Eerste editie SEOshop Connect Conference groot succes

Gisteren vond onze eerste editie van SEOshop Connect Conference plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Mede door de lancering van SEOshop 2 en de boeiende sprekers kijken we terug op een zeer geslaagde eerste editie.

De cijfers

Niet alleen wij waren enthousiast, maar ook de aanwezige klanten, geïnteresseerden, media en partners lieten positieve geluiden horen. Een kort overzicht van de cijfers:

  • 705 mensen hebben zich ingeschreven voor SEOshop Connect Conference.
  • Verspreid over de dag waren er 686 mensen aanwezig.
  • We hebben in totaal 904 badges gescand tijdens de break-out sessies.
  • De partnerstands werden beoordeeld met een 4,3 op een schaal van 5.
  • We waren trending topic op Twitter met onze hashtag #SCC15.

Bovendien werden we vanochtend gebeld door SEOshop-klant Eveline, van de webshop Caught by Eef, die ons persoonlijk wilde bedanken voor het event. “Bedankt voor de goede sfeer en de goede organisatie. Ik ben zeer geïnspireerd geraakt door de keynote sessies!” Dat was natuurlijk ontzettend leuk om te horen!

 

 

De toekomst van e-commerce

De dag werd geopend door CEO Ruud Stelder die zijn toekomstvisie op de e-commerce markt met ons deelde, waarbij de mogelijkheden van m-commerce, social commerce en personalisatie werden benadrukt. Bovendien wordt de laadtijd van webshops nog veel belangrijker en zullen webshops die niet snel laden, hun bezoekers (en dus hun klanten) verliezen. “E-commerce groeit hard en de ontwikkelingen gaan supersnel,” aldus Ruud. Met dit in gedachte begon SEOshop 1,5 jaar geleden aan de bouw van een nieuwe platform; SEOshop 2. Een platform dat volgens Ruud Stelder ook eenvoudiger te koppelen is aan innovaties die gaan komen. “SEOshop 2 is nu zo flexibel dat we het in de toekomst misschien wel kunnen koppelen aan services zoals Uber Rush, de Uber-service die in de VS al supersnelle leveringen kan uitvoeren voor retailers.”

ruudstelder

Keynote speakers

Maar liefst 3 inspirerende keynote speakers gaven hun eigen visie op de e-commerce markt en online marketing.

 

Joris Merks (Google)

Joris Merks houdt zich als Head of Digital Transformation bezig met een omschakeling in het digitaal denken. In zijn keynote van gisteren legde hij uit hoe de toekomst van adverteren er uit zal zien en welke rol van personalisatie daarin speelt. Zijn belangrijkste take-away ‘een sterk merk begint bij de visie van de oprichter’. Daarbij spelen een sterke contentstrategie en de consumer journey een belangrijke rol, want een sterk merk bouw je niet door alleen in te zetten op de ‘bottom of the funnel keywords’.

Machiel Tiddens (Bol.com)

Machiel Tiddens, Director Plaza bij Bol.com sprak tijdens SEOshop Connect over de rol van market places. Uit onderzoek blijkt dat platforms zoals Amazon en eBay een steeds belangrijkere rol in de e-commerce branche spelen en hij ziet daarbij kansen voor webshops. Door samen te werken met deze platforms, evenals met het Nederlandse Bol.com, kunnen webwinkeliers hun klanten blijven bereiken.

Maurits Kaptein (Radboud Universiteit)

De laatste keynote was voor Maurits Kaptein die met zijn presentatie zonder slides eenvoudig de aandacht van het publiek wist vast te houden. “Waarom heeft een succesvolle ‘webwinkel’ als Amazon een 5% conversieratio, terwijl een offline boekenwinkel 50% conversie heeft?” Om dit te onderzoeken maakte hij gebruik van het motivation-ability-opportunity model en de 6 beïnvloedingsprofielen van Robert Cialdini.

 

Zijn conclusie luidt; aan de hand van deze 6 principes is het mogelijk om de conversie van een webshop te verbeteren. Het gaat echter wel om enkele procenten; het gat tot 50% wordt dus zeker niet gedicht. Ook benadrukt hij dat deze 6 principes voor iedereen meer of minder belangrijk kunnen zijn, zodat personalisatie tools van essentieel belang zijn.

16 break-out sessies

Naast de keynote presentatie waren er 16 break-out sessies waarin werd gesproken over de verschillende aspecten van online marketing en e-commerce. Onderwerpen die veel aandacht kregen waren SEO, SEA en logistiek. Enkele van deze sessies waren zelfs zo populair, dat het aantal aanmeldingen groter was dan de zaal aankon.

break-out

Partnerstands

Voor degenen die een praatje wilden maken met de verschillende SEOshop-partners die hun apps aanbieden in de SEOshop App Store, waren er verschillende partnerstands. Ook deze werden zeer goed bezocht door de aanwezigen.

Voor degenen die een praatje wilden maken met de verschillende SEOshop-partners die hun apps aanbieden in de SEOshop App Store, waren er verschillende partnerstands. Ook deze werden zeer goed bezocht door de aanwezigen. Vanuit hier bedanken wij Exact, Active Ants, Shappz, Adcurve, Copernica, Daisycon, Pricemotion, Combidesk (i.s.m. MailPlus), Picqer, EffectConnect, Montapacking en Webpower.

partnerstands

De afsluiting

Als afsluiting op het programma presenteerden Hjalte, Hidde en Joost het vernieuwde SEOshop platform, waarbij functionaliteit en design beide aan bod kwamen. Volgens het Apple-principe werden de presentaties afgesloten met een ‘one more thing’, waarbij een gratis SSL-certificaat in het vooruitzicht werd gesteld voor alle SEOshop webshops. “Voor zover ik heb kunnen traceren, zijn we daarmee de eerste ter wereld die dit gratis kan aanbieden,” aldus Product Manager Hjalte Niehorster. Zodra dit beschikbaar is, wordt iedereen hier persoonlijk van op de hoogte gesteld.

hidde

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.