Retail trends 2019: Welke trends vormen de toekomst?

Retail trends 2019: Welke trends vormen de toekomst?

In de retail sector zijn er altijd nieuwe trends te ontdekken. Vaak evolueren nieuwe trends uit oude trends.  In dit artikel, Retail trends 2019, lichten we drie trends uit die al enkele jaren een hit zijn en in de toekomst nieuwe vormen zullen aannemen:

  • Direct-to-consumer
  • Duurzaamheid
  • Showroom winkels

Retail trends 2019: Direct-to-consumer

Direct-to-consumer is niet de nieuwste trend, maar heeft de laatste jaren wel een toevlucht genomen. Het wordt steeds interessanter voor retailers om hun eigen producten direct aan de markt te brengen. Volgens PWC houden retailers zo een groot deel van de keten in eigen beheer en kunnen ze makkelijker inspelen op de veranderingen in de markt. Doordat bedrijven sneller kunnen schakelen tijdens het hele proces – van product design tot marketing – zetten ze meer om en wordt de merkpositionering beter.

Volgens Emerce zijn er drie kenmerken die zorgen voor het succes van direct-to-consumer: digital, diversiteit en data. Digitalisering is de drijfveer voor deze trend. Via online kanalen kun je nu makkelijker dan ooit direct aan de klant verkopen. Retailers kunnen zelfs hun social media volgers betrekken door ze mee laten denken over de collectie en online het gesprek aan te gaan. Fysieke locaties zijn daardoor steeds minder vaak nodig. Diversiteit ontstaat door het aanbieden van de gehele collectie. Daardoor kun je een hoop relevante product data verzamelen en vergelijken. Verzamel data van klanten om meer inzichten te krijgen welke producten in de smaak vallen en welke combinaties klanten kopen. Het is belangrijk dat je data klopt, zodat online de juiste producten gepusht of verkocht worden. 

Een van de bekendste voorbeelden zijn Nike en Adidas. Zij verkopen al jaren via hun eigen webshop en winkels door middel van het direct-to-consumer model.

Nike shop - retail trends

Retail trends 2019: Duurzaamheid

Duurzaamheid is een trend die constant in ontwikkeling is. Bedrijven gebruikten een aantal jaar geleden duurzaamheid vooral in hun marketingcampagnes, terwijl duurzaamheid nu steeds meer wordt doorgevoerd in het hele bedrijf. Ze willen niet alleen een impact maken die goed is voor het bedrijf, maar vooral ook voor de sector waarin ze opereren. Toch komt de vraag voor duurzaamheid vooral vanuit de consument. Zij hebben steeds meer kennis over de producten die ze kopen en kiezen steeds vaker voor bedrijven die bewust ondernemen. 

Volgens het onderzoek Retail richting 2030 van Inretail houdt 57% van de bedrijven bij het inkopen rekening met arbeidsomstandigheden en 50% met de duurzaamheid van de materialen. De verwachting is dat dit aandeel gaat stijgen, aangezien 88% van de consumenten loyaler is aan een bedrijf dat sociale- en milieuvriendelijke beslissingen maakt. 

Duurzaamheid in de kledingindustrie

Duurzaamheid en kleding gaan over het algemeen niet goed samen. Kleding wordt zo goedkoop mogelijk geproduceerd, zo snel mogelijk aan de consument verkocht en het moet meegaan met de modetrends. Dit zorgt ervoor dat de kledingindustrie een van de grootste vervuilers ter wereld is. Tijd voor de mode-wereld om hun bijdrage te leveren aan een betere wereld. 

Kledingwinkels nemen steeds meer hun verantwoordelijkheid om een steentje bij te dragen. Bedrijven zoals Hema en H&M zijn constant op zoek naar manieren om hun bedrijfsvoering duurzamer te maken. Zo wordt naast de Hema kinderkleding, nu ook de volwassen collectie van 100% duurzame katoen gemaakt. H&M streeft ernaar om al hun producten in 2030 van 100% duurzame materialen te maken. Met op dit moment 57% van de producten gemaakt van duurzame materialen zijn ze op de goede weg. Maar ze doen meer, zo is er bijvoorbeeld een kledinglijn ontworpen van kapotte kleding die niet verkocht kon worden. Deze test collectie ligt in de winkels in Berlijn, Stockholm en Utrecht.

