Drie pop-up trends die allesbehalve tijdelijk zijn

Grote winkelketens als V&D sterven geleidelijk af, maar pop-up winkels schieten als paddenstoelen uit de grond! De voordelen van een pop-up shop zijn algemeen bekend. Of je nu een uniek concept wilt testen, omnichannel wilt uitproberen of persoonlijk contact met potentiële klanten wilt leggen, men heeft genoeg redenen om mee te rijden met de pop-up trein!

Ga je zelf een pop-up starten, maar wil je eerst wat inspiratie opdoen? Of wil je simpelweg weten waarom sommige pop-ups zo succesvol zijn? In dit artikel lees je over drie pop-up trends die zeker wat aandacht verdienen!

Snel succes met hypes en trendsetters

Rode fidget spinner

Ken je de Fidget Spinner? Deze hype sloeg in als een bom en is nog steeds razend populair. Zo populair, dat er vorig mei zelfs een Fidget Spinner pop-up werd geopend! Hier zijn de ronddraaiende speeltjes in alle soorten, kleuren en maten verkrijgbaar. En dat viel goed bij de Nederlandse kinderen, die in grote getalen de tijdelijke winkel bezochten.

Volgens de eigenaar zit de winkel er ‘‘totdat de rage over is’’. En juist dat maakt deze pop-up formule een gegarandeerd succes! Hypes zijn tijdelijk, maar kunnen in een korte tijd een grote omzet genereren. En omdat de huurlasten voor een pop-up pand relatief lager liggen dan bij een ‘’normaal’’ pand (soms al vanaf €150 per maand), bieden hypes pop-up ondernemers de kans om vrij snel de kas spekken. Maar let op: het is essentieel om pas in te spelen op een hype wanneer de vraag ernaar hoog is. Ook raden wij je aan je hype pop-up op een locatie met veel mensen te plaatsen, zoals een drukke winkelstraat. Een populair product vraagt immers om een populaire locatie!

Over populariteit gesproken: pop-ups die draaien om een populaire trendsetter zijn vaak ook erg succesvol. Zo was de pop-up store van rapper Kanye West in Amsterdam een groot succes. Binnen 48 uur was de winkel up-and-running en stonden er honderden mensen voor de deur! Maar ook de Justin Bieber pop-up store in Rotterdam had dranghekken nodig om de bezoekers in lijn te houden. Maar naast de bekende naam speelt exclusiviteit hier ook een rol. Veel tieners stonden namelijk al vroeg in de rij voor een speciale gele hoodie die nergens anders verkrijgbaar was.

Ipad kassa in de Kanye West pop-up

Moraal van het verhaal: door je focus te leggen op een hype of een populaire celebrity, kun je al snel een menigte in je pop-up verwachten. Zorg er overigens voor dat je wel de juiste tools hebt om elke klant een snelle service te bieden, hoe druk je pop-up ook is!

Opmerkelijk gebruik van etalages

Etalage

Een etalage, hoe maak je daar eigenlijk optimaal gebruik van? Retailers zien het veelal als het visitekaartje van wat er binnen in de winkel speelt. En hoewel dat ook kan bij een pop-up, mis je wel de kans om je creativiteit naar de next level te brengen. Waarom zet je bijvoorbeeld geen interactieve etalage in? Deze kun je kopen of inhuren, zodat potentiële klanten 24 uur per dag kunnen window-shoppen.

Zo opende Karwei in 2015 een interactieve pop-up etalage, waar voorbijgangers op een touchscreen een woontrend konden uitkiezen en hiervoor een kortingsbon kregen. De Gucci pop-up in Tokyo ging een stapje verder: op een plateau voor de winkel waren twee voetafdrukken bevestigd waar men op kon staan. Via de camera’s achter de winkelruit werd vervolgens een levensecht beeld van de winkelaar met de schoen geprojecteerd. Zo kon ook de normale man de schoenen van het chique modehuis even ‘’passen’’!

Wat kunnen we hiervan leren: een etalage is meer dan alleen het gezicht van jouw concept. Met de juiste tools kun je de aandacht trekken van je doelgroep, zonder dat ze naar binnen hoeven te lopen. En als jouw concept toch al zo uniek is, waarom dan niet ook jouw etalage?

Online en offline in harmonie

Touchscreen

Naast promotie-tools zijn verkoop technologieën ook steeds innovatiever geworden. Neem bijvoorbeeld tech die een overlap tussen de online en offline wereld creëren. In de Hornbach pop-up store te Hengelo waren geen schappen, maar iPads en Virtual Reality-brillen te vinden. Hiermee konden bezoekers een virtueel bezoek brengen aan een echt Hornbach filiaal! En via de iPad kon meteen online besteld worden.

Ook online platformen die tijdelijk offline gingen, zoals Jogha, Clouds of Fashion en Glamour, hebben voorheen gebruik gemaakt van iPads als kassasysteem. Het voordeel van zo’n iPad kassasysteem: je leert zeer snel de ins-en-outs van het systeem. Dat is van groot belang bij een tijdelijke pop-up, omdat je zo efficiënt mogelijk wilt kunnen scannen, afrekenen, klantgegevens opslaan en bonnen mailen. Zo bespaar je tijd en hoef jij je alleen maar te richten op je pop-up èn jouw klanten!

Dus, de juiste tech helpt je jouw pop-up een succes te maken. Ben jij nu zelf ook enthousiast geworden om jouw pop-up dromen uit te laten komen?

Aurora Oetomo

Aurora Oetomo

Aurora is Content Specialist Nederland bij Lightspeed. Via haar blogs informeert ze je graag over retail, omnichannel, ecommerce en hospitality nieuws en trends.