Social media SEO, kom hoger in de zoekresultaten!

Je weet waarschijnlijk allang hoe belangrijk social media is voor je onderneming. Het kan de relatie met klanten verbeteren, het helpt je aan goede content en het kan zeker je verkoop doen stijgen. Maar er is ook een andere voordelige bijkomstigheid wanneer je overal op social media aanwezig bent. Social media is een steeds belangrijkere tool voor SEO.

Als je hier niet van profiteert, laat je een grote kans liggen. In deze blogpost bespreken we alles wat je moet weten over social media SEO en hoe je dit op de juiste manier kunt inzetten.

 


 

1. Social media profielen scoren in Google
Probeer eens je favoriete merk, winkel of een lokaal restaurant te Googlen. Grote kans dat één van de bovenste resultaten een Facebook, Twitter of Google+ pagina is. Dit is geen uitzondering op de regel. Google indexeert de social media pagina’s in een poging om jouw onderneming beter te vindbaar te maken.

Maar wat betekent dit voor jou? Het betekent dat als je wilt dat mensen je online vinden, je je social media pagina’s moet optimaliseren. De eenvoudigste manier om dit te realiseren is door jouw profielen te voorzien van de juiste merknaam, een specifieke website URL en een biografie vol met relevante zoekwoorden. Doe dit en je bent op weg naar een goede ranking in de zoekmachine.

mipacha

 


 

2. Live-Tweets in de Google zoekresultaten
Google geeft nu live-tweets weer in de zoekresultaten. Dit maakt het gemakkelijker voor mensen om relevante content te vinden over een specifiek evenement of hashtag. Om het meeste uit deze functie te halen, kan je deelnemen aan ‘trending topics’ en gesprekken die specifiek zijn voor je bedrijfstak. Zorg er daarnaast voor dat je tweets altijd relevante hashtags bevatten! Doet jouw restaurant of café mee aan Rollende keukens of een ander foodfestival? Gebruik dan de hashtag #foodtruck en word beter gevonden.

Food-Truck-Live-Tweets


 

3. Social media als een zoektool
Sociale SEO gaat niet alleen over een vermelding op Google. Als klanten iets willen vinden, zoeken ze vaak direct op social media. Social media is een steeds belangrijkere bron van informatie, of men nu op zoek is naar nieuws op Twitter of locaties op Facebook. Dat is ook de reden waarom het belangrijk is om met je merk zichtbaar te zijn.

Om maximale zichtbaarheid te garanderen, is het belangrijk dat je vaak en met relevante zoekwoorden berichten plaatst. Social media heeft een korte levensduur, dus als de inhoud van je content niet recent is, wordt het misschien niet als relevant beschouwd. Het is natuurlijk wel zo dat hoe meer zoekwoorden je gebruikt, hoe groter de kans dat je gevonden wordt.

Heb je een locatiepagina op Google? Vraag je klanten dan om een review achter te laten. Hoe meer positieve beoordelingen je hebt, hoe groter de kans is dat je pagina wordt weergegeven in een zoekopdracht.

 

 


 

4. Social media betekent niet alleen Facebook of Twitter
Het is belangrijk dat je bouwt aan al je profielen. Facebook en Twitter zijn voor de hand liggende keuzes, maar heb je je Yelp, Trustpilot, Kiyoh en Google+ al geoptimaliseerd? Reviews zijn belangrijk in Google. En hoe zit het met Instagram en Pinterest? Hoe meer profielen je hebt, hoe groter de kans dat je wordt gevonden. Daarnaast staat er op al je profielen een link naar je website, dat bijdraagt aan je algehele SEO.

klantervaringen en reviews


 

5. Klanten zoeken naar onderwerpen en social media sites
Stel je voor dat je op zoek bent naar een nieuw paar schoenen. Je zoekt op Google naar ‘nieuwe sneakers’, maar je wordt direct gebombardeerd met allerlei advertenties en bedrijfspagina’s. Je probeert het opnieuw, ditmaal zoek je op ‘nieuwe sneakers Pinterest’. Je krijgt nu allemaal pagina’s vol met inspiratie, meer dan je je ooit zou kunnen voorstellen.

 

nieuwe sneakers pinterest2

 

Toch is het niet helemaal wat je zoekt, dus je klikt op ‘afbeeldingen’. Dit is precies wat je in gedachte had. Het is niet lastig om te zien dat hoe beter de sociale content, hoe hoger de foto’s worden geplaatst en hoe groter de kans is dat ze worden gezien.

 

nieuwe sneakers pinterest1

 


 

Klanten veranderen de manier waarop ze zoeken naar producten en dat is de reden waarom je overal zichtbaar moet zijn als onderneming. Door een sterke aanwezigheid op social media en up-to-date profielen, ben je in de perfecte positie om te profiteren.

Meer weten over hoe jij en je producten beter vindbaar worden? Download dan onze gratis SEO Cheat Sheet*, vol met trucjes en tips voor een hogere zoekmachineresultaten.

*Niet alleen geschikt voor webshops. Ook inzetbaar voor winkels en restaurants.

 

Youri Hollier

Youri Hollier

Als Lightspeed's Social Media Manager onderzoekt Youri Hollier altijd nieuwe manieren om social media onder de aandacht te brengen binnen de bedrijfsorganisatie. Hij is geobsedeerd door alles wat digitaal is. Ook houdt hij ervan om buiten te zijn, waar hij doorlopend op zoek is naar de lekkerste broodjes van de wereld.