December bestel maand, januari retour maand

December bestel maand, januari retour maand

December is voor de meeste e-commerce ondernemingen de drukste periode van het jaar. Voor veel online retailers is dan de drukte vaak nog niet voorbij want in januari komen de sales én ook nog eens de retouren! Een goede reden om eens verder in te zoomen op dit onderdeel van e-commerce. Daarom noemen we januari de maand van de retouren.

Online winkelen is gemakkelijk, maar het probleem van online fashion shoppen is dat het product niet kan worden gepast. Een gegeven is dat merken voor dezelfde maat, verschillende afmetingen gebruiken. Zo heb je van het ene merk een maat L en van het andere merk een M of XL. Dat is erg verwarrend voor de online shopper waardoor vaak of de verkeerde of meerdere maten per artikel worden besteld. Dit zorgt voor hoge retourpercentages bij fashion webshops (35%-60%). Van dit retourpercentage, is het merendeel de verkeerde maat de reden!

Bron: IMRG Clear Returns Quarterly Fashion Returns Review

 

Naast een negatieve ‘shopping experience’ voor de klant brengen retourzendingen hoge kosten (>€15,00 per zending) met zich mee door o.a. vracht- en handelingskosten maar ook de kosten van derving, energie, reconditioneren van producten en verpakkingsmaterialen.

Adviseer de juiste maat en verbeter je rendement

Veel webshops hebben maattabellen  waar de online shopper vaak niets van snapt laat staan dat ze de juiste maat kiezen. Online shoppen hoort gemakkelijk te zijn wat lastig is als klanten hun meetlint moeten pakken om hun maat vast te kunnen stellen!

Fashion webshops die een stap verder gaan en hun klanten beter willen adviseren kunnen  gebruik maken van een fittingtool, zoals fashionfitr™. Dit is een fittingtool die een betere ‘shopping experience’ geeft, en efficiënt, betaalbaar en gemakkelijk in gebruik is. Speel de video af op onze website (of klik hier) om in 60 seconden te zien hoe het concept van fashionfitr™ werkt.

Zo wordt het niet alleen voor de klant allemaal een stuk leuker, prettiger maar heeft de shop minder retouren waardoor kan worden bespaard op vracht-, handelingskosten, verpakkings- materialen en energie. Zo verbeter je niet alleen het rendement van je shop maar draag jij en je klant ook nog eens bij aan de vermindering van de CO2 uitstoot.

Benieuwd naar wat fashionfitr™ voor jouw shop kan betekenen?

Ontdek de mogelijkheden

Hoe werkt fashionfitr™

De ‘call-to-action’ button van fashionfitr™ wordt geïmplementeerd op de productpagina, bij de maattabel, van de fashion webshop. Als hier door de klant op wordt geklikt opent de pop-up van fashionfitr™ en kan de gebruiker zijn of haar gegevens invoeren. De gegevens van de gebruiker worden geanalyseerd door de fitting tool welke deze vergelijkt met het product wat de gebruiker wil kopen. Vervolgens wordt er een bijpassend maatadvies gegeven van het aan te kopen product. De gebruiker kan vervolgens kijken voor een ‘maat groter’ of een ‘maat kleiner’ voor de ‘perfect fit’!

Door je klant beter advies op maat (letterlijk) te geven zal deze vaker terugkomen naar jouw webshop. Klanten zijn tevreden wanneer een item past. Fashionfitr™ heeft een breed spectrum aan merken waarmee kan worden vergeleken. Bij sommige merken is het nodig om een maat groter of juist kleiner te bestellen. Sommige merken bieden een maat S aan terwijl die eigenlijk valt als een XS. Dan is het handig om te weten wat jouw maat is voor dat merk. Dit rekent fashionfitr™ voor je uit waarna de passende maat wordt geadviseerd naar de klant (http://demo.devff.nl/).

Fashionfitr™ creëert een nieuwe standaard voor het bestellen van de juiste maat wat bijdraagt tot een betere ‘shopping experience’ met minder retouren en hogere conversie voor fashion webshops. Hoewel het goed kan dat je momenteel tevreden bent met jouw webshop, is de kans groot dat deze nog niet helemaal compleet is. Zeker nu de feestdagen eraan komen willen mensen vaak niet wachten op hun retour zending. Hier hebben ze vaak geen tijd voor aangezien ze willen dat hun pakketje op tijd aan komt om als cadeau gegeven te worden.

Voorkom onnodige retouren

Klanten zijn vaak niet zeker van hun maten, omdat deze per merk verschillen. Hierdoor ben je meer kwijt aan retourkosten dan nodig is. Ze weten vaak niet welke maat ze hebben en bestellen meerdere maten per artikel. Vervolgens raakt dit item uitverkocht en kunnen andere klanten het niet meer bestellen, maar krijgt de maten die niet pasten wel retour.

Wacht niet te lang

Retouren zijn onvermijdelijk, maar je kunt vandaag nog beginnen met het nemen van stappen om dit te verminderen. Door de tips die wij hebben gegeven kun je ongetwijfeld maatregelen treffen om jouw retour percentage te verminderen. Ontvang je een retour dan is het van belang dat het retourproces zonder enige moeite verloopt. Je klanten komen hierdoor sneller terug en je bespaart op deze manier ook tijd en geld.

Conclusie

Door fashionfitr™ als service aan te bieden in je shop maak je het niet alleen de klant maar ook jezelf een stuk gemakkelijker. Het verlagen van retouren en het verhogen van je rendement kan een doelstelling van je worden voor 2019.  Begin nú, onderneem actie en installeer fashionfitr™ ook in jouw fashion webshop. Het implementeren is gemakkelijk en voor de kosten hoef je het niet te laten. De extra service die jij aanbiedt naar je klant, zal ook jouw webshop helpen om hard te groeien.