Een showcase van webwinkeliers die gebruik maken van ons eCosysteem's prachtig ontworpen thema's: deel 4

Eerder deze week presenteerden we Deel 3 van de serie “Een showcase van webwinkeliers die gebruikmaken van ons eCosysteem’s prachtig ontworpen thema’s”. Hierin werden verschillende webwinkeliers uitgelicht vanwege hun behaalde successen, mede dankzij het ontwerp van hun webwinkel. Aangezien deze maand in het teken van design staat, nemen we hier – in deel 4 – ook een kijkje achter de schermen bij vier unieke webwinkels die gebruik maken van onze (responsive) thema’s. Zie hier hoe verschillende thema’s zijn toegepast en wellicht haalt u er inspiratie uit. Deel vooral uw feedback in de commentaarsectie onderaan deze pagina.

Frikingtshirts.nl – John Calderón

Frikingtshirts.nl

Thema: The Bridge Responsive Brothers Media

Terwijl de meeste mensen een t-shirt zien, ziet Friking een fashion label. Friking is een Spaans fashion label dat bestaat uit een klein team met passie voor originele en unieke designs. Familie en werk zijn hier één. Dus een siësta? Echt niet! Bij Friking werken ze hard, héél hard! Ze doen alles zelf van A tot Z: ontwerp, productie, distributie en verkoop. Momenteel heeft Friking meer dan 30 winkels. Sinds 2014 is Friking online actief in heel Europa en op de lange termijn wil het bedrijf een Friking fysieke winkel openen in iedere belangrijke stad in Europa. De succesformule? Passie voor iets waar je in gelooft! “Wij kennen geen grenzen. Wij zullen niet stoppen tot ons doel is bereikt”, aldus de eigenaar.

Wanneer iemand een Friking product koopt, dan kiest hij voor een verantwoord en betaalbaar product dat in Europa is gemaakt. Ook introduceert het bedrijf iedere week nieuwe producten en designs. De ene week een stoer t-shirt, de volgende een hippe iPad cover. Het kan allemaal.

John was op korte termijn op zoek naar een professionele webshop die snel opgezet kon worden. Via een partner in online communicatie kwam hij bij SEOshop terecht. SEOshop biedt de internationale erkenning die het bedrijf in een leverancier zocht. “Een andere reden voor de keuze voor SEOshop is de gemakkelijk te gebruiken backoffice, waar iedereen mee kan omgaan”, aldus John. Via de webshop houdt Friking zich voornamelijk bezig met de internationale verkoop van de franchise in Europa en het promoten van haar producten. “Dit is een verkooppunt voor de eindklant en een catalogus voor de wederverkopers”.

John koos voor het thema The Bridge Responsive, ontworpen door Brothers Media, omdat hij op zoek was naar een ontwerp dat overal toegankelijk is. Dankzij het responsive design was dit eenvoudig te realiseren. Ook vindt John het een groot pluspunt dat het makkelijk is in gebruik en vrijwel alle functies aangepast kunnen worden.
Voor de verkoop is dit thema ideaal, omdat producten veel aandacht krijgen. Volgens John is het een rustig thema dat de juiste aandacht geeft aan onze producten en tegelijkertijd ons op de juiste manier presenteert.

Na het activeren van het ‘The Bridge Responsive thema’ in de webshop is de conversie hard gestegen. “Een responsive design is – in deze tijden – niet meer een optie, maar een must en dit thema is een responsive webdesign voor alle apparaten”, zo vertelt John ons.

Dankzij een inhouse team van grafisch designers heeft Friking een strak en uniek design neer kunnen zetten. “Maar geweldig is niet goed genoeg”, vertelt John. “Het moet perfect zijn! Sinds een paar maanden is een communicatiebureau samen met onze grafisch designers onze nieuwe responsive design webshop aan het realiseren, die wij in de toekomst gaan integreren in het SEOshop platform. Dit is ook een voorbeeld van alle mogelijkheden die SEOshop te bieden heeft.”

Naast een responsive design heeft Friking zijn succes te danken aan hun gebruik van social media. “Social media is onze speeltuin! Onze doelgroep is constant bezig met social media en het is voor ons gemakkelijker om volgers te krijgen. Wij monitoren trends en innovaties die we door onze eigen productie snel kunnen afstellen”.

Zijn er nog goede tips voor andere webwinkeliers? “Heb je weinig ervaring in de grafische wereld, laat je dan adviseren. Een professionele webshop hoeft niet duur meer te zijn. Mensen zijn van nature visueel ingesteld, dus met een paar kleine aanpassingen en een nieuw design geef je jouw bezoekers je boodschap mee”.

