Een showcase van webwinkeliers die gebruik maken van ons eCosysteem's prachtig ontworpen thema's: deel 3

Afgelopen december presenteerden we Deel 1 en Deel 2 van de serie “Een showcase van webwinkeliers die gebruik maken van ons eCosysteem’s prachtig ontworpen thema’s”. Hierin hebben we verschillende webwinkeliers in het zonnetje gezet vanwege hun behaalde successen, mede met dank aan het web design. Aangezien deze maand in teken van design nemen we hier – in deel 3 – wederom een kijkje achter de schermen bij vijf unieke webwinkels die gebruik maken van onze (responsive) thema’s. Bij de nieuwere responsive thema’s past de lay-out zich automatisch aan, om de producten optimaal weer te geven. Lees daar hier meer over. We kijken wederom hoe de ontwerpen tot stand zijn gekomen en de voordelen die dit voor de webwinkel heeft opgeleverd. U kunt uw eigen inzichten met ons delen via de commentaar sectie onderaan de pagina.

Beerofbelgium.com – Stijn Depoortere

Beer of Belgium

Thema: Essentials designed by Webdinge

“Wie lust er nou geen Belgisch bier?” is wat Stijn Depoortere, de eigenaar van BeerOfBelgium, gedacht moet hebben. Zijn webwinkel verkoopt meer dan 300 verschillende Belgische speciaalbieren. In mei begon hij met een fysieke winkel in Ieper, België en al snel opende hij ook Beerofbelgium.com. Deze webwinkel biedt wereldwijd een ruim aanbod Belgische bieren en hiervoor hanteert de webwinkel lokale prijzen. Hierdoor zijn buitenlandse klanten véél goedkoper uit dan in hun thuisland. Om het allemaal nog exclusiever te maken, is 90% van het assortiment niet in het buitenland verkrijgbaar. Via Beerofbelgium.com wil Stijn zijn internationale klanten de mogelijkheid bieden deze ook te kopen in hun thuisland.

In hun zoektocht naar een “betaalbaar en eenvoudig platform die de webwinkelier veel zorgen wegneemt” kwam Beerofbelgium.com bij SEOshop terecht. Ze kozen voor het Essentials thema, ontworpen door Webdinge, en pasten het thema gemakkelijk zelf aan om een eigen identiteit te creëren.

Het Essentials thema bood hun vele voordelen zoals ruime aanpasbaarheid, responsieve webdesign, USP’s in de zij-marge van de pagina en een mooie uitlichting van de producten. Ook het feit dat ze zowel de header als footer konden stileren stelden ze erg op prijs. “Kortom het is een super handig thema om mee aan de slag te gaan met een internationale uitstraling”, aldus Stijn.
Hij vindt dat “dankzij het thema de producten uitermate goed naar voren komen, de navigatie uiterst simpel, mooi en effectief is. Dit komt doordat er promoties gemaakt kunnen worden, waardoor de producten extra naar voren gebracht worden.”

Sinds Beerofbelgium.com kort geleden is overgezet naar het Essentials thema hebben ze een online groei van 300% meegemaakt. Daarin heeft “de one-page checkout ook een grote rol gespeeld”, aldus Depoortere. Ook de klanten van BeerOfBelgium zijn uiterst tevreden met het nieuwe ontwerp.

Na het succes met zijn design raadt Stijn andere webwinkeliers aan om eerst een groot blad te pakken en je ideale website te schetsen inclusief waar de producten, USP´s en kwaliteitslabels horen te staan en op basis daarvan een gepast thema te kiezen. Verder, voorafgaand aan het ontwerp, raadt Stijn aan om na te denken over de boomstructuur van de navigatie en pas als dit duidelijk is te starten met het design.

Sportiek.nl – J. Bruggeman

Sportiek

Thema: Absolut designed by SEOshop

Als een echte pionier zag de heer Bruggeman in 1992 al kansen liggen voor online verkoop. Naast zijn sportzaak opende hij een webwinkel. Nu, 22 jaar later, is deze internet veteraan nog steeds actief in de online retail en met succes.

Sportiek.nl richt zich op een niche markt waarin het automotive transport accessoires aanbiedt. De webwinkel biedt een compleet aanbod van dakkoffers, dak-, watersport- en fietsendragers. Naast de juiste producten beschikt het bedrijf ook over een compleet pakket met alle kennis om zo hun klanten de juiste producten te kunnen leveren.
“In december 2013 werd de oude open source internetwinkel gehackt en als gevolg overspoeld met rare informatie. Een collega op SEO maakte mij attent op de diensten van SEOshop en we zijn toen overgestapt omdat SEOshop veiligheid hoog in het vaandel heeft staan”, aldus Bruggeman.

Sportiek.nl koos voor het Absolut thema bij het bouwen van hun webwinkel omdat ze op zoek waren naar “een design met een basic verhaal en zonder veel franje”, zo zegt Bruggeman. Het Absolut thema heeft sportiek.nl geholpen om succesvol te worden dankzij de duidelijke structuren bij het zoeken. Een andere factor voor hun succes is het slimme gebruik van apps uit de SEOshop Store, zoals: Justuno (voor kortingcoupons), WebwinkelKeur (voor klantbeoordelingen) en LoyaltyLion (voor een loyalty programma).

