Deze 5 retailrapporten helpen jou de feestdagen door

Deze 5 retailrapporten helpen jou de feestdagen door

De feestdagen komen eraan. Als retailer moet je elk jaar net iets meer tijd en moeite steken in de voorbereiding voor deze belangrijke periode. Maar je kunt alleen de juiste beslissingen nemen als je over de juiste informatie beschikt. Natuurlijk is je onderbuikgevoel belangrijk, maar het is geen betrouwbare bron. Je data- en retailrapporten daarentegen, die zijn dat wel.

Welke gegevens zijn van belang tijdens de feestdagen, en hoe zoek je die informatie op in Lightspeed Analytics? Laten we eens kijken hoe goed je je eigen bedrijf kent: kun jij antwoord geven op deze vijf vragen? Geen zorgen, we helpen je!

 

1. Welke klanten kopen alleen tijdens de feestdagen bij je?

Welk deel van je omzet in december vorig jaar was afkomstig van klanten die sindsdien niets meer bij je hebben gekocht? Deze consumenten hebben geen idee wat je het afgelopen jaar hebt gedaan, en weten dus ook niet welke producten of aanbiedingen je klaar hebt staan voor het komende seizoen. Als je ze kunt bereiken en ervoor kunt zorgen dat ze dit seizoen weer bij je langskomen, krijgt je bedrijf een flinke decemberboost. Maar hoe kun je deze groep klanten herkennen?

Analytics retailrapporten feestdagen

Het benodigde retailrapport

In Lightspeed Analytics kun je met het rapport ‘Customer Lifetime Value’ zien welke klanten niets meer bij je hebben gekocht sinds december vorig jaar (mits je die data hebt). Dit rapport genereer je door naar ‘Marketing‘ te gaan en ‘Reports‘ te selecteren. Kies hier voor het rapport ‘Customer Lifetime Value’.

Bereken hoeveel tijd er is verstreken sinds de laatste feestdagen, en pas het filter ‘Days Since Last Purchase‘ toe. Zo kun je het juiste rapport genereren. 

Let op: stel het filter in op de optie ‘is greater than or equal‘. Nu worden alleen de klanten weergegeven die sinds de laatste feestdagen (mits je die data hebt) niets meer bij je hebben gekocht.

En nu?

Zodra je weet welke klanten alleen tijdens de feestdagen bij je kopen, kun je ze gaan benaderen. Als je beschikt over hun contactgegevens (we hopen van wel), kun je een marketingcampagne ontwikkelen die is gericht op seizoensproducten en feestelijke aanbiedingen zodat ze weten dat het tijd is om weer bij je te gaan shoppen. 

Zoals altijd is communicatie van groot belang. Maak er een gewoonte van om klanten bij het afrekenen naar hun e-mailadres te vragen.

 

2. Wanneer heb je meer personeel nodig?

Hoe bepaal je wanneer je tijdens de feestdagen meer personeel nodig hebt? Niemand kan in de toekomst kijken, maar een zo nauwkeurig mogelijke personeelsplanning voor de feestdagen kan je winst én klanttevredenheid maximaliseren in de drukke periodes.

Analytics retailrapporten feestdagen

Het benodigde retailrapport

Voor het antwoord op deze vraag heb je informatie nodig om een weloverwogen personeelsplanning te maken. Genereer in Lightspeed Analytics het rapport ‘Sales by Hour of Day, te vinden onder ‘Employee Performance‘.

Stel de periode in op de afgelopen maand en sla deze gegevens op. Genereer het rapport daarna nog eens, maar pas het filter nu aan: voer de begin- en einddata van de vorige feestdagen in en sla ook nu weer de gegevens op.

Tip van de expert: wil je nóg exacter weten wat je kunt verwachten, genereer dit rapport dan voor alle jaren waarvan je gegevens hebt in Lightspeed Analytics.

En nu?

Vergelijk de huidige drukke periodes met drukke periodes uit het verleden.

  1. Als je drukste uren ongeveer overeenkomen, verhoog je het aantal medewerkers tijdens die uren. Als je voor elke medewerker een omzetdoel hebt vastgesteld, kun je daarmee ook bepalen hoeveel meer medewerkers je nodig hebt om je dagelijkse omzetdoel voor de feestdagen te bereiken.
  2. Als je huidige drukke periodes en drukke periodes uit het verleden van elkaar verschillen, probeer dan te achterhalen hoe dat komt. Had je vorig jaar veel aanbiedingen? Welke evenementen vonden er plaats in je winkel, en/of in de directe omgeving? Bedenk welke technieken succesvol waren en verwerk je beste ideeën in je strategie voor de komende feestdagen.

Verhoog het aantal medewerkers op drukke dagen, maar onthoud dat je extra medewerkers nodig kunt hebben in het geval van speciale evenementen of aanbiedingen. Twijfel je nog steeds? Je kunt natuurlijk altijd personeel op oproepbasis laten werken.

Analytics banner

 

3. Hoe presteren je verschillende vestigingen?

Verschillende vestigingen kunnen betere of slechtere resultaten behalen op verschillende dagen. Ben je op de hoogte van die resultaten? Als je bedrijf meerdere vestigingen heeft, moet je in je strategie voor de feestdagen rekening houden met het verschil in de resultaten.

Analytics retailrapporten feestdagen

Het benodigde retailrapport

Ga in de backend van Lightspeed Analytics naar ‘Sales and Inventory‘. Genereer daar het rapport ‘Recent Sales’. Voeg al je verschillende vestigingen toe en wijzig de periode bij ‘Sales Completed‘ naar de laatste vier weken. Sla de gegevens op.

