De 10 Retail Trends voor 2019

De 10 Retail Trends voor 2019

Het nieuwe jaar breekt alweer bijna aan, dus het is hoog tijd om te kijken naar de retail trends van 2019. Wat staat ons te wachten op vlak van retail in 2019 en hoe kunnen retailers inspelen op de nieuwe trends? In 2019 wordt de markt gedreven door opkomende technologieën die de manier waarop consumenten omgaan met hun favoriete merken veranderen. Ook veranderen de voorkeuren van de consument constant, waar retailers zich aan moeten aanpassen. De focus ligt meer en meer op de consument, uitstekende service en ervaringen. Hieronder staan dé 10 retailtrends van 2019.

1. Experiential retail

Enkele jaren geleden richtte retail zich enkel op de verkoop van producten. Consumenten zijn echter langzaam maar minder gefocust op het kopen van producten. In plaats daarvan zijn ze op zoek naar een aantrekkelijke en memorabele ervaring. De trend is grotendeels gedreven door millennials en hun voorkeur voor ervaringen/belevingen over materiële dingen.

Door speciale winkels op te zetten die alleen ervaringen verkopen, zoals bijvoorbeeld Samsung, kunnen retailers klanten aantrekken met gedenkwaardige ervaringen die een veel grotere impact achterlaten dan het kopen van een product.

2. Verbeterde eCommerce shipping

Tegenwoordig hebben bijna alle retailers, groot of klein, een eCommerce platform. ‘Free Shipping’ is de nieuwe norm en de consument wil steeds minder lang wachten op zijn of haar bestelling. Mensen zijn bereid om gemiddeld 4.5 dagen te wachten op hun bestelling, en deze trend zet in zich voort in 2019. Webshops zoeken manieren om zich te onderscheiden van de rest, en hierbinnen is verzendtijd een goede factor om aan te werken. Daarnaast is het ook waardevol voor webshops om de hoeveelheid retouren te verminderen, door bijvoorbeeld beter advies op maat te geven bij de aankoop.

retail-trends-2019

3. Abonnementen

De consument is steeds op zoek naar gebruiksgemak en services die hun leven zullen vergemakkelijken. Hierdoor zijn er eCommerce services ontstaan die gericht zijn op abonnementen. Denk aan Netflix, Hellofresh of zelfs maandelijkse beauty pakketten (denk aan Birchbox). Dit gaat hand in hand met het feit dat de consument meer gepersonaliseerde services zoekt. Volgens een onderzoek van McKinsey & Company meldde 15% van de online consumenten zich in 2017 aan voor abonnementsdiensten, en deze trend zet nog zeker voort in 2019.

4. Duurzaamheid

Duurzaamheid zal de manier veranderen waarop retailers zaken doen: bedrijven zullen steeds meer het voortouw moeten nemen op vlak van duurzaamheid. Voedselverspilling en plasticvervuiling zijn onderwerpen die veelvuldig in het nieuws komen, en de nieuwe generaties zijn zich hier ook meer dan bewust van. Retailers moeten hun ecologische voetafdruk verkleinen en een positieve bijdrage leveren. Hierdoor worden ze gedwongen om te innoveren.

Minder afval creëren met uw webshop?

5 tips om webshop afval te verminderen

retail-trends-2019

5. Omnichannel

Omnichannel was al een groot onderwerp in 2018, en dat zal in 2019 zeker niet anders zijn. Verkoopkanalen worden steeds nauwer met elkaar verbonden zodat de consument één naadloze shopervaring heeft, zowel online als offline. Fysieke winkels spelen een grotere rol in de merkbeleving terwijl online shops bijdragen aan het shop-gemak van de consument. In plaats van het maken van één contactpunt met merken, is het nu belangrijk om op alle kanalen aanwezig te zijn om conversie te stimuleren.

6. Cashless/cardless

Steeds meer horecazaken gaan cashless, en deze trend geldt ook voor de retail wereld. Klanten kunnen sneller betalen, en er zijn minder veiligheidsrisico’s voor de werknemers. Ook gaat de overgang van shifts veel sneller en makkelijker als er geen kasgeld geteld moet worden.