Het Absolut thema is een gratis thema ontwikkeld door SEOshop zelf. Het thema beschikt over alle standaardfuncties (reviews, nieuwsbriefaanmeldingen, social media bar, etc.). Bovendien is het thema gemakkelijk naar wens aan te passen.

De heer Bruggeman heeft geen directe feedback gehad over het design. Wel heeft hij het succes ervan gemerkt. Sinds het bedrijf is overgestapt naar het Absolut thema ziet het een stijgende trend in het aantal converterende bezoekers en een groeiende omzet.

Het aanpassen van het basisthema is compleet in-house gedaan door de technici van Sportiek.nl, met een prachtig en uniek maar toch simpel resultaat.
En nog een laatste tip van de heer Bruggeman voor andere webwinkeliers: “probeer de indeling zo eenvoudig mogelijk te houden en zorg dat de gegevens kloppen”.

www.wijzenol.nl – Kristian Naalden

Thema: <a href="http://themes.seoshop.nl/wijzonol235-0-blueprint-premium-standaard/” target=”_blank”>Blueprint Premium designed by Crivex

Al sinds 1959 heeft de Fam. Naalden een verfwinkel. Als een echte ondernemer zag Kristian in 2003 al de mogelijkheden van online verkoop en dus opende hij zijn eerste webwinkel. Inmiddels is dit uitgebreid naar maar liefst 6 webwinkels (!) en de ondernemer bouwt nog steeds verder aan het succes. Dit gaat zelfs zo ver dat er nu meer verf online dan offline word verkocht.

Het succes van Kristian zit hem in het feit dat hij de “window of opportunity” van online retail vroegtijdig heeft ontdekt. “Wij geloven heilig in story-telling marketing en schrijven fanatiek op ons blog: Verfblogger.nl. We verkopen niet alleen verf maar weten er ook alles van af en adviseren onze klanten graag bij hun schilderklus in en om de woning”.

Wijzenol kwam terecht bij SEOshop via het marketingbureau Redbanana die hem adviseerde over SEOshop en de voordelen ten opzichte van andere platforms liet zien. Kristian is erg tevreden en vindt dat “SEOshop zich inmiddels meer dan bewezen heeft binnen het bedrijf”.

Dankzij de ruime ervaring in webdesign wist Kristian als de beste dat een goed design betere conversie oplevert. Zijn mening is dan ook dat het Blueprint Premium “echt het thema van 2014 is. Een combinatie van veel foto’s met een mooi design en responsive. Daarmee komen de producten extra goed naar voren. In het Blueprint Premium thema vinden bezoekers gelijk wat ze zoeken, ze zien de betaalmethoden en de levertijd”.

Klanten reageren heel enthousiast; dit thema voelt als een warm bad voor ze. Dat zien we terug in het bouncepercentage in Google Analytics. In contrast met de 5 andere webshops is Wijzenol.nl geen maatwerk. Deze webwinkel is door het team zelf ingericht. Dit kon omdat Kristian inmiddels voldoende kennis van SEOshop heeft, waardoor het instellen van het thema redelijk eenvoudig was.

Een laatste tip van Kristian aan andere webwinkeliers: “kies voor een mooi en eenvoudig design. Dat converteert altijd beter!”

IDsme.nl – René van Mourik

Idsme

Thema: Castor designed by eFusion

Je bent aan het sporten. Natuurlijk neem je je ID niet mee, want dat is lastig. Maar wat als je iets overkomt? Hoe weten ze dan wie je bent? En wat als je dan ook nog eens ergens allergisch voor bent, hoe kunnen anderen dat weten? Dan is IDsme de oplossing: een ID voor buitensporters. Dit werd tot voor kort niet via Nederlandse winkels aangeboden. Maar daar is verandering in gekomen sinds René van Mourik IDsme.nl heeft geopend.

IDsme zit in een niche markt en biedt slechts één product in twee varianten, een “one product webshop” dus. Het product, een sport ID, wordt specifiek aangeboden aan actieve sporters. Het is een nieuwe elegante en sportieve variant op de bekende “dog tag”.

Na een bezoek aan de Webwinkel Vakdagen kwam René terecht bij SEOshop. De software had voor hem “de beste combinatie van een eenvoudig in te richten webshop met de mogelijkheid tot een bepaalde hoeveelheid maatwerk”, aldus Van Mourik.

Het thema Castor is juist hiervoor bedoeld: een one product webshop. Dit paste perfect bij de eisen van René. Dit betekent dat op de homepage het product direct gepresenteerd staat met aankoopknop. Hij zegt: “Dit thema zorgt ervoor dat iedereen direct snapt waar het over gaat. Geen overbodige pagina’s om doorheen te klikken”.

