Effectief gebruikmaken van remarketing voor uw webshop via Google Analytics

Remarketing is een krachtig middel dat adverteerders vaak verkeerd inzetten. Hierdoor komt remarketing helaas regelmatig slecht in het nieuws. Maar wat is remarketing eigenlijk? Met remarketing bereikt u mensen die wel in uw webshop zijn geweest, maar het gewenste doel niet hebben bereikt. Als campagnemanager bij Zeo adviseer ik klanten hoe zij remarketing effectief in moeten zetten. In dit artikel leg ik uit hoe u een remarketing campagne opzet en hoe u de juiste doelgroep bereikt vanuit Google Analytics.

Voordat we de praktische toepassing toelichten is het goed om de essentie van remarketing uit te leggen. Remarketing verhoogt de effectiviteit van uw online marketingcampagnes aanzienlijk, door uw websitebezoekers een speciale advertentie te tonen ná hun websitebezoek. In deze advertentie benoemt u extra USP’s of acties die de bezoeker eerder nog niet gezien had. Daarmee is remarketing de perfecte tool om de juiste doelgroep op het juiste moment te bereiken met een unieke boodschap.

Lang niet iedere bezoeker in uw webshop converteert direct naar een aankoop. Iemand kan besluiten verder onderzoek te doen of de aankoop uit te stellen. Uitstel betekent niet automatisch afstel. Door gericht te targeten op deze niet-converterende bezoeker, triggert u hem zijn aankoop alsnog af te ronden. Google Analytics is daarin het perfecte hulpmiddel.

Uw remarketing campagne opzetten

google analytics

U start uw remarketing campagne in Google AdWords. In uw AdWords-account maakt u een nieuwe campagne aan en stelt deze in op remarketing. Vervolgens genereert Google een remarketing code die u in uw webshop moet plaatsen. Zorg vervolgens dat uw Analytics-account gekoppeld is aan uw AdWords-account. Vanaf dat moment begint de grootste uitdaging: de juiste doelgroep targeten binnen een remarketing lijst met de juiste boodschap.

Remarketing lijsten maken vanuit Analytics

Het is in Google AdWords mogelijk om mensen te targeten in een remarketing lijst. Dit is echter soms nog lastig in te stellen. Google Analytics biedt daarin een uitstekend gebruiksvriendelijk alternatief, want vanuit Google Analytics maakt u lijsten op basis van meer dan 250 Google Analytics-statistieken.

Log in bij Google Analytics om te starten. Vervolgens gaat u naar het beheerdersgedeelte en klikt op Remarketing. Hier heeft u de keuze uit Doelgroepen of Dynamische Kenmerken. Maak in dit gedeelte getargete lijsten op basis van o.a. duur van bezoek, weergegeven pagina’s, locaties en voltooide doelen.

Target op basis van demografie

Voordat u besluit een groep te targeten is het belangrijk om inzicht te krijgen in uw gewenste doelgroep.

Bijvoorbeeld: u verkoopt sportartikelen. U wilt een tijdelijke salesactie inzetten waarbij u zich richt op mannen tussen de 25 en 34 jaar oud. Omdat u een fysieke winkel hebt in Utrecht wilt u vooral deze regio bereiken. Hoe bereikt u deze potentiële bezoekers?

Klik in het Remarketing gedeelte van Google Analytics op Nieuwe doelgroep toevoegen. Vervolgens klikt u op het potloodje bij Doelgroep definiëren en gaat naar het tabblad Demografische gegevens. Vink hier de gegevens aan zoals in onderstaande afbeelding.

remarketing-analytics_2-2

Klik bij Doelgroep definiëren op het potloodje om uw targeting mogelijkheden te bekijken.

remarketing-analytics_3-2

Natuurlijk is demografie niet de enige targeting mogelijkheid. Wij bespreken de belangrijkste targeting mogelijkheden.

Target op basis van gedrag

Bezoekers die na 3 seconden afhaken in uw webshop zijn waarschijnlijk niet geïnteresseerd in uw product. Het heeft dan ook geen zin om deze groep opnieuw te targeten. Veel interessanter is het om bezoekers die lang in uw webshop zijn te achterhalen. Blijkbaar is deze groep geïnteresseerd, maar heeft iets hen ervan weerhouden de aankoop te plaatsen. Kies er bijvoorbeeld voor om bezoekers te targeten die minimaal 2 minuten in uw webshop zijn en minimaal 4 pagina’s bezoeken per sessie. Bied deze doelgroep een laagdrempelig doel aan, bijvoorbeeld een inschrijving voor de nieuwsbrief. Hiermee pusht u niet richting een verkoop, maar heeft u toch een verbinding met uw potentiële klant gemaakt.

Target op verkeersbron

Gebruikt u in uw e-mailcampagne een tijdelijke sales actie? Dan wilt u deze actie graag nog een keer bij deze bezoekers onder de aandacht brengen. Target daarom op de verkeersbron e-mail en op basis van de datum van de eerste sessie. Heeft u de nieuwsbrief op 1 januari verstuurd? Dan wilt u alleen e-mailbezoekers targeten die vanaf 1 januari in uw webshop zijn geweest.

Vergeet herhaalaankopen niet

Veel remarketing lijsten zijn gebaseerd op bezoekers die geen aankoop hebben geplaatst na hun bezoek. Terecht, want dit zijn gemiste kansen. Maar minstens net zo belangrijk is het om bezoekers die wel tot aankoop zijn overgaan opnieuw te targeten. Dit zijn mensen die al bekend en vertrouwd zijn met uw merk en dus sneller bereid zijn tot (herhaal)aankoop over te gaan. Target deze mensen op basis van e-commerce gegevens.

Bijvoorbeeld: U verkoopt Pandora armbandjes. U wilt mensen die deze aankoop hebben geplaatst opnieuw targeten om bedeltjes voor aan de armband te laten zien. Target deze groep converteerders drie maanden na hun aankoop waarin u met uw banner deze productcategorie laat zien.

Wij hebben een aantal targeting mogelijkheden uitgelicht, maar u kunt nog veel meer keuzes maken. Verdiep u een half uur in de mogelijkheid van Remarketing via Google Analytics en u zult zien dat de mogelijkheden eindeloos zijn. Een greep uit de verdere targeting mogelijkheden:

  • Uitstappagina
  • Adwords campagne
  • Merk van het mobiele apparaat
  • Tijdstip
  • Product verwijderd uit winkelwagen
  • Productopbrengst
  • Zoekdiepte

Breng uw belangrijkste doelgroep in kaart en blijf uw remarketing lijsten optimaliseren. Denk logisch na over effectieve remarketing advertenties. Welke boodschap wilt u communiceren en op welk moment wilt u deze boodschap laten zien? Past de boodschap bij de doelgroep die u wilt bereiken? Door hier vooraf goed over na te denken zet u remarketing effectief in bovenop uw huidige AdWords of Display campagnes.

Wilt u advies over het inzetten en optimaliseren van remarketing? Speciaal voor SEOshop-bezoekers geeft ZEO 50% korting! Interesse? Bekijk de website van ZEO en neem contact op voor meer informatie.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.