Retail Heroes - Carl Parkin | Rebel Wines

Retail Heroes - Carl Parkin | Rebel Wines

Er zit enorm veel beweging in de wijnmarkt. Steeds jongere consumenten beginnen zich in het verhaal achter wijn te verdiepen, de consument is steeds bewuster wat betreft duurzaamheid en productie. De natuurwijn trend begint daarom de hoofdsteden van deze wereld helemaal over te nemen. Carl en Sanna zijn met hun zaken een vaste waarde geworden in de Amsterdamse natuurwijn community. Een wijnbar aan de Dappermarkt, een wijnwinkel in de Jordaan en een wijn webwinkel. Wij zijn in de winkel bij Carl langs geweest en hebben met hem gesproken over natuurwijnen, ondernemen, de toekomst, techniek en het gebruik van data om een onderneming te groeien.

Carl, vertel over hoe je bent begonnen met Rebel Wines.

Mijn verloofde Sanna heeft de winkel , Rebel Wines, ooit geopend. Zij is al vele jaren sommelier in Amsterdam. In het begin werkte ik hier maar af en toe maar toen Sanna ook andere projecten begon te starten werd dat meer. Toen wij eenmaal Alex + Pinard, onze wijnbar, openden moest Sanna daar full-time zijn en ging ik fulltime de winkel doen. Ik begon mij helemaal in de wereld van natuurwijn te storten en had nooit verwacht dat het een passie van mij ging worden, maar dat is nu zeker zo. Dit was nooit mijn plan, ik ben er gewoon ingerold.

Wat zijn jouw plannen met de winkel en de bar?

Over vijf jaar zou ik echt een aantal winkels en een aantal barretjes willen hebben. Voor nu in Amsterdam en wie weet ook een keer ergens anders. Dat is nu nog niet aan de orde omdat de winkel en de bar nog vrij jong zijn, maar dat lijkt mij zeker leuk. Vooral de combinatie van winkel en bar lijkt mij leuk, waar mensen ook wijn per glas kunnen bestellen.

Wat denk je waarom mensen ervoor kiezen om bij jullie te komen?

Wat betreft de winkel, hebben we een mooie selectie van heerlijke wijnen en een steeds veranderend assortiment. Daarnaast hebben we natuurlijk ook onze wijnclub, Natural Born Sippers. Daar komen altijd leuke, interessante mensen langs die dan ook weer vrienden meenemen. Inmiddels hebben wij een goede reputatie opgebouwd over ons assortiment. Wij hebben nu al een tijdje ook een Lightspeed webshop die het goed doet. Mensen zien vaak iets online en komen dan in de winkel langs om het te proeven. En hier heerst altijd een persoonlijke sfeer en ik neem de tijd voor een gesprekje en vertel over de wijnen. Daar komen mensen graag voor terug.

Welke landen bedien je met je webshop?

Wij verzenden grotendeels binnen Nederland en de UK maar wij kunnen naar alle Europese landen leveren eigenlijk. Wij werken samen met een verzendbedrijf die speciale verpakkingen voor wijn zodat ze tijdens de verzending niet beschadigd of stuk raken. Wij integreren met vinologix, zij regelen het verpakken en vervolgens versturen ze onze pakketjes met DPD.

Welke rol speelt klantloyaliteit voor jou en wat doe je om klantloyaliteit te verhogen?

Mensen voelen zich snel thuis in de winkel. Ze komen langs en proeven wat wijnen en we hebben een gesprekje, zo bouw je altijd een band op. Daarnaast hebben we natuurlijk onze wijnclub, Natural Born Sippers. De leden van onze club hebben een membership card, die wij gewoon met het kassasysteem van Lightspeed kunnen scannen. Zo onthouden wij ook per klant wat die eerder heeft gekocht of wat die wel of niet lekker vindt. Op basis daarvan kan ik weer wat lekkers aanbevelen. Onze vaste klanten die een membership hebben krijgen ook 10% op alle producten in de winkel. Daarnaast email ik mensen direct vanuit het systeem met nieuwe wijnen, events, proeverijen en acties.

De wijnclub helpt echt om onze klantengroep te vergroten. Mensen nemen steeds vaker vrienden mee die dan ook lid van de club worden. En ik merk zeker dat wanneer ik de social media promotie op tijd inzet, dat dat ook enorm helpt. En zo een club zorgt natuurlijk voor mond-tot-mond reclame , wat enorm veel waard is.

Hoe vind je het werken met het kassasysteem van Lightspeed?

Ik vind het erg makkelijk in gebruik en het is fijn dat de software de hele tijd geüpdatet wordt. Ik merk dat vooral de functionaliteiten die ik vaak op een dag gebruik worden geüpdatet waardoor alle processen steeds makkelijker worden. Het scannen van de klantenkaarten vind ik erg fijn. Alles werkt eigenlijk heel makkelijk!

Rebel Wines Amsterdam

Gebruik je je kassasysteem om je voorraad te beheren?

Ja zeker. Ik bestel niet binnen het kassasysteem maar vooral wanneer ik niet in de winkel ben en aan bestellingen werk is het erg makkelijk om even in te loggen en van een afstand te kijken wat er nog op voorraad is in de winkel.

Hoe werken je webshop en je winkel samen?

Alle voorraad is gesynchroniseerd wat echt supercool is. Wat in de winkel uitverkocht is, is online ook niet meer beschikbaar.

Wist je dat wij dat omnichannel noemen?

Nu wel.

Wat is omnichannel?

Leer hoe je je omzet kunt verhogen.

In hoeverre kijk jij naar data en rapporten?

Het is enorm handig om te weten hoe goed wij het doen vergeleken met de maand ervoor, of dezelfde maand vorig jaar. Ik in één oogopslag zien dat wij 30% zijn gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Ook om per product te kijken welke nou écht de bestsellers zijn.

Ik wil echt weten waar ik sta. Op elk moment van de dag. Met de online verkopen en ook in de winkel.

 

Rebel Wines is gevestigd op de Egelantiersstraat 77 en geopened van woensdag tot zondag. Voor online bestellingen kun je de webshop bezoeken.