SEO ranking factoren die Google gebruikt bij het ranken van uw webshop

Naar welke elementen kijkt Google bij het bepalen van de positie van uw webshop in de zoekresultaten? Dat is een vraag die elke webshop eigenaar bezighoudt.

Het Duitse Searchmetrics analyseert jaarlijks de eerste 30 zoekresultaten van 10.000 zoektermen op zoek naar wat hoog scorende webshops gemeen hebben. Vervolgens wordt er bepaald wat de correlatie van de hoge positie is van bijvoorbeeld een ingevulde meta description. Veel meer hierover in onderstaande infographic of in het onderzoek van Searchmetrics. In deze blogpost worden de belangrijkste elementen kort beschreven.

Benieuwd welke SEO-tips u zeker moet weten om uw webshop te optimaliseren? Download dan gratis de SEO cheat sheet.


Cheat sheet downloaden

De belangrijkste SEO elementen

Content: Het lijkt een inkoppertje, maar gezien het feit dat het nog zo vaak misgaat, staat deze bovenaan. Pagina’s met content van een hoge kwaliteit krijgen gemiddeld een hogere positie in Google. Wat is nu content van een hoge kwaliteit? Het is belangrijk om altijd de gebruiker als uitgangspunt te nemen. Deze is op zoek naar een oplossing, een antwoord op een vraag of deze wil direct een product aanschaffen. Gebruikers zijn niet opzoek naar over geoptimaliseerde pagina’s vol met dikgedrukte zoektermen. Google is echter gek op goed gestructureerde teksten (het liefst meer dan 300 woorden per pagina). Dus let op het gebruik van alinea’s, tussenkopjes en opsommingen. Ook het toevoegen van media (afbeeldingen, video’s, of geanimeerde gif’s) kan de kwaliteit van de content verhogen. Zorg daarnaast ook dat alle metadata goed is ingevuld. Denk aan een duidelijke titel en een beschrijvende description.

Techniek: Uw webshop moet technisch gezien goed op orde zijn. Denk dan aan snelle laadtijden van uw pagina’s (Google wacht niet graag, en mobile bezoekers al helemaal niet). Maar ook een heldere site structuur met heldere URL’s zonder rare parameters (dus www.webshop.nl/apple/iphone-6s-plus/hardcase-hoesjes/ en niet www.webshop.nl/?page=catalog&cat=14&id=17938218). Besteed ook aandacht aan het aan elkaar knopen van gerelateerde content. Door het aanleggen van interne links helpt u Google bij indexeren van uw pagina en het helpt bij het verbeteren van uw positie.

Backlinks: De content is goed en ook technisch zit uw shop goed in elkaar, maar Google moet nog niets van uw site weten. Dikke kans dat u nog aan de slag moet met het verzamelen van backlinks. In het kort: Andere webshops moeten een link naar uw webshop plaatsen. Google gebruikt deze links voor een groot deel om te bepalen of een site een hoge positie moet krijgen. Het is dus van belang van om kwalitatief goede backlinks te verzamelen. Het gaat hier dus niet om kwantiteit, maar kwaliteit (1.000 startpagina links hebben misschien hetzelfde resultaat als 1 van Wikipedia). Wilt u weten hoeveel backlinks u heeft en van wie? Gebruik dan de Open Site Explorer van Moz.

Social Signals: De meningen zijn verdeeld, maar over het algemeen wordt aangenomen dat een pagina met meer likes, shares en tweets een hogere positie krijgt in Google als eenzelfde soort pagina zonder social media aandacht. Daarnaast wordt aangenomen dat Google deze zogenaamde Social Signals gebruikt om nieuwe content te ontdekken. Dus als u wilt dat uw webshop of een nieuw product snel wordt opgepikt door Google dan is het van belang deze te verspreiden via verschillende sociale netwerken.

User Signals: Het draait allemaal om de gebruiker. En het is dus niet zo gek dat Google gegevens van het bezoekgedrag meeneemt bij het bepalen van uw positie in zoekresultaten. Zo worden het bounce percentage, het doorklikpercentage en de snelheid van uw webshop gezien als belangrijke signalen waarop Google uw positie mede bepaald. Dit grijpt natuurlijk terug van de kwaliteit van uw content en de structuur van uw pagina’s.

High Correlation ≠ Ranking Factor

Infographic_Correlation_US_web

Download hier de gratis SEO cheat sheet om uw webshop te optimaliseren en beter vindbaar te worden in de zoekresultaten.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.