Lightspeed Pop-Up presents.. Steve Depp

Dinsdag 23 augustus opende de Amsterdamse Chef-kok Steve Depp in samenwerking met Lightspeed drie dagen lang zijn eigen restaurant. Op een fantastische locatie aan het Leidseplein, op het befaamde bordes van de Stadsschouwburg. Lightspeed pop-up presents.. is een uniek concept waarbij de droom van een zelfstandige ondernemer wordt gerealiseerd.

 

“In Amsterdam word ik altijd omringd door mensen met een passie, het is een oceaan van creatievelingen die nog lang niet leeg is. Ze inspireren mij dagelijks om nog dieper te graven in mijn talent. Mijn droom was altijd om samen met hen iets unieks te creëren. Lightspeed geeft mij de mogelijkheid deze droom te realiseren.” – Steve Depp

 

 

Afgelopen week nog een restauranteigenaar, nu aan de telefoon vanuit Ibiza nog lichtelijk in een roes. Hoe vond hij het om zijn eigen restaurant te runnen? “Ik vond het geweldig! Heel stressvol, maar top. Echt top.” Maandagochtend werd alles geïnstalleerd en nog dezelfde dag was de openingsavond. De spanning was hoog: een onbekende keuken, geleend keukenmateriaal, een nieuw team, een top-locatie en iedereen die naar jouw restaurant komt. Maar de ontlading aan positieve reacties was groots “Veel mensen, vrienden, bekenden, wisten niet wat ze konden verwachten, ze waren verbluft.”

Verwachtingen en realiteit

Wat vond je het hoogtepunt en wat vond je lastig? Hier hoeft Steve niet lang over na te denken: “Het leukste vond ik de gesprekken die ontstonden van tafel tot tafel. Bekende en onbekende mensen raakten aan de praat.” Dat was het moment dat hij besefte: dit is wat ik wilde, hier doe ik het voor, dat mensen bij elkaar samenkomen en het naar hun zin hebben. Lastig vond Steve het op de dinsdag, de eerste dag na de openingsavond, toen het ineens heel erg mooi weer werd. Dat lag niet in de verwachting. Iedereen wilde buiten zitten, terwijl het overgrote deel binnen was gedekt. Natuurlijk kun je tafels en stoelen naar buiten brengen. En ook in het kassasysteem kun je de tafelindeling gemakkelijk aanpassen. Maar uiteraard was er geen ruimte genoeg voor iedereen. Het terras zat helemaal vol. “Ja dan moet je mensen teleurstellen, dat vond ik het minst leuke deel. Maar volgens mij hebben we het zo goed mogelijk kunnen regelen en oplossen.”

3J4A8573

3J4A8824

 

Voorbereidingen en het team

Steve was al een paar maanden van tevoren, sinds februari, in contact met Sjeel (marketing projectmanager bij Lightspeed). De eerste stap was het zoeken naar een geschikte locatie. Daarna bestond de voorbereiding voornamelijk uit rondbellen. Er werd gebeld met leveranciers, partners en natuurlijk was er veelvuldig contact met Lightspeed’s event manager Merel. “Al mijn vrienden kennen Merel inmiddels”, lacht Steve “Maar ze is top hoor, ze heeft het geweldig gedaan.”

Daarna moest er een team worden samengesteld. Het inplannen van personeel is altijd lastig in te schatten, voor de zekerheid koos Steve voor overbezetting. En dat bleek naar eigen zeggen een goede keus, want mede daardoor verliep alles soepel. De meeste bediening kon direct aan de slag met het kassasysteem, ze pakten het direct op zonder training vooraf. Door de overbezetting kreeg iedereen iets ruimer de tijd om aandacht te besteden aan het opnemen van de bestelling. Steve: “Als we een week langer open waren geweest denk ik dat het hele team alleen nog zou hoeven communiceren via de Lightspeed kassa.” Nu werd er nog wel af en toe nog om verduidelijking gevraagd tussen bediening en keuken. “Maar daar krijg je in loop van tijd natuurlijk je eigen manier en indeling in.”

Partners en Lightspeed

“Ik ben ontzettend blij wat Lightspeed voor mij betekent heeft. En zonder partners* was het nooit gelukt om een restaurant voor drie dagen op te zetten.” Volgens Steve hebben de meeste restaurants minstens een aantal maanden nodig om de kosten eruit te halen. “Dat gaat natuurlijk niet in twee dagen, want op de eerste dag was alles gratis. Maar toch vind ik dat we qua omzet boven verwachting hebben gedraaid. Mensen hadden het naar hun zin en bleven lang zitten.”

