Meer conversies rond de feestdagen? Zet retargeting in voor jouw webshop!

U bent vast druk bezig met de voorbereidingen van de feestdagen. Wist u dat retargeting hier een belangrijke rol bij kan spelen? In deze blogpost legt Jorrit Baerends, van retargeting experts Adcrowd, u uit wat het is en hoe u het effectief kunt inzetten tijdens de feestdagen.

Net als in de fysieke winkels, wordt er aardig rondgeneusd in webshops zonder direct over te gaan tot aankoop. Zo’n 98% van de bezoekers die voor het eerst jouw webshop bezoekt, koopt nog niets. Daarnaast wordt ook nog eens tweederde van de al gevulde winkelwagens achtergelaten zonder af te rekenen. Hoe bereik je deze enorme hoeveelheid verloren bezoekers opnieuw? Hoe hou je de herinnering aan jouw webshop levend in alle drukte rond de feestdagen? Zet retargeting in voor jouw webshop en haal verloren bezoekers terug!

Wat is retargeting?

Retargeting wordt gezien als een effectieve manier van display advertising en wordt inmiddels door zo’n 80% van de meest succesvolle webshops ingezet. Bezoekers kunnen voor retargeting herkend worden met een cookie. Hierdoor kunnen op andere websites, zoals Nu.nl of Volkskrant.nl, advertenties getoond worden aan eerdere bezoekers die eerder bekeken producten bevatten. De advertenties zijn altijd alleen voor mensen die eerst op jouw site zijn geweest. Door uitsluitend te adverteren op deze geselecteerde groep is de advertentie relevant en een stuk opvallender.

Waarom retargeting voor webshops?

Door retargeting in te zetten voor jouw webshop bereik je afhakers opnieuw en herinner je ze aan hun eerdere bezoek. Je bereikt zo direct jouw ideale doelgroep, namelijk het publiek dat al interesse heeft getoond in jouw webshop.

Dynamische advertenties kunnen een extra boost geven aan de omzet. Deze advertenties vullen zich automatisch met door de bezoeker bekeken producten. Zo verschijnt de eerder aangeklikte feestjurk of speciale paar schoenen opnieuw in een advertentie elders op het web. Dynamische advertenties verbeteren de click-through rate tot wel 400%. Hierdoor zet al 80% van de grote webondernemingen, zoals Coolblue en Wehkamp, retargeting in voor hun webshops.

Voorbeeld retargeting

Het inzetten van retargeting herinnert jouw bezoekers aan hun eerdere kliks en nodigt hen uit tot het voltooien van de aankoop. Vooral gedurende de hectische inkoopperiode rond de feestdagen wordt nog weleens vergeten bij welke webshop “dat ene leuke dingetje” te vinden was. Retargeting werkt als geheugensteuntje en extra trigger om toch te converteren.

Stel, je bent op zoek naar een nieuwe jurk voor het Kerstdiner. Je surft rond op diverse webshops als Asos en Nelly en twijfelt nog tussen drie verschillende jurken en besluit nog geen aankoop te doen. Je surft weer verder en vergeet langzaam de eerdere kliks. Een aantal dagen later komen twee van de eerder bekeken jurken die je op Nelly.com hebt gezien weer langs terwijl je het nieuws aan het lezen bent op nos.nl. Je besluit weer een kijkje te nemen en koopt één van de jurken.

retargeting

Voorbeeld retargeting op de website van het Britse BBC

Hoe kom ik in de zak van Sinterklaas en onder de Kerstboom?

Steeds meer aankopen worden online gedaan en dit geldt ook zeker voor de Sint- en Kerstcadeaus. Er wordt gezocht naar speciale items die niet in fysieke winkels te koop zijn of onderzoek gedaan waar de beste deal te halen valt.

In het tweede kwartaal van 2014 werd bijna 3 miljard euro uitgegeven aan online aankopen volgens de Thuiswinkel Markt Monitor. Daarbij werd er gemiddeld €288 euro per persoon uitgegeven. Naar verwachting stijgt het uitgegeven bedrag per persoon fors in de aanloop naar de feestdagen.

Daarnaast blijkt de drukste online shopdag op 10 december te liggen in Nederland volgens een recent artikel op Emerce. Genoeg reden om juist in deze periode in het vizier te blijven van jouw doelgroep en direct te beginnen met het inzetten van retargeting voor jouw webshop.

Retargeting tips (met Adcrowd)

Tip 1: Stel jouw dynamische advertenties in

Wanneer je gebruikmaakt van de retargeting app van Adcrowd, dan laadt deze automatisch alle producten uit jouw webshop in. Hierdoor kan je direct beginnen met retargeting. Door dynamische advertenties in te zetten, worden jouw eerdere bezoekers herinnerd aan de eerder aangeklikte producten. Zo komen jouw eerdere bezoekers advertenties tegen met de door hen bekeken producten op jouw site.

Tip 2: Bedenk een korting voor de feestdagen

Om jouw eerdere bezoekers te verleiden tot een aankoop, kan je ervoor kiezen gebruik te maken van een van/voor-prijs. Deze wordt getoond in jouw advertenties. De nieuwe, goedkopere prijs kan een extra trigger zijn om tot aankoop over te gaan.

Tip 3: Bereik jouw doelgroep op Facebook

Naast retargeting op het web is het verstandig om ook retargeting op Facebook in te zetten. Met de nieuwe formaten op Facebook is het nog gemakkelijker geworden om een opvallende advertentie neer te zetten. Zorg voor afbeeldingen die de aandacht trekken van jouw doelgroep en houd rekening met het seizoen. Speel in op de aankomende feestdagen en zorg voor een aantrekkelijke advertentie.

Tip 4: Denk goed na over je weekbudget

Rond de feestdagen kan het verstandig zijn het weekbudget te verhogen om zo nog meer aandacht en omzet in deze periode te genereren. Wanneer je gebruikmaakt van de app van Adcrowd, dan kan je zelf een maximaal weekbudget instellen. Dit weekbudget kan je op elk moment veranderen.

Als je nu de app van Adcrowd activeert, adverteer je de eerste 2 weken gratis tot een maximum van 50 euro.

Over de auteur

Jorrit Baerends

Jorrit Baerends is founder van Adcrowd retargeting.
Adcrowd helpt ondernemingen met het optimaal inzetten van online (re)targeting campagnes. Door middel van een uniek self-service platform krijgen ondernemers en marketeers direct toegang tot de grootste advertentieveilingen. Gebruikers van het platform zien hierdoor een fikse stijging in klanten, omzet en ROI. Daarnaast bieden wij ook graag een helpende hand als het niet direct lukt met de campagnes.

Linkedin: http://nl.linkedin.com/in/jbaerends

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.