Segmentatie is key bij e-mailmarketing voor de feestdagen

Segmentatie is key bij e-mailmarketing voor de feestdagen

De feestdagen komen eraan en retailers zijn al begonnen met de planning voor de komende weken. Je hebt wellicht al nagedacht over je e-mailcampagne, maar heb je al nagedacht over hoe de je de opening ratio kunt maximaliseren en de conversie kunt verhogen tijdens de gekte rond de feestdagen? 

E-mail is nog steeds een van de meest effectieve manieren om de omzet te verhogen. Volgens een studie, communiceert 63% van de millennials het liefst met retailers via e-mail. Er zijn veel voorbeelden voor het opzetten van effectieve e-mails die je campagne kunnen maken of breken. Wat vaak over het hoofd wordt gezien is segmentatie. Volgens een recente studie geeft 39% van de marketeers aan dat segmentatie de open ratio verhoogd. Volgens dit rapport, kwam zelfs meer dan 75% van de ROI van e-mailcampagnes waarbij gesegmenteerd was.  

Sommige e-mails kunnen naar je hele klantenbestand worden gestuurd, maar in de meeste gevallen is het relevanter om een e-mail ter personaliseren op basis van gelijke kenmerken. Denk aan de volgende manieren om te segmenteren:

 

1. Segmenteer op demografische gegevens

Een van de meest gangbare segmentaties is op basis van demografische gegevens. Als je je klantenbestand nog nooit hebt onderverdeeld in categorieën is dit een goede manier om te starten. Begin met het segmenteren op basis van:

  • Geslacht
  • Locatie
  • Leeftijd

Geslacht

Mannen kopen tijdens de feestdagen cadeaus voor hun vrouw of vriendinnen, en omgekeerd gebeurd hetzelfde. Toch is het goed om e-mails met promoties voor vrouwen ook naar vrouwen te sturen. Zij zullen zich meer aangesproken voelen dan mannen. Tijdens de feestdagen kun je hier af en toe vanaf stappen door bijvoorbeeld een e-mail met ‘cadeaus voor haar’ naar mannen te sturen en de ‘cadeaus voor hem’ naar vrouwen. Je kunt er ook voor kiezen om een gender-neutrale e-mail te versturen, maar gebruik te maken van verschillende foto’s en onderwerpregels die gericht zijn op een van de twee geslachten.

Locatie

Heb je een fysieke winkel? Verstuur dan ‘cadeau last minute’ e-mails naar klanten die in de buurt wonen. Deze consumenten zijn eerder geneigd om naar je winkel te komen en zullen de e-mails minder snel als spam ervaren. Aan de andere kant, klanten die verder weg wonen kunnen wel getarget worden voor je webshop. Geef ze bijvoorbeeld gratis verzending aan het begin van het feestdagen seizoen om aankopen te stimuleren of aan het einde van het seizoen om de e-mailmarketing voor de feestdagen nog een laatste boost te geven. 

Leeftijd

Je kunt bepaalde leeftijdscategorieën toevoegen, maar ook uitsluiten. Bekijk goed welke e-mails passen bij welke leeftijd. Denk er ook aan dat ouderen minder vaak een e-mailadres opgeven en wellicht een andere benadering beter aansluit. Een video kerstboodschap werkt bijvoorbeeld goed bij jongeren, terwijl ouderen een kaartje in de brievenbus meer aanspreekt.

2. Segmentatie op klantwaarde

Ga een stapje verder en segmenteer je e-maildatabase op basis van koopgedrag: wanneer hebben klanten voor het laatst iets gekocht, hoe vaak komen ze terug en hoeveel geven ze uit? Deze informatie helpt je om tijdens de feestdagen per groep gerichte e-mails te versturen. Je kunt de klanten op de volgende manier indelen: 

  • Vaste klanten
  • Nieuwe klanten
  • Risico klanten
  • Slapende klanten

Vaste klanten

Dit zijn klanten die het meeste uitgeven en vaak terugkeren. Deze groep is erg belangrijk voor het succes van jouw winkel of webshop, en verdienen daarom een speciale behandeling – zeker tijdens de feestdagen. Vaste klanten zullen promoties zeker waarderen, maar ze komen niet alleen daarvoor terug. Je kunt erover nadenken om hen uit te nodigen voor de nieuwe collectie, een feestdagen-borrel of ze eerder dan anderen toegang te geven tot de feestdagen sale. Deze groep wil gewaardeerd worden voor hun loyaliteit, dus stuur de feestdagen promoties die ze verdienen.

Nieuwe klanten

Klanten die recent nog iets bij jou hebben gekocht, hebben jouw winkel waarschijnlijk nog vers in hun gedachten. Zorg ervoor dat ze je niet vergeten door bijvoorbeeld een e-mail te verzenden met producten die passen bij hun aankoop. Rond de feestdagen kun je ze targeten met een interessante promoties. Let er wel op dat je ze niet gaat spammen, zeker niet in de eerste dagen na het eerste bezoek. 

Risico klanten

Deze groep bestaat uit klanten die in de laatste 6 tot 12 maanden niets meer gekocht hebben. Het risico om ze te verliezen is hoog. Verstuur ze in ieder geval 1 á 2 promotie e-mails om ze te laten zien dat jouw winkel voor de feestdagen de beste producten, deals en services heeft.  

Slapende klanten

Deze klanten hebben al meer dan een jaar niets meer gekocht. Het kan zijn dat ze verhuisd zijn, ergens anders hun producten kopen of ze zijn je vergeten. Om ze terug te winnen kun je ze een ‘we hebben je gemist’ e-mail sturen. Spam deze groep niet, maar stuur ze bijvoorbeeld een goede deal voor Black Friday of Kerst om te zien of je ze kunt retargeten.

3. Segmenteer op favoriete merken

Dankzij de Retail oplossing van Lightspeed, kun je door middel van data zien zien welk merk of product favoriet is per klant. Het segmenteren op basis van eerdere aankopen kan de conversie ratio verhogen. Stuur bijvoorbeeld een promotie e-mail die gericht is op een groep die altijd een merk parfum koopt of een groep die altijd hetzelfde merk T-shirts koopt. Het werkt nog beter als ze producten rechtstreeks vanuit de e-mail kunnen toevoegen aan hun verlanglijstje dat ze kunnen delen met hun familie en vrienden. Deze manieren herinneren je klanten eraan om terug te komen. 

 

4. Segmenteer op favoriete categorieën 

Als je categorieën goed begrijpt kun je ook hierop segmenteren. Verstuur aanbiedingen voor soortgelijke merken en producten, of cross-sell door producten aan te kaarten die bij de categorie kunnen passen. Koopt iemand het hele jaar veel kleding, denk er dan aan om bijpassende accessoires aan te prijzen die leuk zijn om te kopen of te krijgen tijdens de feestdagen. 

 

Begin met je feestdagen campagne!

Generieke e-mails sturen naar je hele klantenbestand is mogelijk, maar door middel van segmentatie kun je je e-mailmarketing een stapje verder tillen. Analyseer het winkelgedrag van je klanten op tijd, om goed voorbereid aan het feestdagen seizoen te beginnen. Gebruik de klantinzichten bij het opzetten van je e-mailmarketing voor de feestdagen, om klanten op de meest doeltreffende manier aan te spreken. Laat zien dat jij hebt wat de klanten nodig hebben!