Meditatietools.nl – Peter Rigtering

Meditatietools.nl

Thema: SEOmatic designed by Ooseoo

Twee jaar geleden kregen Peter en zijn vrouw een ongeval, waardoor ze niet langer verder konden gaan met hun werkzaamheden. Het stel besloot hun huis te verkopen en een frisse start te maken. Wat een webwinkel zo ideaal voor ze maakt, is dat ze altijd hun eigen tijden kunnen bepalen en overal ter wereld kunnen beheren.

Ze zochten iets waarmee ze op een meer ‘passieve’ manier een boterham konden verdienen en kozen voor een webshop. Dit werd een succes en het stel richt zich nu alleen op de dingen waar ze goed in zijn; de rest wordt uitbesteed. Het inhuren van specialisten, zonder deze in vaste dienst te nemen, geeft de ruimte om constant te zoeken naar nieuwe, unieke en betere producten.

Na een jaar van samenwerking met een ander platform stuitten ze al snel op de beperkingen van dat platform en gingen op zoek naar een ambitieuze partij die de veranderingen, innovaties en behoeften in de markt goed aanvoelt. Ze kwamen bij SEOshop terecht en zijn nog elke dag bijzonder blij met deze keuze.

Peter en zijn vrouw kozen voor het Thema SEOmatic, omdat dit thema het voor hen mogelijk maakte om de webwinkel overzichtelijker te maken, een modernere uitstraling te geven en beter vindbaar te maken in de organische zoekresultaten. Ze schakelden de maker van thema, SEOshop partner OOSEOO, in om het design ietwat te optimaliseren voor hun webshop. Zij hebben de webwinkel zo kunnen inrichten dat hij nu makkelijker te vinden is met de belangrijkste zoekwoorden en categorieën. Ook krijgen de klanten een helder en overzichtelijk beeld en zitten meteen in de juiste sfeer.

Hoewel Peter dit thema nog niet zo lang gebruikt, zijn de successen er volgens Peter al wel. “We krijgen dagelijks complimenten van onze klanten dat de webshop mooi en overzichtelijk is”. Peter vermoedt dat de professionelere uitstraling ook een reden is waardoor ze ook steeds meer bestellingen krijgen uit de zakelijke markt.

Het advies van Peter aan andere webwinkeliers luidt als volgt: “Bezuinig niet op het ontwerp. Ga in zee met een designer of thema-bouwer die goed bekend is met het SEOshop platform en laat hen je bijstaan. Durf dit aan! Laat ook een zoekwoorden onderzoek doen en neem dit mee in je ontwerp. De investeringen zullen zichzelf snel terugverdienen.”

Dekbed-discounter.nl – Koen van der Wal

Dekbed discounter

Thema: Delta designed by eFusion

€50 voor een dekbed? “Wat is dat duur!” zei Koen van der Wal, oprichter van dekbed-discounter.nl. Hij was ervan overtuigd dat hij dezelfde kwaliteit kon bieden voor een véél betere prijs. Dit idee resulteerde in een succesvolle webshop.

Dekbed-discounter onderscheidt zich door topkwaliteit te bieden voor een zeer goede prijs. Deze combinatie is mogelijk omdat er over de jaren veel ervaring is op gedaan op het gebied van ‘dagaanbieding’ webshops. Koen voegt hieraan toe dat hij ernaar streeft om eruit te springen op het gebied van klantenservice. Dit is ook terug te zien in bijvoorbeeld de beoordelingen op Trustpilot. Ook het feit dat de voorraad en verzending in handen is van een professionele partij draagt hier erg aan bij. “Hierdoor kunnen wij een supersnelle levering garanderen en worden fouten tot het absolute minimum beperkt”, aldus Koen.

In de wens om niet afhankelijk te zijn van een webdeveloper kwam Koen bij SEOshop terecht. “Het is een fijn idee dat we bij SEOshop alles gemakkelijk zelf konden wijzigen”.
Het Delta thema is gebouwd voor een strakke vormgeving en zorgt ervoor dat producten centraal staan. Ook op het gebied van aanbiedingen biedt Delta veel mogelijkheden. Koen koos ook voor het Delta thema en zegt daarover het volgende: “Het thema sprak ons erg aan omdat deze gebruik maakt van grote afbeeldingen. Bij dekbedovertrekken is het zeer belangrijk dat hier goed en groot beeldmateriaal van beschikbaar is. Mensen kiezen tenslotte voornamelijk op basis van het uiterlijk”.