 

3J4A8796

3J4A8758


Inkoop en menu

Wanneer je het restaurant binnenliep stond er een prachtige vleesvitrine, gesponsord door Kaldenberg. Buiten stond een BBQ. Het was dan ook geen verrassing dat de Cupim Steak (vlees afkomstig van de Zeboe) een goed lopend gerecht was: “Ik was op woensdagavond – de laatste dag- om 23:00 uitverkocht op de hoofdgerechten.” Om perfect uit te komen had Steve een berekening gemaakt op basis van de gereserveerde tafels. Van tevoren weten hoeveel mensen er komen is natuurlijk één van de voordelen van een volgeboekt pop-up restaurant.

Ook het voorgerecht ‘Tonijn Carpaccio’ en het nagerecht ‘De witte chocoladebol’ waren populair. Ondanks dat het keukenpersoneel in een nieuwe omgeving stond, het was niet hun eigen keuken of gerei, verliep de uitservering van de gerechten vlekkeloos. Steve: “Dat was ongelooflijk. Zelfs bij restaurants die langer bestaan verloopt dat niet altijd even soepel.”

3J4A86493J4A8851

3J4A8839
v.l.n.r. Steve Depp met Zhong Yuan Xu (director Lightspeed Restaurant) en Dax DaSilva (CEO Lightspeed).


Het leven van een restauranteigenaar

Steve is een chef-kok, maar als restauranteigenaar sta je natuurlijk niet alleen maar in de keuken. Je bent verantwoordelijk voor de bar, de bediening, de leveranciers, de inkoop en meer. De werkdag begon vroeg. Hoe vroeg? Steve: “Heel vroeg.” Besprekingen met de barmanager, met Lightspeed en evaluaties hoe het de dag ervoor is verlopen. Personeelsplanningen werden doorgenomen en gewijzigd. Voorraad werd gecontroleerd en eventueel aangevuld. En om half 6 ‘s avonds opende de deuren weer. Om tot ver na middernacht nog na te tafelen en borrelen.

Werken met Lightspeed

Daar kan Steve kort over zijn: “Lightspeed is top, ik wil het kassasysteem sowieso in mijn toekomstige restaurant hebben.” Hij vervolgt: “Ik heb verschillende mensen uit de horeca er zeer positief over gehoord.” Alleen de barman verzette zich in het begin nog tegen het kassasysteem. “Ik weet niet precies waarom, hij zoekt altijd alles tot de bodem uit en hij was niet overtuigd”. Maar ook hij was na de pop-up helemaal fan van Lightspeed, aldus Steve: “Hij is echt met 180 graden bijgedraaid en wil Lightspeed nu ook in zijn bar hebben.”

Smaakt naar meer

Zou je het weer doen? “Sowieso! Maar nooit meer zo kort. Al die voorbereidingen, voor drie dagen is echt zonde. Maar het was een groot succes, ik ben heel trots.” En een eigen restaurant? “Die gaat er komen.” Wanneer dat gebeurt kan hij nog niet precies zeggen, maar Steve is in elk geval een ervaring rijker.

Wat zou je anders doen in je eigen restaurant? “Als ik mijn eigen restaurant zou runnen, zou ik minstens één dag in de week zelf in de keuken willen staan, om in touch te blijven met mijn passie. En waarschijnlijk op maandag dicht zijn, even een dagje om orde op zaken te kunnen stellen.” Maar dat is niet de voornaamste reden dat Steve liever op maandag sluit: “Op zondag wordt er niet gevist, dus kan ik de volgende dag mijn gasten geen verse vis bieden.” Over passie gesproken..

* Special thanks to sponsors & partners: Booz Event Design – Lillet – L’Atelier – ACS – The Stillery Vodka – Loopuyt Gin -Frederik Gorge – Etq store – Richenel – Worldline – POS Systems – Botran Rum – Couverts – Kaldenberg – Moyee – Marie Stella Maris – SAN REMO.

Bekijk alle foto’s van Lightspeed pop-up x depp – The Grand opening (Photo credits: Sascha Luna Esmail )

Meer weten over Lightspeed?

Neem een kijkje in ons kassasysteem.


Jolien Huizinga

Jolien Huizinga

Marketing Content Specialist bij Lightspeed. Schrijft o.a. blogposts en whitepapers om zelfstandige ondernemers te inspireren en op de hoogte te houden van trends & nieuws op gebied van e-commerce, horeca en retail.