Retailtrends: wat biedt het voorjaar van 2019?

Retailtrends: wat biedt het voorjaar van 2019?

De lente is eindelijk begonnen. De overgang naar het warmere weer en het groeiende verlangen naar de zomervakantie zorgen bij veel merken voor een goede impuls in de verkoop, maar er zijn ook grotere retailtrends waarmee we komend seizoen te maken krijgen. Die trends ontstaan niet spontaan; sommige bouwen voort op trends uit het verleden en soms verandert een trend geleidelijk en wordt er daarna toch een hele nieuwe draai aan gegeven. Allemaal omdat retailers hard werken om aan de nieuwe verwachtingen, gewoonten en wensen van hun klanten te voldoen.

In dit artikel maak je kennis met vier recente retail-initiatieven die inspelen op de laatste trends en lees je hoe je hier zelf mee aan de slag kunt.

De creditcard van Apple

Je leest het goed. Apple komt met een eigen creditcard. Deze Apple Card is in veel opzichten het vervolg op de mobiele betaalservice Apple Pay, vooral ook omdat de Apple Card in die betaalservice wordt geïntegreerd. Er komt ook een fysieke kaart die klanten kunnen gebruiken in winkels waar ze niet met hun mobiel kunnen betalen.

Met de Apple Card bouwt Apple verder aan een ecosysteem, en die trend zien we steeds vaker in de retailsector. Apple wil niet alleen dat klanten hun producten en diensten kopen, ze willen onderdeel zijn van elke aankoop. De Apple Card is gratis en biedt tot 3% korting op alle uitgaven. Dat is voor het enorme klantenbestand van Apple een overtuigende reden om te kiezen voor de Apple Card.

Maar ecosystemen zijn niet alleen voor grote namen als Apple. Ook kleine bedrijven kunnen munt slaan uit deze trend. De beste retail-ecosystemen stellen de klant centraal. Alle afzonderlijke kanalen – de winkel, de website, social media en meer – staan met elkaar in verbinding en voeden elkaar. Wil je het voorbeeld van Apple volgen, kijk dan eens naar de opzet van je bedrijf en onderzoek hoe je jouw kanalen beter op elkaar kunt laten aansluiten om je klanten van dienst te zijn.

Retailtrends 2019

De interactieve pop-up van Wrangler

Wrangler gaf een interessante twist aan hun onlangs geopende pop-up Icons Store in Londen. Klanten konden er shoppen zoals ze gewend waren, maar de store werd ook gebruikt als opnamestudio en als podium voor live muziek. Zoiets is al eerder gedaan, maar de Wrangler Icons-store was veel interactiever dan vergelijkbare pop-ups.

Opvallende feature: de winkelruiten konden weggehaald worden waardoor de winkel en de buitenwereld in elkaar overliepen. Klanten konden op het trottoir van de muziek genieten. Ze hoefden niet naar binnen te gaan om Wrangler te ontdekken; Wrangler kwam naar hen toe.

Dit is een slimme nieuwe vorm van brand engagement. Steeds meer bedrijven komen met creatieve manieren om klanten te bereiken. Het gaat erom dat jij als bedrijf je klanten opzoekt in hun vertrouwde omgeving. Zo bouw je een emotionele band op waardoor klanten terug blijven komen.

Retailtrends 2019

Niet iedereen kan zijn winkel zomaar openstellen voor de wereld zoals Wrangler dat deed, maar social media biedt veel mogelijkheden. Je kunt ook brand engagement opbouwen door te laten zien wat jouw merk zo uniek maakt. Wrangler heeft een jarenlange band met de muzieksector en die band vormde de basis voor de pop-up, wat voor een authentiek gevoel zorgde.

Retail

De lege pop-up van Lego en Snapchat

Wanneer is een winkel geen winkel meer? De pop-up die Lego onlangs samen met Snapchat opende, gaf een heel nieuwe definitie aan het begrip ‘winkel’, aangezien de ruimte helemaal leeg was. Geen producten. Geen merchandising. Helemaal niets – behalve een enorme Snapchat-code.

Had je die code eenmaal gescand, dan werd er een speciale Snapchat-lens geopend en kwam je in een virtuele winkel met producten, een kassa en zelfs een DJ-booth. Je kon er limited-edition t-shirts, petten en sweatshirts kopen.

Retailtrends 2019

We zien steeds vaker dat fysieke locaties niet alleen maar ruimtes zijn waar je iets kunt kopen. Lego heeft natuurlijk genoeg geld om een traditionele pop-upstore te openen, maar deze samenwerking laat zien dat dit met de juiste technologie niet nodig is. Je hoeft je zelfs niet te laten tegenhouden door vier muren, een vloer en een plafond.

Klanten die de pop-up niet persoonlijk konden bezoeken, konden het toch ervaren door een flyer met diezelfde Snapchat-code te scannen. Ineens kon elke plek op aarde in een winkel veranderen en kon het merk overal en op elk moment producten verkopen.

Misschien kun je niet je eigen Snapchat-code maken, maar er zijn diverse andere betaalbare technologieën om je producten op een unieke manier te verkopen. Denk aan een pop-up in een park of een scanbare QR-code die je op unieke plaatsen kunt verspreiden.

Het vertrek van social media van Lush

De Britse tak van Lush meldde onlangs te gaan stoppen met social media omdat het bedrijf ‘niet langer wil vechten met algoritmes’. Lush wil persoonlijk contact met haar klanten via de website, via e-mail, per telefoon en in haar winkels.

Dit is een extreme ontwikkeling in de trend naar een betere en persoonlijkere relatie met de klant. Een merk als Lush, dat altijd al een rechtstreekse band had met haar klanten doordat de producten alleen verkrijgbaar zijn via de eigen winkels en website, wil alle barrières tussen het bedrijf en de fans wegnemen.

Retailtrends 2019

Het leidt ook tot een interessante vraag. Als een groot merk als Lush kan voortbestaan zonder 423,000 volgers op Facebook, 569,000 fans op Instagram en 202,000 volgers op Twitter, heeft het dan voor kleinere bedrijven wel zin om zoveel tijd en moeite te steken in social media?

Misschien kun je de tijd die je besteedt aan het beheren van verschillende kanalen beter besteden aan het trainen van je medewerkers, zodat zij je klanten in de winkel en online beter van dienst kunnen zijn. Steeds meer klanten kiezen voor merken waarmee ze een echte band voelen. Als je de tijd neemt om te luisteren naar de wensen en behoeften van je klanten en daar vervolgens aan tegemoet komt, heb je meer kans dat je klanten aan je bindt dan met een algemene post op social media.

Een sterke band met je klanten raakt nooit uit de mode

Trends veranderen, maar een goede band met je klanten en brand engagement blijven essentieel. Bovenstaande trends gaan al lange tijd mee, maar deze nieuwe initiatieven laten zien dat merken en retailers er steeds weer nieuwe variaties op bedenken. Uiteindelijk gaat het erom dat je je klanten iets extra’s biedt door aandacht te besteden aan hun shopervaring, en daarmee ook aan hun leven.

Wil je je klanten beter behouden?

Ontdek Lightspeed Loyalty