Snapchat: het nieuwe social media-kanaal voor webshops

Als ik zeg ”social media die interessant zijn voor uw webshop”, dan denkt u waarschijnljk aan Facebook, Twitter en wellicht Instagram. In principe is dat correct, want dit zijn momenteel de media waarop flink wordt ingezet door webshopbeheerders. Er valt echter nog veel te winnen bij apps die zelden worden gebruikt door online marketeers, social media waar u waarschijnlijk zelf ook nog niet aan heeft gedacht. In deze post kijken we naar Snapchat, en waarom dit platform interessant is voor uw webshop.

In een mum van tijd klanten bereiken

Snapchat: u maakt er zelf gebruik van of heeft er op zijn minst van gehoord. Snapchat is in essentie een social messaging app, maar dan gericht op het versturen van foto’s en korte videos via smartphone. De beelden zijn niet op te slaan en verdwijnen na zo’n 10 seconden.

In relatief korte tijd heeft Snapchat een grote, actieve gebruikersgroep opgebouwd. Het platform neemt nog altijd in populariteit toe, en heeft een aanzienlijk deel van smartphonegebruikers verleid een account aan te maken. Hier volgen enkele cijfers met betrekking tot het gebruik van Snapchat:

Snapchat is zeer succesvol geworden in slechts 3 jaar tijd; het platform heeft maandelijks zo’n 100 miljoen actieve gebruikers. Met die score kan het zich meten met zeer populaire social media platforms, zoals Instagram, en presteert het volgens deze lijst zelfs beter dan de nr. 10 van ’s werelds meest gebruikte sociale media. Wat pas echt indrukwekkend is, is dat Snapchat dit puur op de mobiele markt bewerkstelligt. Snapchat heeft volgens eBiz dus evenveel maandelijkse actieve gebruikers als Instagram, terwijl die laatste zijn service ook aanbiedt op desktops.

Foto’s en video’s op Snapchat verdwijnen zoals eerder gezegd na ongeveer 10 seconden. Dit betekent in principe dat geen één foto op Snapchat opgeslagen wordt, tenzij er een screenshot van wordt gemaakt. Maakt iemand bijvoorbeeld een screenshot van de kortingscode die u stuurt, dan krijgt u daar een notificatie van. Het spreekt voor zich dat iemand haast wel geïnteresseerd moet zijn, indien ze uw kortingscode opslaan. Kortom: met Snapchat ziet u exact welke ontvangers geïnteresseerd zijn in uw promotionele acties. Dit maakt een campagne op Snapchat vele malen accurater en beter te meten, dan soortgelijke acties op Facebook of Twitter.

Snapchat toont enkele veelbelovende statistieken met betrekking tot e-commerce. Het onderzoek van Expanded Ramblings toont aan dat de doelgroep op Snapchat wel degelijk effectief reageert op Snapchat coupons en kortingscodes. En omdat het percentage van marketeers dat Snapchat gebruikt voor promotionele doeleinden nu nog zeer laag is (slechts 1 procent) hoeft u waarschijnlijk niet te vrezen voor concurrentie.

Snapchat: m-commerce én persoonlijke media

Mobile commerce (m-commerce) uitgaven in Nederland zullen volgens Centre for Retail Research verdubbelen in 2015. U was er waarschijnlijk al van op de hoogte: m-commerce gaat een gigantische rol spelen in e-commerce. Snapchat is mobiel, en laat precies zien waarom mobile groeiende is. Met een aanbieding op Snapchat is de gebruiker altijd dicht bij een aankoop, waar hij ook is. Binnen een paar handelingen switchet hij immers van Snapchat, naar uw webshop in zijn mobiele browser.

Het personaliseren van online marketing is – naast m-commerce – een andere trend belangrijk voor de e-commercemarkt. Volgens Teradata wordt het gebruiken van data vooral belangrijk om in te spelen op persoonlijke inzichten van consumenten. Het overgrote deel van communicatie op Snapchat verloopt 1 op 1 en is dus zeer persoonlijk, wat het een ideaal medium maakt voor persoonlijke marketing en ook vooral targeting.

U kunt sterk gepersonaliseerde kortingscodes en coupons sturen naar ontvangers van uw snaps, gesorteerd op hun interesses. Maar Snapchat is ook uitermate geschikt om uw klanten te informeren over evenementen of acties met betrekking tot uw webshop. Anderzijds kan de klant snel bij u terecht door een snap te sturen met een vraag of probleem dat hij ondervindt.

Hoe retailers Snapchat gebruiken

Casestudies waaruit blijkt dat Snapchat werkt

H&M was één van de eerste grote retailers die een Snapchat-campagne opzette (u kunt de volledige case hier lezen). Waar het in het kort om ging: H&M wilde jongeren – een belangrijke doelgroep voor het bedrijf die veelal actief is op Snapchat – beter bereiken, in dit geval in Polen. Helemaal nu deze doelgroep zijn activiteit sterk aan het verschuiven was naar mobiel, ontstond er de vraag naar een unieke actie om interesse te winnen. De marketeers van H&M bedachten dit: een winactie voor tickets via Snapchat.

In een paar winkels werden tickets verstopt voor een evenement, gesponsord door H&M. Alleen volgers van de H&M Snapchat-account konden hints ontvangen in de vorm van snaps, over waar in de winkels de tickets verstopt lagen. Het uiteindelijke resultaat voor H&M: honderden nieuwe volgers op Snapchat, nieuwe bezoekers in Poolse H&M-winkels en een gigantisch bereik.

Ook Nike lanceerde onlangs een Snapchat-campagne, in dit geval voor de nieuwe voetbalschoen van voetballer Cristiano Ronaldo. Gebruikers dienden de Nike Snapchat-account te volgen om hints te krijgen over het design van de nieuwe schoen, aangezien Snapchat het enige platform was waarop Nike deze teasers verstuurde. Dat zorgde dus voor een enorme hype onder voetbalfanaten, wat Nike meer volgers op Snapchat opleverde en uiteindelijk – toen de voetbalschoen recentelijk in de winkels kwam – voor meer verkopen zorgde.

Het is om aan te tonen dat acties via Snapchat heel verassend kunnen uitpakken en bovendien geweldige resulataten opleveren. U, als webshopbeheerder, kunt gemakkelijk een soortgelijk iets doen, met even positieve resultaten als gevolg.

Snapchat voor uw webshop

En dan nu in de praktijk! Beginnen met Snapchat is behoorlijk makkelijk. Nadat u een account aanmaakt ben u eigenlijk al klaar voor de start. In tegenstelling tot Facebook en Twitter, hoeft er namelijk niets ingericht te worden. U heeft dus niet te maken met timeline-indeling, en profiel of achtergrondfoto’s zijn er niet. Omdat activiteiten in Snapchat besloten zijn en u de geadresseerden kiest, hoeft u ook geen hashtags of keywords te gebruiken om vindbaarheid te verbeteren. Wel zo gemakkelijk!

In principe kunt u dus direct beginnen met snappen. Tenminste, als u gebruikers heeft die u hebben toegevoegd of die u zelf heeft toegevoegd, anders is uw bereik immers nul. Dit brengt ons bij wellicht het lastigste aspect van Snapchat – en daarmee van elk social media-platform: het vinden, volgen en toevoegen van andere gebruikers om zo uw bereik te vergroten.

Tot slot

Zo, u bent klaar om Snapchat te gaan gebruiken voor uw webshop. Laat ons weten wat uw ervaringen met Snapchat zijn als webshopbeheerder en deel het in de reacties!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.