De grootste SEO trends voor je webshop in 2019

De grootste SEO trends voor je webshop in 2019

2018 is net afgelopen, en het komende jaar biedt weer volop kansen om hoger in de zoekmachines te eindigen met je webwinkel. Er zijn dit jaar vele ingrijpende veranderingen geweest die directe invloed hebben op je webwinkel en de zoekmachine posities. In deze blogpost laten we je de belangrijkste SEO trends van 2019 zien en hoe je hier als Lightspeed webwinkel eigenaar het beste op in kan spelen.

De belangrijkste wijzigingen:

  • Meer “afleiding” in de zoekresultaten
  • RankBrain is nu één van de belangrijkste wegingen in het Google algoritme
  • Mobile first
  • Voice search
  • Een sterke toename van webwinkels in Nederland

SEO-trends

Meer afleiding in de zoekresultaten

Met de komst van nieuwsberichten, vraag en antwoord snippets, bedrijfsinformatie vermeldingen en prominentere AdWords advertenties zien we een verschuiving van het aantal kliks op de organische (gratis) zoekresultaten. Het is op de meeste zoekresultaat pagina’s al lang niet meer het geval dat er 10 resultaten op staan.

Waar je de afgelopen jaren nog een acceptabel aantal kliks kon verwachten als je op positie 6 t/m 10 stond zien we dat je tegenwoordig echt in de top 4 moet staan voor zoekwoorden om te profiteren van optimale kliks. Dit komt omdat de organische zoekresultaten steeds meer naar beneden worden gedrukt door de advertenties, afbeeldingen en zoek snippets die Google laat zien.

Advies
Raadpleeg Google Analytics, Webmaster tools en kijk welke producten op dit moment zweven tussen de posities 6 en 12. Dit zijn pagina’s die je een snelle boost kan geven naar de top 6 door de on-page factoren te verbeteren of van meer backlinks te voorzien. Blijf tevens analyseren en bijhouden of er verschuivingen plaatsvinden in de zoekmachines.

We zien vaak bij webwinkeliers de gedachte dat als een product of categorie eenmaal geoptimaliseerd is dat dit dan vervolgens nooit meer hoeft. Blijf echter actief de top 20% best presterende pagina’s van je webwinkel optimaliseren. Track ook vooral de wijzigingen, na het optimaliseren is het belangrijk in Google Analytics de wijzigingen te blijven volgen en via een onafhankelijk peilsysteem je zoekwoord posities te volgen. Het bijhouden van je zoekwoordposities kan onder andere met een app als ReloadSEO.

RankBrain

RankBrain, het nieuwe algoritme van Google is één van de drie belangrijkste ranking signalen voor de zoekmachine. RankBrain helpt Google om de zoekmachine resultaten interpreteren op een automatische manier. Voor RankBrain gebeurde dit ook al, maar was alle code van het algoritme door mensen gemaakt. RankBrain maakt gebruik van zelflerende technieken om de zoekresultaten steeds relevanter te maken voor de zoekmachine gebruikers.

Het algoritme kijkt vooral naar hoe goed de zoekresultaten de vraag beantwoorden van de gebruiker. Zo kan het algoritme meten wat de doorklikratio is (CTR) vanuit de zoekmachine naar de website. Of bezoekers weer terugkomen op het zoekresultaat na het bezoeken van een website, de tijd die ze op de site spenderen en de bounce ratio. Met al deze signalen stuurt RankBrain constant op wijzigingen aan in de zoekresultaten om voor elke zoekopdracht een zo relevant mogelijke zoekresultaten pagina te tonen.
Meer weten over RankBrain? Wij hebben een uitgebreide blog geschreven over wat RankBrain is en wat het doet.

Advies
Het is anno 2018/2019 nog belangrijker om je echt te verdiepen/verplaatsen in je doelgroep en te optimaliseren voor de zoekopdrachten. Met trucjes bovenaan komen werkt niet meer, omdat RankBrain snel doorheeft of de pagina voldoet aan de zoekopdracht en daarop actie onderneemt. Creëer kwalitatief goede content die daadwerkelijk de vragen van je bezoekers beantwoord en ervoor zorgt dat ze langer op de site blijven. Bonus tip: plaats video’s op je product of categorie pagina’s, veel mensen zijn visueel ingesteld en blijven daardoor snel langer op je website hangen indien je gebruik maakt van video’s.

Mobile first

Er werd al een tijd gesproken over Mobile first maar in 2019 is dit belangrijker dan ooit. Waar Google eerst de desktop versie van de website beoordeelde en liet meewegen in de zoekresultaten is dat inmiddels de mobiele versie geworden. Hoe speel je hier als webwinkelier op in?