Voor het ontwerp van de pagina heeft IDsme de hulp ingeschakeld van eFusion, de ontwerpers van het thema Castor. Deze hebben het thema ietwat uitgebreid en dat heeft geleid tot de evidente successen en positieve feedback van de klanten. Qua design zijn de klanten van IDsme erg onder de indruk van de professionele uitstraling en duidelijke navigatie en dat blijkt uit de positieve terugkoppeling.

Als laatste heeft René nog wat advies: “begin met zo min mogelijk toeters en bellen. Blijf zo veel mogelijk binnen de aangeboden functionaliteit en probeer je winkel daarmee creatief in te richten. Als op een later moment blijkt dat dingen toch anders moeten, is maatwerk altijd nog mogelijk”.

Kinderjas.com – Marjon Wolters

Kinderjas

Thema: DG Responsive designed by DG Solutions

In 2009 al begon Marjon Wolters een webwinkel bij SEOshop. Marjon wilde altijd al iets met kinderkleding doen, dus waarom geen webwinkel beginnen?. Zo gezegd zo gedaan. Ze opende de winkel “Kids@all” voor algemene kinderkleding. Al snel merkte ze dat de jassenlijn het hardst liep. Marjon ging op zoek naar een domeinnaam en tot haar verbazing was Kinderjas.com nog beschikbaar. Het succes stond in de kinderschoenen, nu moest het nog groeien… Zoals gewoonlijk was het puberen het lastigste. Omdat Marjon geen stenen winkel had, wilden veel leveranciers niet met haar in zee gaan en anderen verwachtten weer dat de winkelier de hele collectie afnam. Afgelopen winter trok Marjon haar stoute schoenen aan en bracht haar merk Kinderjas.com voor het eerst met veel lawaai naar buiten. In een klap was Kinderjas.com volwassen. Vier nieuwe merken wilden samenwerken met Marjon en samen zijn ze een warme winter tegemoet gegaan.

Wat de webshop van Marjon uniek maakt, is dat deze zich specialiseert in zomerjassen en winterjassen voor kinderen. Maar voor Marjon is het element klantervaring nog véél belangrijker: “Via de site probeer ik goede foto’s te laten zien en zo veel mogelijk informatie te geven over de jassen. Want zeg nou zelf, kleding kopen via internet is gewoon moeilijk. Zo voorkomen we dat producten worden teruggestuurd. Mocht er toch informatie ontbreken dan sta ik de klanten graag te woord en neem ik daar tijd voor”.

Ze kwam in 2009 bij SEOshop terecht na een zoektocht naar een bedrijf waar ze een webwinkel kon beginnen; niet te ingewikkeld en de mogelijkheid de webshop up-to-date te houden waren eisen. “Toendertijd sprak vooral de no cure, no pay policy mij aan. Nu zijn de functionaliteiten leidend”, aldus Marjon. “Bij het opzetten van de webwinkel was alles gemakkelijk en eenvoudig aan te passen; van design tot verzendkosten tot betalingsmiddelen. Al snel werd de SEOshop Store uitgebreid en dat kwam goed van pas”.

Marjon heeft voor het thema DG Responsive (ontworpen door DG Solutions) gekozen vanwege de strakheid en openheid, de grote foto’s en omdat het thema zich gemakkelijk aanpast aan smartphones, tablets, enzovoort. Dit is ook exact waar DG Responsive voor is ontworpen: een perfecte weergave van de webwinkel op elk apparaat.

Marjon vindt dat de grootste bijdrage van het ontwerp de grote en duidelijke foto’s zijn. Hierdoor komt mijn webshop goed naar voren. Dit is namelijk erg belangrijk voor kleding. Om haar webwinkel tot het huidige niveau te tillen heeft Marjon de pagina aan laten passen door professionals en maakt gebruik van de app Justuno om haar conversie te optimaliseren. Verder is ze druk bezig om te kijken welke apps haar zouden kunnen helpen om dit succes nog veder uit te breiden.

Tot slot geeft Marjon andere webwinkeliers het volgende mee: “als je ergens voor gaat, geef dan niet te snel op! Ga rondkijken bij andere webwinkels hoe die bepaalde zaken voor elkaar hebben en denk goed na over hoe jij wilt dat jouw webshop eruit ziet en probeer je te verplaatsen in de klanten die bij jou willen kopen en waarom. Als je niet de kennis hebt van webtechnologie zoals ik dan is het verstandig bepaalde zaken uit te besteden. Zelf doe ik dit nog steeds om zo tot een succes te komen, want opgeven zit niet in mijn aard”.

Afsluiting

We hopen u wederom enigszins te hebben geïnspireerd en hopelijk bent u het met ons eens dat het niet heel moeilijk hoeft te zijn om een mooi ontworpen webwinkel te creëren. Als u meer te weten wil komen over de beschikbare thema’s, bezoek dan graag onze Theme Store.

Deel graag uw ideeën, feedback of eigen designs in de comments hieronder, omdat we allemaal van elkaar kunnen leren. Vanuit hier bedanken we wederom de deelnemende webwinkeliers voor hun tijd en kennis.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.