“Het is leuk om in contact te komen met mensen, die je anders nooit tegen zou komen.”

Een interview met webshop eigenaresse Aranka over Lightspeed pop-up presents…

Lightspeed pop-up presents…
Veel webwinkeliers dromen ervan: een échte winkel naast hun webshop. Eentje waar je jouw klanten persoonlijk te woord kan staan. Lightspeed heeft één van haar eCom klanten de kans gegeven om offline te gaan met een Pop-up shop. Aranka van Voorden, bekend van #Fitgirlcode en eigenaresse van webshop Jogha, mocht vanaf 25 april 2016 een week lang de deuren openen van een eigen Pop-up shop in de 9 straatjes – hartje Amsterdam.

Jogha pop-up store

“We kregen een belletje.”
“We hoefden er natuurlijk niet lang over na te denken, toen we werden gebeld door Lightspeed of wij een pop-up wilden openen. Wij hebben al eens een Pop-up gehad, twee dagen lang, bij ons op kantoor. We hadden dus al een keer mogen proeven hoe het was. Het stond bij ons hoog op het verlanglijstje om nog eens een Pop-up te organiseren. Lightspeed kwam precies op het goede moment, ze hebben ons net dát extra zetje gegeven.”

Webshop vs. Pop-up
“De kracht van een Pop-up shop zit echt in het contact met klanten. Klanten hebben hier behoefte aan. In een fysieke winkel ben je meer betrokken bij klanten dan met je webshop en klanten vinden het leuk om je te ontmoeten. Bovendien heb je veel aan de feedback die zij je geven, bijvoorbeeld over de collectie. Het is een extra stukje customer service.”

Online media & Giveaways
“We hebben voornamelijk online marketing ingezet, dit past bij onze doelgroep. Op Facebook, Snapchat en Instagram hielden we mensen op de hoogte en gaven we sneak previews van de locatie en de collectie. Via onze nieuwsbrief hebben we een uitnodiging gestuurd naar ons eigen netwerk. Daarnaast hebben we nog een aantal leuke acties bedacht. In de week voor de Pop-up hebben we 6 vouchers ter waarde van €150 euro verloot op onze Facebook event pagina. Zo zorgden we ervoor dat mensen bezig waren met de Pop-up en het niet zouden vergeten.’’

Lightspeed invite

Bloggers op de openingsavond
‘’Op de eerste avond van de Pop-up hebben we een avond georganiseerd, speciaal voor bloggers. Die bloggers hebben toen weer over ons gepraat op social media. Verder hebben we natuurlijk alle communicatie op onze eigen website in het teken gezet van de Pop-up! Om te zorgen dat mensen ook nog eens online zouden bestellen, kreeg iedereen bij een aankoop €10 te besteden in de webshop.’’

60k volgers op Instagram
“Het resultaat is overweldigend. We hebben meer dan 400 bezoekers gehad en 150 goodiebags weggegeven (deze werden weggegeven bij een besteding van €150). We hebben ook meer volgers op social media sinds de Pop-up, vooral op Instagram, waar we nu de 60k aantikken. Maar al met al is het belangrijkste dat we klanten hebben geïnspireerd en gemotiveerd.”

Instagram Jogha.com

Onverwachte klanten
“We wisten natuurlijk al een beetje hoe het was om een Pop-up shop te hebben, dus we hadden al redelijke verwachtingen over het aantal bezoekers. Toch waren we blij verrast. Er kwamen veel mensen die ons nog niet kende, zoals toeristen. Mede doordat we op zo’n A-locatie zaten hebben we veel nieuwe fans erbij, uit verschillende delen van de wereld. Zo kwamen er bijvoorbeeld twee meiden uit Frankrijk. Ze kenden het merk, maar hadden nooit iets besteld bij ons. Ze waren toevallig in Amsterdam en waren verrast toen ze onze Pop-up tegenkwamen. Het is leuk om in contact te komen met mensen, die je anders nooit tegen zou komen.”

“Iedereen met een webshop, zou een Pop-up moeten openen”
“Klanten hebben behoefte aan persoonlijk contact. Een offline winkel versterkt je webshop, en andersom. Zorg ervoor dat er in de Pop-up shop een plek is voor social media. Houd rekening met een mooie plek om selfies te maken en zorg dat je shop er ‘instagrammable’ uitziet. Bedenk ook een hashtag en maak er een happening van. Ik raad iedereen aan om zelf in de winkel te gaan staan en geen personeel in te huren, dat maakt het persoonlijker.”

Lightspeed pop-up store

‘’De Pop-up heeft ons laten inzien dat veel klanten de kleding willen passen en voelen. We weten dat onze klanten hier behoefte aan hebben. Of we nu ook een echte winkel gaan openen? Misschien wel, de tijd zal het leren.”


 

Wil jij ook offline verkopen zonder vast te zitten aan een huurcontract? Download dan onze Pop-up shop whitepaper en lees wat de voordelen en valkuilen zijn bij het starten van een eigen Pop-up shop of shop-in-shop!

Jolien Huizinga

Jolien Huizinga

Marketing Content Specialist bij Lightspeed. Schrijft o.a. blogposts en whitepapers om zelfstandige ondernemers te inspireren en op de hoogte te houden van trends & nieuws op gebied van e-commerce, horeca en retail.