Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Professioneel bewerken van productfoto's in 3 stappen

In onze vorige post lieten we zien hoe u kwalitatieve productfoto’s kunt maken in 4 stappen. Deze keer gaan we aan de slag met productfoto’s in Photoshop, en laten we u in 3 stappen zien hoe u deze nog mooier kunt maken.

Voordat u begint heeft u een computer nodig met daarop Lightroom of Photoshop (een soortgelijk programma voldoet ook) geïnstalleerd. Daarnaast heeft u de afbeeldingen nodig die u wilt bewerken. In deze blogpost maken we gebruik van Photoshop.

Let’s get started!

Stap 1: Retoucheren

Open uw afbeelding in Photoshop. Bij het fotograferen zijn er soms plekken op het materiaal die stof of haartjes hebben verzameld, welke enkel te zien zijn nadat u inzoomt op de foto’s. Het is een bekend probleem, dat gelukkig verholpen kan worden dankzij de functies van een programma als Photoshop.

Blog2Blog 3

Om te beginnen dupliceert u de laag, zodat u het resultaat van voor en na bewerken kunt zien. Daarna kunt u de ongewenste plekken verwijderen door gebruik te maken van de patch-tool.

Begin door het gebied dat u wilt bewerken te omcirkelen. Selecteer vervolgens de selectie die u heeft gemaakt en versleep deze naar een plek naast de selectie, waar u het geselecteerde gebied mee wilt vervangen. De patch-tool vervangt wat u niet wilt zien (de stofdeeltjes) met wat u wel wilt zien!

U kunt de clone stamp-tool – die veel lijkt op de patch-tool – gebruiken voor plekken op de foto die versleten lijken.

Navigeer naar uw brush-selecties en kies een zachtere feather brush. Zoom vervolgens in op de kleine slijtageplekken die u wilt corrigeren en klik hierop.

Gebruik nu de brush om over het gebied te “verven”. Voor moeilijk te retoucheren gebieden is het beter de clone stamp-tool te gebruiken, terwijl de gemakkelijkere kleine edits werk zijn voor de patch-tool.

Blog 4

Zet de geretoucheerde laag aan en uit om het verschil tussen uw bewerkte en niet-bewerkte foto te zien. Blijf net zolang doorgaan met bewerken totdat het resultaat naar wens is.

Stap 2: Het uitlijnen van bestanden

Elk SEOshop-thema heeft zo zijn eigen formaat banners en productafbeeldingen. Zoek uw thema in de SEOshop Theme Store en open uw thema’s documentatie. Daar vindt u de juiste afmetingen voor afbeeldingen in uw thema.

Blog 5

Begin door een nieuw document aan te maken onder ‘Bestand’>’Nieuw’. Nu u de afmetingen van de afbeeldingen in pixels weet, zorgt u dat het formaat van het bestand daarop aansluit, dat de achtergrond wit is en dat de resolutie minimaal 72 dpi is.

Sleep nu de geretoucheerde productafbeelding in dit nieuwe document. Pas – indien nodig – de marges van de afbeelding aan zodat ze perfect op de randen van het canvas aansluiten.

Blog 6Blog 7

Nu uw product gecentreerd is in het document, gebruikt u de Magic Wand-tool om de huidige achtergrond van uw productfoto te selecteren. Ga naar Select > Refine Edge om de rand van de afbeelding te verfijnen.

Maak vervolgens een masker van de selectie door op het vierkante-icoontje met een cirkel in het midden te klikken. Door op “” te drukken kunt u controleren of het masker de gehele selectie dekt die u wilt. U kunt uw brush-tool gebruiken om ongewenste delen van de selectie simpel weg te werken. Druk nogmaals op “” om weer uit het masker te gaan.

Stap 3: De finishing touch

Nog één laatste stap voordat we klaar zijn: om uw product nog opvallender te maken kunt u een schaduw toevoegen. Dit zorgt er namelijk voor dat uw product meer los komt te staan van de achtergrond. Het schaduweffect wordt gecreëerd door de geretoucheerde laag te dupliceren. Als u vervolgens het masker op de gedupliceerde laag verwijderd, wordt het effect zichtbaar. Maak een nieuw masker aan op de gedupliceerde laag, waarin u alles bewerkt met de brush, behalve de gecreëerde ‘schaduw’ van het product. Zie hier een before and after:

Before After

Nu uw productfoto er goed uit ziet, is het tijd om ‘m op te slaan! Zorg dat u uw bestand allereerst als .PSD heeft opgeslagen, zodat u achteraf altijd nog bewerkingen kunt uitvoeren. Sla het bestand vervolgens op als .JPG of (betere kwaliteit) .PNG en plaats deze versie in uw webshop!

Conclusie

Het bewerken van productfoto’s kost tijd en als u honderden productfoto’s zelf moet bewerken, is dat wellicht teveel van het goede. Daarom is het altijd een optie het bewerken te outsourcen naar een externe partij. Nadat u uw producten heeft gefotografeerd, kunt u de onbewerkte foto’s naar Remove the Background sturen vanuit uw SEOshop-backoffice. Zo kunnen professionele foto bewerkers u veel werk uit handen nemen wanneer u niet goed bekend met met fotobewerkingssoftware. Binnen zo’n 8 uur kunt u de bewerkte foto’s terugverwachten en zijn deze simpel te importeren met een klik op de muis!

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.