Retargeting - Hoe werkt het?

Retargeting wordt gezien als de meest effectieve manier van display advertising en wordt inmiddels door ruim 90% van de meest succesvolle webshops ingezet. Toch zijn er nog webshops die retargeting niet hebben toegevoegd aan hun advertentiemix. Partner Adcrowd geeft in dit artikel meer achtergrondinformatie over de werking van retargeting en hoe iedere webshop hiermee zijn omzet kan vergroten.

Wat is retargeting?

Retargeting is het tonen van jouw advertenties op andere sites aan bezoekers die eerder op je site zijn geweest. Gemiddeld verlaat 98% je webshop zonder de gewenste conversie. Juist deze doelgroep wil je bereiken om hen alsnog te laten converteren op je site. Zo kunnen op andere websites, zoals NU.nl of Telegraaf.nl, advertenties getoond worden aan jouw eerdere bezoekers die eerder bekeken producten bevatten.

De dynamische advertenties zijn enkel zichtbaar voor mensen die eerst op jouw site zijn geweest. Door uitsluitend te adverteren op deze geselecteerde groep is de advertentie relevant en een stuk opvallender. De bezoeker heeft immers al interesse getoond in jouw producten.

Adcrowd retargeting

Hoe werkt het technisch in mijn webshop?

In de code van je eigen webshop wordt een stukje Javascript geplaatst. Hiermee kunnen retargeting-cookies worden geplaatst. Bezoekers kunnen dan voor retargeting herkend worden aan deze cookies. Hierdoor kunnen verschillende type bezoekers geïdentificeerd worden.

Zo zal een bezoeker die al iets in het winkelwagentje van jouw webshop geplaatst heeft verder zijn in het aankoopproces dan een bezoeker die slechts de homepage heeft bezocht. Een goede retargetingcampagne houdt rekening met het type bezoeker en de bijbehorende fase in het aankoopproces.

Adcrowd Retargeting

Voor wie is retargeting geschikt?

Met retargeting benader je bezoekers die jouw website al eerder hebben bezocht. Hierdoor kun je enorm gericht adverteren en deze verhoogde relevantie leidt tot meer conversies. De kosten voor retargeting zijn gemakkelijk te controleren.

Er wordt namelijk per impressie afgerekend en je stelt zelf een maximum weekbudget in. Aangezien er per vertoning afgerekend wordt, kunnen ook de kleine webshops concurreren met de grote partijen in de markt. Dit maakt dat retargeting voor elke webshop interessant is.

Wat zijn dynamische advertenties?

Retargeting voor webshops gaat vaak hand in hand met dynamische advertenties. Dynamische advertenties zijn advertenties die gevuld worden met de producten die door die bezoeker zijn bekeken. Door dynamische banners in te zetten, kan je je online banners meer toespitsen op de individuele bezoeker.

De bezoeker van jouw webshop die op zoek is naar het perfecte paar schoenen voor een feestje, krijgt dat ene paar roze pumps nog eens onder ogen.

Dynamische advertenties

Waarom kan retargeting jouw helpen?

Je investeert veel geld en energie om potentiële klanten naar je website te leiden. Gemiddeld verlaat maar liefst 98% de website weer zonder de gewenste transactie of conversie. Zo’n enorm potentieel is moeilijk te negeren. Retargeting biedt je de mogelijkheid om deze bezoekers alsnog te bereiken.

Door uitsluitend te adverteren op deze geselecteerde groep, weet retargeting prachtige resultaten te boeken. Veel bezoekers worden zo alsnog verleid om op jouw website de aankoop of andere conversie af te ronden.

Daarnaast is de kans groot dat de concurrentie al actief is met retargeting. Tijdens het online rondneuzen zal een online shopper websites van verschillende concurrenten bekijken. Als je dan zelf nog geen retargeting hebt ingezet, is de kans groot dat jouw bezoekers door de campagnes van de concurrentie worden overtuigd om alsnog daar te converteren.

De belangrijkste reden om retargeting in te zetten is natuurlijk de extra omzet die dit oplevert. Omdat er zo gericht geadverteerd kan worden op bezoekers die al geïnteresseerd zijn in je producten, levert een retargetingcampagne extra omzet met een prachtige ROI op. Lightspeed webshop schattigebabykleertjes.nl bijvoorbeeld behaalde via Facebook retargeting een ROI van 13.

Hotelkamerveiling

Hoe kan ik starten met retargeting?

Adcrowd heeft speciaal voor Lightspeed een app ontwikkeld, zodat je heel eenvoudig retargeting kan opstarten. Deze app is geoptimaliseerd voor webshops, zodat je direct profiteert van uitgebreide segmentatie en webshop-algoritmes. De koppeling met Lightspeed zorgt ervoor dat je direct kan starten met dynamische advertenties en dat je geen omkijken hebt naar de installatie.

Start vandaag met retargeting en adverteer de eerste 2 weken gratis!

Adcrowd

Jorrit Baerends

Jorrit Baerends

Jorrit Baerends is founder van Adcrowd retargeting. Adcrowd helpt ondernemingen met het optimaal inzetten van online (re)targeting campagnes. Daarnaast bieden wij ook graag een helpende hand als het niet direct lukt met de campagnes.