Google SEO trends voor 2015: mobile en local

Op 21 april kunnen we een nieuwe update van Google verwachten. Ditmaal heeft de update een grote impact voor websites en webshops die niet mobielvriendelijk zijn. Bovendien haakt de update aan op de Pigeon update van 2014, waarbij Google lokale zoekresultaten meer prioriteit gaf. De verwachting is daarom dat de update van 21 april een impact heeft op zowel mobiel als lokaal zoeken. Welke kansen dat biedt voor webshops leest u hier.

Het belang van een mobiele webshop vanaf 21 april

Het hoge woord is eruit. Vanaf 21 april zal Google websites die mobielvriendelijk zijn meer prioriteit geven. Concreet betekent dit dat mensen die een zoekopdracht op een mobiel apparaat (bijvoorbeeld een smartphone) uitvoeren eerst mobielvriendelijke websites en webshops zullen zien, voordat andere resultaten getoond worden. Door uw webshop te optimaliseren voor mobiele apparaten kunt u dus vanaf 21 april beter gevonden worden! Gelukkig biedt de webshop software van SEOshop u hier al veel mogelijkheden voor, met responsive thema’s en de mogelijkheid om een mobiele versie van uw webshop te activeren.

De reden voor deze update

De reden voor deze update is dat steeds meer mensen zoeken via hun smartphone. De verwachting is dat in 2015 zelfs meer mensen via hun smartphone zullen zoeken dan via een desktop computer of laptop. “As more people use mobile devices to access the internet, our algorithms have to adapt to these usage patterns,” aldus Google op haar website. Of desktop devices ook eerst mobielvriendelijke resultaten zullen zien is niet geheel duidelijk, maar door de toename van het mobiele verkeer voor websites en webshops is die vraag ook niet erg relevant. Als steeds meer mensen uw webshop proberen te vinden met een smartphone, moet uw webshop mobielvriendelijk zijn om een prettige gebruikservaring te bieden. Dat is immers minstens zo belangrijk voor het aantal verkopen in uw webshop.

Responsive thema’s en apps

Google zal niet alleen responsive thema’s meer prioriteit geven; ook native apps worden in het verbeterde algoritme meegenomen. Althans, dat is wat Google communiceert via haar Webmaster Central Blog. Als het aan Google ligt kunt u bij SEOshop dus kiezen tussen de gratis mobiele versie van uw webshop, de pocket shop en een responsive thema. Wij raden u zelf echter aan om te kiezen voor een responsive thema – gratis of betaald – omdat deze goed werken op alle apparaten; desktop, smartphone en tablet.

Wat als u niets doet

Als u voor 21 april geen mobielvriendelijke versie van uw website of webshop heeft, zal dat zeker ten koste gaan van uw positie in de zoekresultaten. We raden u dan dus aan om zo snel mogelijk actie te ondernemen. Als u een indicatie wilt hebben van de mobielvriendelijkheid van uw huidige thema, dan kunt u gebruikmaken van deze Google-tool. Let op dat dit alleen een indicatie geeft.

Optimaliseren van teksten

Om maximaal te profiteren van deze update en uw vindbaarheid te vergroten, is het ook belangrijk om naar uw teksten en navigatie te kijken. Zorg ervoor dat uw teksten helder en bondig zijn en zorg voor een simpele navigatie die zowel op een desktop als een smartphone goed werkt. Meer tips leest u ook in het interview met Patrick Helmer van eFusion dat wij een maand geleden afnamen en waarin ook gesproken werd over het belang van een mobiele webshop.

Het belang van local search voor uw webshop

De toename van het mobiele zoekverkeer heeft er ook toe geleid dat Google in juli 2014 met de Pigeon update kwam. Met deze update wilde Google lokale zoekresultaten meer prioriteit geven. Dat betekent dus dat een zoekopdracht ergens in Amsterdam andere zoekresultaten zal geven dan een zoekopdracht in Utrecht. Sterker nog, een mobiele zoekopdracht in de Rivierenbuurt in Amsterdam zal andere resultaten geven dan een mobiele zoekopdracht in de Kinkerbuurt in Amsterdam. Zeker voor restaurants is deze update interessant, maar ook voor fysieke winkels en dus zelfs webshops kan dit een voordeel opleveren. Wanneer u uw webshop optimaliseert voor lokale zoekopdrachten, kunt u daarmee zelfs de grote e-commerce spelers verslaan!

Wat houdt de Pigeon update precies in?

De Pigeon update geeft dus meer prioriteit aan lokale zoekresultaten, wat met name interessant is voor mobiele zoekopdrachten. Eén van de belangrijkste aanpassingen die Google bij deze update heeft doorgevoerd is de koppeling tussen Google Search en Google Maps, waardoor Google weet waar u bent en waardoor de zoekmachine resultaten bij u in de buurt kan weergeven. Om hier maximaal van te profiteren is het raadzaam om uw webshop aan te melden voor Google Business Listing.

Daarnaast geeft Google meer waarde aan lokale directories, zoals de lokale startpagina’s. Een link op pagina’s die relevant zijn voor uw regio zal dus zeker wat opleveren.

Naast de content in uw webshop en links op lokale websites kunt u ook denken aan het optimaliseren van uw social media accounts met lokale informatie.

Conclusie

Google gaat in 2015 dus groot inzetten op mobile en, als resultaat daarvan, op local search. Vanaf 21 april worden websites en webshops die nog niet mobielvriendelijk zijn minder prominent weergegeven in de zoekresultaten. Als u dus geen positieverlies wilt lijden, moet u voor 21 april kiezen voor een responsive design of een mobiele versie van uw webshop.

Voor webshops kan de keuze voor mobiel en lokaal echter juist kansen bieden, want waar grote e-commerce spelers zich juist willen richten op de massa, kunnen webshops profiteren van lokale zoekopdrachten. Het is dus zaak om hier zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan!

seo trends google 2015

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.