Genereer het rapport nog een keer, maar breid de periode uit naar de afgelopen 3 maanden. Sla ook deze gegevens op en vergelijk de twee retailrapporten. Genereer tot slot nog een rapport waarbij het datumfilter is ingesteld op de feestdagen van vorig jaar (mits je die data hebt).

En nu?

Bekijk de gegevens. Welke locaties doen het goed? Welke niet? Is er in de afgelopen maanden iets veranderd? Weet je waarom dat zo is? Zo nee: heb je geprobeerd meer verkeer te trekken naar vestigingen die het niet zo goed doen? Zo ja: weet je waarom dat niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd?

Zodra je de gegevens van al je vestigingen naast elkaar hebt liggen, kun je zien op welke vestigingen je je aandacht moet richten. Winkels die goed presteren hebben wellicht minder aanbiedingen of uitverkopen nodig voor een goede decembermaand, waardoor je je kunt richten op andere vestigingen.

 

4. Welk deel van je voorraad is verouderd?

Verouderde voorraad is voorraad die niet binnen een bepaalde periode is verkocht. Daarbij wordt standaard uitgegaan van een periode van 180 dagen.

Wil je een succesvolle decembermaand hebben, dan is het belangrijk om je voorraad te optimaliseren. Koop meer populaire producten in en ontdoe je van producten die niemand koopt. Je wilt niet blijven zitten met voorraad die je de afgelopen drie maanden niet hebt kunnen verkopen, en nu alleen maar ruimte inneemt in je magazijn. Vergeet niet om na de drukte goed te bekijken wat er nog is blijven liggen, en dit volgend jaar mee te nemen in je overwegingen. 

Analytics retailrapporten feestdagen

Het benodigde retailrapport

Ga naar ‘Sales and Inventory’ in Lightspeed Analytics en kies het rapport ‘Dusty Inventory’. Experimenteer met de weergave van gegevens, afhankelijk van je doel. Je kunt bijvoorbeeld sorteren op de optie ‘Brands’, zodat je ziet welke merken wel goed verkopen en welke niet.

Voor een dynamischer beeld van je voorraad gebruik je het rapport ‘Recently out of Stock’ onder ‘Sales’. Dit rapport laat zien welke producten goed worden verkocht en vormt een handig contrast met je rapport ‘Dusty Inventory’, vooral als je productpakketten wilt samenstellen.

En nu?

Nu je weet welke voorraad niet wordt verkocht, kun je beslissen wat je daarmee gaat doen. Een idee: kleine voorraden die in de afgelopen drie maanden niet zijn verkocht, kun je doneren, bij andere producten voegen of afprijzen. Geef verouderde voorraad aan goede doelen of gebruik de producten voor promotionele doeleinden. Richt je je deze feestdagen op online klanten? Dan kun je de verouderde voorraad gebruiken als cadeau bij elke aankoop.

Tip van de expert: gebruik het rapport ‘Recently out of Stock’ bij het plannen van je voorraad voor de feestdagen. Als bepaalde producten erg populair zijn, wil je daarvan voldoende op voorraad hebben in de drukke decembermaand!

Vergeet niet om na de jaarwisseling nieuwe retailrapporten te genereren. Zo kun je bij je inkoop voor de rest van het jaar rekening houden met nieuwe voorraad die inmiddels is verouderd of juist erg gewild is.

 

5. Hoe ga je om met retouren?

Als je retouren accepteert, is het slim dit jaar eens te bekijken wat hun impact is op je omzet. Een streng retourbeleid kan, verrassend genoeg, tot een hogere omzet leiden. Verdiep jezelf dus in de mogelijkheden.

Analytics retailrapporten feestdagen

Het benodigde retailrapport

Je kunt je retouren bekijken met het rapport ‘Returns by Employee’, te vinden onder ‘Employee Performance’ in Lightspeed Analytics. Pas het filter ‘Top Level Category‘ toe, wijzig de periode bij ‘Sale Completed’ in de feestdagen van vorig jaar (mits je die data hebt), en genereer het rapport.

Bekijk je gemiddelde retouren en sla de gegevens op. Genereer het rapport daarna nog een keer met een andere periode, bijvoorbeeld de eerste twee maanden na de feestdagen, en sla ook die gegevens op.

fGenereer het rapport tot slot een derde keer over de laatste maand en vergelijk al je gegevens.

Tip van de expert: stel voor jezelf een herinnering in om het rapport regelmatig te genereren in de periode na de feestdagen, zodat je eventuele veranderingen snel ziet.

En nu?

Gebruik de gegevens om je retourbeleid op te stellen. Vergelijk de geretourneerde hoeveelheden en de bijbehorende kosten: bij een lage hoeveelheid met hoge kosten, kun je besluiten een strikter beleid te hanteren, bijvoorbeeld door klanten minder lang de tijd te geven producten te retourneren.

Worden de kosten van retouren echt te hoog, dan kun je overwegen je retourbeleid te schrappen en klanten de mogelijkheid te bieden het product te ruilen of in te wisselen voor tegoed.

Natuurlijk is het verstandig het hele jaar door goed naar je bedrijf te blijven kijken, maar tijdens de feestdagen is dit extra belangrijk. Met de retailrapporten van Lightspeed Analytics kun je ook in de drukke decembermaand de omzet, seizoensaanbiedingen, personeelsplanning en dagelijkse gang van zaken binnen je bedrijf optimaliseren.