Qolors: 'Samenwerken maakt webwinkels sterker'

Marijke Krabbenbos is ondernemer in hart en nieren en bovendien een vaardige netwerker. Ze had al een businessclub voor ondernemende vrouwen en een succesvol eigen bedrijf, maar besloot in 2011 daarnaast haar eigen webshop te starten. In dit artikel vertelt ze haar inspirerende verhaal.

Hoe het allemaal begon

‘Géén advies, géén uitvoering, alléén ideeën’, staat duidelijk vermeld op de website van Krabbenbos’ eigen onderneming de IdeaCompany. Met haar bedrijf richt Krabbenbos zich op ondernemingen die op zoek zijn naar een frisse blik en creativiteit. Alsof dat nog niet genoeg is, heeft ze ook haar eigen netwerk voor ondernemende vrouwen, Bites & Business genaamd. Tijdens de vele netwerkavonden kunnen ondernemende vrouwen op een laagdrempelige, informele, maar toch zakelijke manier met elkaar in contact komen.

Er kan dus wel gesteld worden dat Marijke Krabbenbos een druk bezette agenda heeft. Waarom zou je dan nog een eigen webwinkel beginnen?

‘Mijn webwinkel Qolors kwam voort uit een persoonlijke behoefte. Veel winkels in de winkelstraten verkopen geen – of weinig – basic shirts in één kleur en zonder opdruk. Toen ik ontdekte dat mijn omgeving datzelfde probleem had, leek het me een goede reden om het dan maar zelf te gaan verkopen. Ik ben in oktober 2011 gestart, maar daar is wel een jaar aan voorbereiding aan vooraf gegaan’.

In de webwinkel worden basic shirts verkocht – met lange mouw, driekwart mouw, korte mouw en hemden – in verschillende kleuren en zonder bewerking. De kleding laat Krabbenbos zelf produceren en is gemaakt van organisch katoen. Met haar webwinkel hoopt Krabbenbos dertig plussers aan te spreken, met te weinig tijd om offline te shoppen.

‘Qolors is mijn eigen webwinkel en het meeste doe ik zelf. Wel werk ik met freelancers en ZZP’ers die zo nu en dan helpen bij speciale gelegenheden en ik werk veel samen met andere webwinkeliers. Dat moet ook wel, wil je kunnen concurreren met de grote spelers. Zo deel ik magazijnruimte, maar organiseer ook netwerk events voor andere webwinkeliers, zodat we elkaar verder kunnen helpen. Zo lang je niet direct met elkaar concurreert, moet dat kunnen. Zo kan iemand die schoenen verkoopt prima samenwerken met iemand die kleding verkoopt. Ik geloof sowieso in samenwerken. Zo heb ik via mijn netwerk events ook financiers voor Qolors gevonden, maar ook bijvoorbeeld fotomodellen’.

Een webwinkel starten via crowdfunding

Was Qolors direct een succes? ‘Nee, dat niet. Het kostte ook zeker wel enige inspanning, maar dankzij een artikel in NRC Next begon het wel snel te lopen. Ik had een persbericht opgesteld en dat verstuurd. NRC Next had niet zozeer interesse in mijn product, maar wel in de manier waarop ik via crowdfunding mijn webwinkel bekostigde’.

Krabbenbos schreef zich in 2011 in bij het crowdfundingplatform CrowdAboutNow en liet via e-mail, Twitter, Facebook en LinkedIn haar bestaande netwerk van werkende vrouwen van 30+ over Qolors weten. Mede door de aandacht in NRC Next vond ze zo de benodigde 100 investeerders. Dit leverde haar ook een vermelding als expert op in het boek ‘Crowdfunding; realiseer je droom zonder bank of subsidie’.

De keuze voor SEOshop

‘Voordat ik bij SEOshop kwam, had ik een Magento webshop. Al snel merkte ik dat ik hiervoor teveel technische kennis nodig had en besloot te gaan samenwerken met Magento-bouwers. Dat werkte niet ideaal, met name omdat de communicatie niet soepel verliep. Ik ging vervolgens op zoek naar een Magento-bouwer waarmee ik beter kon communiceren, maar realiseerde me toen dat ik juist een ander platform nodig had. Ik stelde voor mezelf een lijst samen met alle functies die ik zeker nodig had en belde de belangrijkste kandidaten. SEOshop had alle functies die ik nodig had en dus was de keuze snel gemaakt. Ik kan nu zelf alles uploaden, wat erg gemakkelijk is. Bovendien ben ik zeer tevreden over jullie klantenservice!’

Marketing van Qolors

Wat maakt Qolors uniek in een concurrerende kledingmarkt? ‘Ik denk dat het een combinatie van factoren is. Ten eerste levert Qolors veel verschillende kleuren, zijn de shirts altijd leverbaar en is het gemaakt van biologisch materiaal dat wordt geproduceerd in Europa’.

Krabbenbos promoot haar webwinkel via verschillende kanalen. Facebook, AdWords, Twitter, maar ook beurzen zoals Flavourites worden ingezet om de webwinkel onder de aandacht te krijgen. ‘Bovendien krijg ik veel free publicity via mijn netwerk en ambassadeurs’, voegt ze hieraan toe.

In haar webwinkel treffen we ook de gratis Try & Buy box aan. Wat is daar de gedachte achter? ‘Toen ik nog voor een bedrijf werkte, kwamen er regelmatig kleermakers langs die mijn mannelijke collega’s van maatpakken voorzagen. Ik heb me er altijd over verbaasd dat zoiets niet voor vrouwen bestond. De Try & Buy box biedt daarin uitkomst. Je kunt een gratis box bestellen met shirts van verschillende kleuren die je dan met je vriendinnen of collega’s kunt passen. Wat je wilt hebben bestel je in de webshop en vervolgens stuur je de box weer terug. Een soort tupperware party, maar dan met kleding’, zegt ze lachend.

Inspiratie voor andere webwinkeliers

Wat maakt tegenwoordig, volgens jou, een webwinkel succesvol? ‘Het hebben van een niche product helpt enorm. Dat heb ik ook gemerkt met Qolors. Voor sommige webwinkeliers zal prijs belangrijker zijn, dus in dat geval wil je dat je gunstig uit de prijsvergelijking komt. Tenslotte denk ik dat voor veel webwinkeliers een toppositie in de zoekresultaten ook belangrijk is. Dat maakt je misschien niet zozeer uniek, maar levert wel direct bezoekers op’.

Marijke

In Nederland lijkt Qolors het nu goed te doen, dus er moeten wel interessante toekomstplannen zijn. ‘Ik wil uiteraard nog groter worden in Nederland, maar wil ook graag naar Duitsland. Ik zoek alleen nog naar een verzendpartij die mij voordelig kan helpen bij de verzending in Duitsland’. Wel eens gehoord van CounThree? Zij verzenden vanuit Nederland, net over de Duitse grens. ‘Dat is een goede tip. Bedankt!’

Heb je tenslotte nog een goede tip voor andere webwinkeliers? ‘Ik heb ervaren dat je echt een alleskunner moet zijn. Ben je ergens niet goed in, zoek dan iemand die het voor je kan doen. Huur iemand in of werk met anderen samen. Dat kunnen bijvoorbeeld ook andere webwinkeliers zijn. Ik ben er van overtuigd dat samenwerken webwinkels sterker maakt. Dat is de manier waarop we kunnen concurreren met de grote bedrijven’.

Qolors is deze maand Webwinkel van de Maand. Proficiat!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.