De klanten van dekbed-discounter zijn ook erg enthousiast over het ontwerp, regelmatig krijgt Koen complimenten over het uiterlijk van zijn webshop. Koen vertelt: “Het ziet er mooi uit en dat maakt de site erg duidelijk. Dit komt voornamelijk door goed beeldmateriaal, maar zeker ook door een goede indeling. Bij het Delta thema was dit standaard eigenlijk al zeer duidelijk. Uiteindelijk hebben wij zelf nog een aantal wijzigingen toegepast om dit helemaal naar wens van ons en de klant te maken”.

Doordat de kennis voor het ontwerpen van een webwinkel tot op zekere hoogte al intern aanwezig is, ging dit ze makkelijk af. En met een prachtig resultaat. Op andere gebieden die veel tijd vergen of waar minder expertise aanwezig was heeft het bedrijf slim gebruik gemaakt van apps uit de SEOshop Store. Justuno, LoyaltyLion en Mailchimp dragen maandelijks bij aan het verhogen van de conversie, social media bereik en omzet. “Deze apps zijn zeker de moeite waard!”, aldus Koen.

Als laatste geeft Koen nog een paar tips mee: “Pas je design aan aan je concept. Zorg voor goede communicatie en maak het vooral niet te ingewikkeld. Dit klinkt heel logisch maar wij zien dit in de praktijk ontzettend vaak fout gaan. Een webshop met alleen de goedkoopste producten hoeft geen chique en professioneel design te hebben en vice versa. Dit zal alleen maar tegenwerken. Zorg ook dat alles vooral heel duidelijk is; hoe kan iemand bestellen? Hoelang is de levertijd? Wat zijn de verzendkosten?”.

MyTabletCover.nl – Wouter van den Berg

MyTabletCover.nl

Thema: Conform designed by SEOshop

Somige webwinkeliers hebben een ‘Eureka!’ moment, anderen worden ermee geboren. Zo ook Wouter van de Berg, eigenaar van MyTabletCover.nl. Negen jaar geleden begon Wouter op eBay en Marktplaats met het verkopen van mobiele telefoonaccessoires. Al snel begon Wouter zijn eerste webwinkel en sinds vorig jaar is hij ook zijn tweede webwinkel begonnen. Gericht op de niche markt van tablet accessoires.

Deze tweede webwinkel, MyTabletCover.nl, biedt kwalitatief goede en betaalbare tablet accessoires. Door jarenlange ervaring en goede contacten met vaste leveranciers heeft Wouter zeer snel de nieuwste accessoires aan zijn assortiment toegevoegd, soms zelfs voordat deze tablet in Nederland verkrijgbaar is. Ze bieden gratis verzending, een snelle levering en misschien nog belangrijker, persoonlijke service en klantvriendelijke after-sales.

Voor Wouter was de keuze voor SEOshop een kwestie van gezond verstand. “Ik zocht een webwinkel host die veel mogelijkheden biedt qua ontwerp, maar vooral ook niet te duur is in onderhoud. Wanneer je dagelijks veel orders hebt, is een gemakkelijk te gebruiken order managementsysteem erg belangrijk”, aldus Wouter.

Omdat Mytabletcover.nl tablet accessoires verkoopt, was een responsive design een must, zodat de webwinkel goed wordt weergegeven op kleinere schermen zoals die van tablets en smartphones. De keuze viel op het thema Conform. Dit responsive thema ziet er optimaal uit op ieder schermformaat: van desktop en laptops tot tablets en smartphones. Omdat het thema helder en overzichtelijk is, staan de producten centraal. De nadruk ligt hierbij op de productfoto’s en de productinformatie. Hierdoor wordt de klant niet teveel afgeleid met overbodige informatie. Ook de klanten van MyTabletCover.nl zijn onder de indruk van het ontwerp van de site. Wouter zegt hierover dat hij veel positieve reacties wat betreft design en het bestelgemak van de webwinkel heeft gehad.

Als laatste geeft Wouter mede webwinkeliers nog een tip mee. “Er bestaat geen blauwdruk voor succes. Ieder moet naar eigen smaak een webwinkel bouwen. Ieder product of doelgroep vraagt weer om een ander ontwerp. Houd het dus vooral overzichtelijk”.

Afsluiting

We hopen dat u deze vierde showcase editie met plezier heeft gelezen en zeg nou zelf, mooie designs maken uw webwinkel een stuk aantrekkelijker voor de consument (en daar gaat het om, toch?), dus een laatste tip vanuit ons: neem rustig de tijd om uw design uit te kaarten en laat u adviseren door experts en uw omgeving. Als u meer te weten wilt komen over de beschikbare thema’s of zoekende bent naar inspiratie, bezoek dan graag onze Theme Store.

We zien uw ideeën, feedback of eigen designs graag in de commentaarsectie tegemoet, we leren namelijk graag van elkaar. We bedanken de deelnemende webwinkeliers voor hun tijd en kennis.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.