Advies
Zorg ervoor dat je webwinkel volledig responsive is, en dat Google je webwinkel ook als ‘mobiel geoptimaliseerd’ erkent. Checken hoe Google jouw webwinkel ziet kun je hier doen: https://search.google.com/test/mobile-friendly. Verder is het van belang om je pagina snelheid in de gaten te houden, Lightspeed eCom optimaliseert hier constant op, maar je kunt hier zelf ook nog wat belangrijke acties in ondernemen; zo kun je ervoor zorgen dat je afbeeldingen van het juiste formaat zijn en niet te veel MB’s. Re-directs tot een minimum beperken en zorgen dat eventuele Javascript codes Asynchroon worden ingeladen (check dit bij je leverancier.)

Voice Search

Voice Search is de nieuwe trend van 2019, en het wordt alleen maar groter. In een recentelijk door Google uitgebracht onderzoek blijkt dat 41% van volwassenen en 55% van de tieners in de Verenigde Staten dagelijks Voice Search gebruiken.

Voice search heeft een grote impact op SEO omdat mensen die zoeken via voice search 2 dingen anders doen:

  • Ze zoeken gemiddeld op langere zoekopdrachten
  • De zoekopdrachten worden conversationeel uitgesproken

Bijvoorbeeld: Een gebruiker die zoekt naar informatie over “tanden poetsen” zal met Voice Search  iets zoeken in de trend van “Google, laat mij zien hoe ik mijn tanden moet poetsen”. Dit in tegenstelling tot een gebruiker die typend zoekt. Dat zal iets zijn als: “tanden poetsen”.

Deze verandering heeft een directe impact op het optimaliseren van je content voor de zoekmachines. Je zult moeten optimaliseren voor zoekwoorden die langer van aard zijn en je content moet “to-the-point” zijn en direct antwoord geven op de vraag.

Advies
Optimaliseer je producten en categorieën voor Voice Search door rekening te houden met langere vragen, en de mogelijkheid dat je content voorgelezen kan worden door een Voice Search apparaat. In plaats van te optimaliseren voor zoekwoorden die uit 1 of 2 woorden bestaan is het interessanter om langere zoekwoorden te verwerken in je tekst. De ingebouwde keyword tool van ReloadSEO kan je hierbij goed helpen. Deze tool doet suggesties voor zoekwoorden die langer dan 4 woorden zijn. Houdt er rekening mee dat de antwoorden op zoekwoorden niet te lang moeten zijn om opgepikt te worden door Voice Search. Onderzoek heeft uitgewezen dat antwoorden op zoekopdrachten die onder de 30 woorden blijven sneller worden overgenomen voor Voice antwoorden.

Extreem hoog aantal webwinkels in Nederland

Het aantal webwinkels in Nederland is explosief gegroeid. Op dit moment is het aantal actieve webwinkels in Nederland iets minder dan 80.000. Dit komt neer op 1 webwinkel per 214 Nederlanders; de grootste webwinkel dichtheid wereldwijd! Wat opvallend is, is dat 31% van de omzet die webwinkels jaarlijks genereren door de top 10 webshops gegenereerd wordt.

Advies
We zien een toename van concurrentie, en de grotere webwinkels pakken een groot gedeelte van de omzet. Het is belangrijk om je als webwinkel aan je zoekmachine posities te werken. Nu investeren in zoekmachine optimalisatie om je concurrentie voor te blijven zodat je daar nog jarenlang plezier van kan hebben. Investeren doe je door backlinks te vergaren en on-page factoren te optimaliseren. Bij on-page factoren kun je denken aan kwalitatieve teksten, afbeeldingen van de juiste tags voorzien en de juiste doelgroep bereiken door een goed zoekwoord onderzoek uit te voeren.

Conclusie

Er zijn veel veranderingen in 2018/2019, maar wederom is de kern van zoekmachine optimalisatie hetzelfde gebleven: zorg voor kwalitatief goede content en probeer niet met trucjes bovenaan in de zoekresultaten te komen. Als dit al voor resultaat zorgt dan wordt dat snel bij een nieuwe update afgestraft. Wat wel helpt? Tijd en geld investeren in teksten, afbeeldingen en video’s die meerwaarde voor je bezoekers creëren. Het doormeten van je je SEO inspanningen en aan de hand hiervan weer nieuwe optimalisaties uitvoeren. Een pakket wat je hierbij kan helpen is ReloadSEO. ReloadSEO is het SEO pakket voor E-commerce. Zoekwoord onderzoek, positie tracking en content optimalisatie voer je allemaal binnen de applicatie uit en dankzij de API koppeling met Lightspeed worden de wijzigingen 1 op 1 overgenomen in je webshop.

Wil jij ook meer inzicht in je SEO optimalisatie?

Probeer ReloadSEO nu de eerste 14 dagen gratis