succesvol te ondernemen.

Point of sale solutions en concurrenten

Er is veel concurrentie in deze markt. Het verschil tussen ons en concurrenten is echter dat zij zich vaak op een specifieke branche richten. Bij Vendit kan, met uitzondering van de horcea, de gehele retail terecht. In de rijwielbranche, waar we ook marktleider zijn, is een specifieke reparatiemodule vaak onmisbaar. In de fashionbranche heb je zo’n module helemaal niet nodig, maar heb je weer te maken met maten en kleuren.

Wij maken deze speciale modules voor de verschillende branches en de kracht is om het programma zich branche-specifiek te laten gedragen. Zo ziet iedere ondernemer alleen datgene op zijn scherm wat voor zijn branche van toepassing is.

Ontwikkelingen in de omni-channel markt

Klantendisplays zijn bezig aan een stevige opmars. Over een paar jaar zullen deze in de meeste fysieke winkels aanwezig zijn. Stel dat de klant in jouw fysieke winkel een blauw paar schoenen ziet staan, maar de rode uitvoering wilt. Deze is niet op voorraad op de huidige locatie, maar via het display kan de klant de rode schoenen dan alsnog bestellen. Dit is natuurlijk een gemiste kans wanneer dit iet mogelijk is, omdat de klant anders niets koopt of naar de concurrent gaat en daar vervolgens wel het product vindt dat in jouw winkel niet te krijgen was.

klantendisplay

Waar gaat het dan om bij de omni-channel experience? Het gaat om de trends en wensen vanuit de markt, zodat die snel opgepakt worden. Daarnaast luisteren we actief naar partijen als SEOshop die al een stuk verder zijn online en gaan we ook naar beurzen. Zo stonden we bij SEOshop op de stand tijdens de Webwinkel Vakdagen.

SEOshop weet als geen ander wat er in de e-commerce wereld gebeurt, terwijl Vendit bekend is met de behoeften van lokale, fysieke ondernemers. We kunnen die twee werelden heel mooi aan elkaar koppelen, letterlijk en figuurlijk. Zo kan SEOshop de fysieke retailmarkt beter bereiken, en kunnen wij de e-commerce markt betreden. Voor beide partijen is dat van ongekende toegevoegde waarde.

De fysieke winkel in de toekomst

Nederland heeft qua vierkante meters op het aantal inwoners, het grootste winkeloppervlakte van Europa. Het proces om het product bij de koper te krijgen wordt kleiner en een voorraad voor internetwinkels is gemakkelijk bij te houden. Daarnaast hoeft het verzorgingsgebied ook niet meer zo ingevuld te worden als dat vroeger gebeurde en nu gebeurt. Er zal dus absoluut een verschuiving plaatsvinden naar minder vierkante meters winkelgebied en eigenlijk zien we dat nu al. Daar speelt de afgelopen crisis een kleine rol in, maar los daarvan is die ontwikkeling gewoon gaande.

Er zijn ook veel winkels die zich volledig gaan richten op online verkoop. Voor het aanzicht in de straten is het jammer, want er gaan winkels sluiten. De fysieke winkel zal echter altijd blijven bestaan, echter het winkellandschap zal de komende jaren drastisch veranderen. Dit is niet erg, als we er maar goed op inspelen.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.