Optimaliseer afbeeldingen in uw webwinkel en verbeter uw conversie

Conversie optimalisatie is voor webwinkeliers natuurlijk erg belangrijk. Maar wat zijn nu eigenlijk de gouden tips? We vroegen expert Marinus van den Elshout van Remove The Background om advies. Binnenkort verschijnt de app van Remove The Background in de SEOshop App Store.

Het is van groot belang dat uw website is ingericht op het online koopgedrag van uw klanten. Wist u dat goede productfoto’s op een witte achtergrond direct verband houden met een hogere omzet? En dat 25% van de bezoekers al bij een laadtijd van 4 seconden (voorgoed) afhaakt?

De allereerste indruk

U heeft uw online marketingactiviteiten op orde, u heeft een gemakkelijk te onthouden URL, uw Google AdWords zijn ingericht en uw website is er klaar voor. De klant klikt op het juiste linkje en daar is hij, op de drempel van uw winkel. Welke eerste indruk krijgt hij?

Een eerste indruk is enorm belangrijk, eenmaal afgehaakt komen de potentiële kopers vaak niet meer terug. De laadtijd van een webpagina is van invloed op uw conversiepercentages en uw ranking binnen Google. 47%* van de consumenten verwacht een laadtijd van maximaal 2 seconden. Iedere seconde daarboven kost u 16% klanttevredenheid en 7% conversie. Amazon had in 2013 een jaaromzet van 74,45 miljard dollar. Bedenk eens wat voor impact het heeft als al haar pagina’s een seconde sneller of langzamer laden! En dan is er nog Google. Google vindt een optimale klantervaring belangrijk en zal webpagina’s die sneller laden daar zeker voor belonen. Gelukkig worden afbeeldingen in uw SEOshop webwinkel automatisch gecomprimeerd om de snelheid te behouden en is dit probleem dus niet aanwezig. Als u uw afbeeldingen echter extern heeft geplaatst, dan kan dit wel een serieus probleem zijn. (*Bron Kissmetrics)

Diet computer

Uw website op dieet?

Online consumenten worden verwend op het gebied van webdesign en fotografie. Die toenemende behoefte aan beeld resulteert in steeds zwaarder wordende websites. De gemiddelde webpagina is momenteel 1,5MB groot. Dit is voor de steeds sneller wordende vaste internetverbinding geen probleem, maar voor mobiele apparaten niet altijd even ideaal. Steeds meer aankopen worden gedaan via mobiele apparaten. In het geval van Amazon wel 8,7%! Dit is een serieus percentage waar u met uw webshop ook rekening mee moet houden. Uw website moet op dieet! Maar waar kunt u nog bezuinigen op KB’s? De meeste winst is te halen in de afbeeldingen (gemiddeld 60% van het aantal KB’s), maar let wel op dat dit niet ten koste gaat van de kwaliteit!

Beeld, beeld en nog eens beeld!

Wat vinden klanten het belangrijkst als ze eenmaal in uw webwinkel zijn? Met stip op 1 staat: de kwaliteit van de foto met 75%. Deze wordt gevolgd door: kleurechtheid (68%), extra foto’s van het product (66%), zoomfunctie in de foto (61%) en pas daarna productbeschrijvingen (54%) en productvergelijkingen (53%). Kortom: beeld, beeld en nog eens beeld! (Bron: Presentatie Lauren Freedman, IRCE in Chicago.)

Als we met het bovenstaande in gedachten kijken naar bijvoorbeeld een overzichtspagina met meerdere producten, kunt u beter een paar grotere foto’s tonen en van een hogere kwaliteit, dan een aantal kleine foto’s met meer tekst. De verschillende onderzoeken spreken elkaar tegen in hoeveel meer, maar zijn het met elkaar eens dat beter beeldmateriaal uw conversiepercentage aanzienlijk verhoogt.

Dus hoe kunt u nu besparen op de laadtijd van uw pagina’s zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van foto’s? Het optimaliseren van de foto’s kan zomaar een derde schelen in het aantal KB’s.

  • Toon producten zo groot mogelijk en geef uw producten beeldvullend weer
  • Laat foto’s vrijstaand maken, een witte achtergrond neemt minder KB’s in
  • Kan de foto nog verder gecomprimeerd worden? Staat de JPG kwaliteitsfactor nog op 12 of kunt u ook met iets lager uit? Gebruikt u 24-bits PNG bestanden of heeft u genoeg aan 8-bits?

Wilt u eenvoudig uw omzet verhogen? Neem dan uw productfoto’s eens onder de loep. Met een optimale bestandsgrootte bespaart u op de laadtijd van de pagina’s zonder in te leveren op kwaliteit. Zo beïnvloedt u direct uw conversieratio en verhoogt u uw omzet met minimale inspanning.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.