Veel online retailers schofferen hun klanten met remarketing

Er is natuurlijk geen enkel e-commercebedrijf dat zich hierin herkent, maar zelfs de grote voorbeelden van e-commercesuccesverhalen schofferen hun eigen klanten! Het probleem zit hem in het feit dat veel webwinkels hun klanten niet herkennen. Dit terwijl er vaak bijzonder veel tijd, geld en effort in is gestoken om deze belangrijke doelgroep te bereiken. In deze blogpost legt Mark Jansen van OOSEOO uit hoe remarketing voor uw webshop wel moet.

Stelt u zich eens voor dat u een gloednieuwe auto heeft gekocht en de dag is aangebroken dat u deze komt ophalen. De verkoper waarmee u de deal heeft gesloten herkent u niet meer en vraagt of u interesse heeft in een auto. Bijvoorbeeld in de auto die u reeds heeft gekocht en vandaag komt ophalen! Hoe voelt u zich dan?

Wat als de verkoper u vervolgens wekelijks even belt met de vraag of u interesse heeft in deze auto en u zelfs een proefritje aanbiedt. Dit terwijl u al lang en breed in uw nieuwe auto rondrijdt.

Met het verkeerd inzetten van remarketing geeft u uw klanten precies hetzelfde nare gevoel!

Niet zelden koop ik iets in een webwinkel en krijg ik middels (dynamische) remarketing de producten nog weken lang opnieuw aangeboden. Dit terwijl ik die producten bij de webwinkel in kwestie al lang heb gekocht.

Remarketing voor uw webshop en hoe het niet moet!

Zo kunt u remarketing beter inzetten

Natuurlijk kan remarketing de klant verleiden om alsnog een aankoop te doen nadat hij de webshop heeft verlaten, maar dan moet je het wel goed inzetten. Google AdWords biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om verschillende doelgroepen voor (dynamische) remarketing aan te maken. Doet u dit niet dan zal uw remarketingcampagne ook de mensen bereiken die reeds een aankoop hebben gedaan. Dat voelt voor die groep, die reeds klant is, echt heel verkeerd aan.

Grote webshops maken hier bewust of onbewust ook vaak fouten. Door iedereen als doelgroep te beschouwen bereiken ze iedereen. Net zo gemakkelijk, maar niet echt slim.

Pas op met de feestdagen!

Remarketing gebeurt op basis van een eerder bezoek; niet van u als persoon maar op basis van het apparaat waarmee u de webshop heeft bezocht. Wanneer tablets en/of andere apparatuur worden gedeeld in een huishouden, dan krijgen uw huisgenoten of familieleden ook de (product)advertenties van de webshops te zien die u onlangs heeft bezocht.

Dat is niet zo leuk als u deze webshops heeft bezocht voor de aankoop van een kerst-, sinterklaas- en/of verjaardagscadeau!

Hoe kunt u remarketingfouten voorkomen?

U kunt remarketinglijsten aanmaken om een bepaalde doelgroep te definiëren. Hierbij een aantal voorbeelden van doelgroepen waarvoor u remarketinglijsten zou kunnen aanmaken:

  • Alle bezoekers
  • Alleen winkelwagenverlaters
  • Nieuwsbriefinschrijvers
  • Bezoekers die een bepaalde categoriepagina hebben bezocht
  • Bezoekers die een bepaalde productpagina hebben bezocht
  • Bezoekers die vanaf een bepaalde verkeersbron de webshop bezochten
  • Bezoekers die de webshop al eens eerder bezochten

De mogelijkheden zijn eindeloos. Zeker als uw webshop veel verkeer ontvangt. Remarketinglijsten van Google moeten namelijk minimaal 100 leden bevatten anders kunt u de remarketinglijsten nog niet gebruiken. Alleen als remarketinglijsten groot genoeg zijn worden deze actief en inzetbaar.

Heeft u nog niet veel verkeer in de webshop? Dan kunt u de tijd dat mensen in een remarketinglijst mogen zitten verhogen zodat deze eerder het minimum aantal leden bevat.

Het is ook mogelijk om remarketinglijsten aan te maken om een bepaalde groep uit te sluiten. Zo is het in de meeste gevallen aan te raden om bijvoorbeeld kopers uit te sluiten. Zeker wanneer uw doelgroep bestaat uit iedereen die iets in de winkelmand heeft gestopt, maar niet heeft afgerekend!

Tip: U kunt ook frequency caps instellen. Dit betekent dat u kunt instellen hoe vaak op een dag uw remarketingadvertentie aan uw doelgroep getoond wordt. Dit voorkomt dat u opdringerig overkomt.

Moet je kopers altijd uitsluiten?

Nee, soms is het handig om dit juist niet te doen. Bijvoorbeeld wanneer u producten verkoopt die vervangen of opnieuw gekocht kunnen worden, omdat ze opgaan. Kopers als doelgroep zijn ook zinvol wanneer deze groep bijvoorbeeld net een e-reader heeft gekocht en u ook e-boeken verkoopt. Hiervoor kunt u naast remarketing natuurlijk ook nieuwsbrieven inzetten.

Kom tevoorschijn op het juiste moment!

Mensen zijn niet dom! Dacht u nu echt dat alle shoppers uw webwinkel per ongeluk verlaten zonder iets te kopen? Meestal niet. Vaak is er iets tussengekomen, bezoekers vinden niet waar ze naar op zoek waren of willen simpelweg nog even verder kijken.

Stel dat u hardloopschoenen verkoopt en u heeft doelgroepen aangemaakt. Dan betekent dit dat uw remarketingcampagne standaard overal opduikt. Ook wanneer dit niet het juiste moment is. Dit kunt u voorkomen. Naast doelgroepen kunt u ook specifieke plaatsingen opnemen. Zo kunt u bijvoorbeeld instellen dat alleen remarketingadvertenties aan uw doelgroep worden getoond op sportgerelateerde sites. Op een marathon- en/of atletiekforum bijvoorbeeld.

Samengevat

Het loont om een goede remarketingstrategie te bepalen om de juiste doelgroep te bereiken. Naast het feit dat u op het juiste moment zichtbaar bent, verklapt u ook niet meer wat de inhoud van een cadeau is en wordt uw remarketingcampagne een stuk effectiever!

Ontmoet Mark op SEOshop Connect Conference!

Wilt u meer weten over Mark Jansen en OOSEOO? Kom naar SEOshop Connect Conference en ga naar zijn break-out sessie!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.