Ook cardless is een ontwikkeling die in steeds meer landen wordt geactiveerd. ApplePay biedt de mogelijkheid om met uw iPhone te betalen, wat het gebruiksgemak van de klant nog vergroot.

7. aCommerce

Volgens een studie van Adyen zou 69% van de consumenten vaker kopen bij een retailer als ze persoonlijke aanbiedingen zouden krijgen via chatbots. Dit cijfer duidt aan dat consumenten een steeds meer gepersonaliseerde producten en services verwachten, en dat alles steeds meer geautomatiseerd wordt door algoritmes. Deze trend wordt gedreven door een nieuwe consumentenverwachting. Augmented Commerce zorgt ervoor dat consumenten er steeds meer op vertrouwen dat bedrijven aan hun unieke behoeften zullen voldoen

  • Chatbots: Chatbots zijn een enorme toevoeging aan customer experience en het service-aspect van aankopen. Chatbots kunnen consumenten van bijna alle informatie voorzien op een toegankelijke manier. Er is eigenlijk een reden om niet aan de slag te gaan hiermee.
  • IoT-apparaten: IoT-apparaten zoals beacons en smart-winkelrekken geven retailers de kans om hun personeel efficiënter in te zetten en tegelijkertijd een goede service en ervaring creëren voor de klant. Proximity marketing wordt in 2019 nog populairder, dankzij onder andere de Google Beacon-technologie.
  • Voice & V-Commerce: Voice heeft het afgelopen jaar een aanzienlijk marktaandeel gepakt. Studies tonen aan dat ten minste 25% van de consumenten die voice-apparaten (zoals Google Home en Amazon’s Echo) bezitten, deze ook gebruiken voor online aankopen. Hoe eerder bedrijven deze relatief nieuwe technologie omarmen, des te sneller ze stappen kunnen zetten in de wereld van Voice.
  • Augmented Reality (AR): Augmented reality (AR) helpt retailers om een ​​meer persoonlijke, geïnformeerde winkelervaring te creëren door klanten in de kans te geven om een product in hun eigen context te zien – bijvoorbeeld hoe een stoel in hun woonkamer staat, of hoe een bril hen zou staan, zonder het “in het echt” te hoeven proberen.

retail-trends-2019

8. QR Codes

Hoewel in China QR codes voor vrijwel alle alledaagse betalingen worden gebruikt, laat deze trend in Westerse landen nog een beetje op zich wachten. In 2019 komt hier verandering in, nu Apple QR-codes in iOS 11 kan scannen via de native camera-app, wat het scannen van QR-codes eenvoudiger dan ooit maakt. Wellicht zijn betalingen via QR codes in 2019 nog niet aan de orde, maar bedrijven kunnen QR-codes wel inzetten om hun content marketing en sociale media-initiatieven te stimuleren.

9. Social media strategies

Social media kanalen zijn sinds dat ze bestaan constant aan het evolueren. Retailers moeten er dus voor zorgen dat ze hun klanten via de juiste kanalen bereiken. Gewoonweg foto’s of updates posten op een profiel volstaat allang niet meer. In 2019 zullen ‘Live’ videos steeds populairder worden (Youtube, Facebook, Instagram), evenals messenger apps en Instagram Stories. Verstandige retailers zetten sociale netwerken en apps in om verhalen te vertellen en in realtime met fans en klanten te communiceren.

10. Data-driven decisions

Data zal een van de belangrijkste bouwstenen zijn voor groei in retail. In 2018 was het al duidelijk dat data waardevoller dan ooit is, zowel dankzij de grote hoeveelheid data die beschikbaar is als de continu evoluerende manier waarop we data verwerken. Naast het stimuleren van de verkoop, is accurate data van vitaal belang voor tools waarmee retailers het gedrag van klanten kunnen begrijpen – hun loyaliteit belonen en meer gepersonaliseerde communicatie aanbieden.

Je bedrijf toekomstbestendig maken? Gebruik de juiste software.

Probeer Lightspeed Gratis