Tweedehands kleding

Een van de belangrijkste mode retail trends 2019 zijn de tweedehands kledingplatformen. De markt voor tweedehands kleding groeide de afgelopen drie jaar 21 keer sneller dan de rest van de kledingindustrie. Op The Next Closet vind je tweedehands kleding van Balenciaga tot aan Chanel. Ze noemen zich dan ook niet voor niets de marktplaats voor tweedehands fashion designer kleding. United Wardrobe, een populair Nederlands tweedehandskleding platform, streeft ernaar tweedehands kleding de norm te maken. De vraag naar gedragen kleding komt niet alleen online tot leven, maar ook in fysieke winkels. Zo laat La Fayette in samenwerking met Place2Swap consumenten tweedehands kleding naar het warenhuis brengen, waar anderen de kleding kunnen kopen. 

Bewustzijn in de kledingindustrie is belangrijker dan ooit, weet ook Fashion for Good. Zij hebben een platform opgezet dat ondernemers, financiers en modefanaten samenbrengt om zich in te zetten voor een duurzame kledingindustrie. Door middel van evenement en hun museum in Amsterdam brengen ze deze boodschap ook over aan de consument. 

Social enterprises produceren duurzame producten

Social enterprises timmeren hard aan de weg: het aantal is in de afgelopen jaren sterk gegroeid. Social Enterprises hebben als doel hun producten te verkopen en tegelijkertijd een impact te maken op het gebied van duurzaamheid, mobiliteit, en economische- en sociale ontwikkeling. Tony’s Chocolonely is een van de grootste voorbeelden in Nederland. In 2018 en 2019 wonnen zij de award voor meest duurzame merk. Zij proberen met hun chocoladerepen de productieketen te verbeteren en slavernij in de cacaosector tegen te gaan. Dopper verkoopt hun eigen geproduceerde herbruikbare flessen om single use plastic tegen te gaan. Uiteraard hebben dit soort bedrijven ook een commercieel belang. Zonder omzet bestaan ze niet, maar kunnen ze zich ook niet inzetten voor een betere wereld.

Tony's Chocolonely

Tony’s Chocolonely shop

Retail trends 2019: Showroom winkels

Wie dacht dat fysieke winkels door de webshops steeds minder nodig zijn, heeft het mis. Wel krijgen ze steeds vaker een ander doel: klantenbinding en merkpositionering, in plaats van verkoop. Fysieke winkels worden ‘showrooms’, een plek waar consumenten producten kunnen aanraken, uitproberen en advies kunnen vragen. In deze winkels zijn verkopen niet het primaire doel. Winkels met verschillende doelen sluiten dan ook perfect aan bij de touchpoints in een customer journey – deze bestaan immers niet allemaal uit kopen, maar ook uit ontdekken en vergelijken. 

Ervaringen in de winkels

In een competitieve retail sector is het belangrijk om je merk goed te positioneren. Door een unieke instore ervaring te leveren, creëer je een verlengstuk van de online winkelervaring. Vooral jongeren zijn de drijvers van deze trend. Volgens een onderzoek van KPMG geeft 78% van de millennials aan hun geld het liefst te spenderen aan een ervaring of event. Op die manier voelen ze zich meer verbonden met hun vrienden of een community. Ikea is een voorbeeld van een bedrijf dat graag unieke ervaringen voor hun klanten organiseert. Op social media was er veel vraag naar een pyjama party en Ikea hier gehoor aan door 100 klanten uit te nodigen voor een overnachting in een Ikea winknel. Een ander voorbeeld van een exclusieve winkelbeleving is de Samsung New York Flagshipstore. Deze winkel is ingericht als showroom, waar je veel producten van Samsung kunt uitproberen en advies kunt inwinnen. Ze combineren kunst, mode, technologie en sport door het organiseren van events, presentaties en game dagen. Je kunt er niet direct Samsung producten kopen. Kleinere retailers hebben op een kleinere schaal ook mogelijkheden om een unieke ervaring te creëren: organiseer een yoga sessie in je sportwinkel of zet een community op voor je skate-winkel. 

Samsung flagship store

The Samsung Flagshipstore in New York

Consumenten drijven de trends

Bij trends wordt er vaak gesproken over het kip en het ei concept. Wat kwam er eerst, de trend of de vraag van de consument? Vaak hangen de trends samen met de veranderingen in de samenleving en de manier waarop we leven. Het is niet altijd makkelijk voor retailers om vooruit te lopen op wat de klant wil. Als je als retailer kunt bedenken wat je klanten willen en hoe je hun leven in de toekomst beter kunt maken, dan kun je ervoor zorgen dat jij producten of services aanbiedt voordat ze er zelf naar vragen.