Hoe u hoger komt in Google met social media. Drie SEO experts aan het woord

In de vorige editie van Expert Summer kwam het gebruik van Facebook Advertising aan bod. We hebben daarin gezien dat er vele soorten advertenties bestonden en dat ze op verschillende manieren kunnen worden ingezet. Vandaag gaan we kijken naar de waarde van social media voor de zoekmachine optimalisatie (SEO) van uw webwinkel.
Volgens een onderzoek naar ranking factors van Searchmetrics uit 2013 blijkt dat 7 van de 10 belangrijkste factoren in SEO afkomstig zijn van social media. Zijn social media dan echt zo belangrijk voor de vindbaarheid van uw webwinkel?

Vroeger werd de autoriteit van een website voornamelijk vastgesteld aan de hand van het aantal links dat naar de website verwees. Doordat de waarde van deze content niet altijd even goed vast te stellen was door de searchspiders van Google, ging het algoritme van Google steeds meer rekening houden met autoriteit en populariteit van een artikel. Nu social media steeds meer wordt gebruikt om content te genereren en om te cureren, wordt deze curatie en creatie een steeds belangrijker onderdeel voor Google om de kwaliteit van een bron te bepalen. Het verkrijgen van gratis externe backlinks wordt door social media enorm gestimuleerd, zeker als u actief bent op meerdere platforms.

Deze week gaan we met 3 experts in gesprek over de waarde van social media voor de vindbaarheid van uw webwinkel in zoekmachines.
We spraken met:

  • Eduard Blacquière, zoekmachinemarketing specialist en eigenaar van Edwords.
  • Marco Dekkers, marketing expert die is genomineerd met de Nationale Search Engine Marketing Award en frequent blogger bij o.a. Frankwatching
  • Erwin van Litsenburg, ondernemer en eigenaar van zijn marketingbureau Social Media Succes en Countrymanager van Employee Advocacy platform Smarpshare.

“Het schrijven voor zoekmachines is achterhaald” – Marco Dekkers

 

Het effect van social media op de vindbaarheid van mijn webwinkel

In dit filmpje legt het hoofd van Google’s webspam team Matt Cutts, ook wel de ‘The Internet God’ genoemd uit dat de robot van Google’s zoekmachine niet direct word beïnvloed door input van social media.

Toch zijn er redenen genoeg om aan te nemen dat social media wel degelijk invloed heeft op de zoekresultaten rangorde in Google.
Het algoritme van Google werkt volgens allerlei factoren die de relevantie van uw webwinkel bepalen, voor ze in de zoekresultaten getoond worden. Een van die factoren is de Pagerank-formule die pagina’s waardeert met een schaal van 1-10 gebaseerd op een berekening van het aantal backlinks naar een site. Deze schaal geeft een korte indicatie over de relevantie van uw website of pagina.
Voorheen werd vaak aangenomen dat de Pagerank van uw website bepalend was voor de relevantie van uw website. Een van de updates bevatte zelfs een Pagerank indicator die in de toolbar van uw browser werd getoond. Na de nieuwe Hummingbird update van Google, heeft tegenwoordig een andere formule veel meer invloed gekregen in de waardebepaling, namelijk de Trustrank. Deze nieuwe formule waardeert de waarde van een website aan de hand van sociale factoren, zoals:

  • De leeftijd van een website;
  • Vertrouwde websites die links op een ‘organische’ manier hebben verkregen;
  • Unieke content.

Autoriteit en populariteit

Zowel Dekkers, van Litsenburg als Blacquière zijn het eens dat het sociale aspect van social media steeds meer invloed krijgt op de waardebepaling door de search spider van Google. van Litsenburg legt uit: “Doordat artikelen op sociale media vaak activiteit aantrekken is de kans groot dat het artikel doorgelinkt wordt. Deze links worden ook opgevangen door Google, die ervan uit gaat dat als er meer links van social media naar een bepaalde site worden geplaatst, deze site waarschijnlijk meer-dan-gemiddeld populair en autoritair is. Dit resulteert automatisch in hogere Google rankings.”

Hoger in Google komen met dynamische content

Met de komst van social media is er een groot geding ontstaan over de huidige waarde SEO; moet u als webwinkelier nog steeds zoveel waarde hechten aan een goede SEO structuur?
Volgens Dekkers moet u als webwinkelier niet te veel moeite willen stoppen in het hoger in Google komen, immers: “Google koopt uw producten of diensten niet.” Het is volgens Dekkers noodzaak om niet te kijken naar content die de zoekmachine voert, maar naar content die antwoord geeft op vragen van ‘echte mensen’. Door unieke content te creëren trekt u als webwinkelier mensen vanzelf naar uw website, “Uiteindelijk zorgt dit ook voor betere vindbaarheid in Google.”

Blacquière is het met Dekkers eens en geeft aan dat u niet het aantal links voor Google, maar de klant centraal moet stellen binnen SEO. “Zorg dat u gaat denken in doelgroepen en doe marktonderzoek om te bepalen met welke content u uw doelgroep (segmenten) het beste kunt bedienen”.
We zien dus duidelijk een verschuiving binnen de wereld van SEO; waar voorheen vooral de aandacht lag op linkbuilding en keywords, is de aandacht nu verschoven naar een focus op het creëren van unieke content voor de klant.

Google is geen machine meer

Het creëren van unieke content wordt door alle drie de experts genoemd. Van Litsenburg echter, noemt het ‘dynamische’ content die u als webwinkelier moet creëren om hoger in de zoekresultaten te komen. Van Litsenburg legt het concept van dynamische content uit: “Dynamische content betekent niks anders dan unieke en interessante content die u frequent deelt op uw website met als doel het aantrekken van zoveel mogelijk lezers”.
Van Litsenburg legt uit dat u Google niet meer zo mechanisch kunt benaderen zoals vroeger gedacht werd: “Linkbuilding is een oude term, en social media zal dit meer en meer gaan benadrukken. Google denkt als een mens, dus is uw content niet interessant en wordt het niet gelezen door mensen, dan zal het niet worden gezien als interessante content”.

Op de vraag wanneer u weet wanneer uw content echt waardevol is gebleken antwoordt Van Litsenburg dat u dit in Google Analytics precies kunt nalezen: welke content heeft voor de minste bounces gezorgd en was dus effectief. Boeiende content zal mensen dus langer gebonden houden aan de website en ze laten doorklikken naar volgende pagina’s. “Dat is wat u wilt hebben als web winkelier”, aldus Van Litsenburg.

Moet u als webwinkelier op alle social media platformen actief zijn?

Moet zoveel verschillende social media platforms is het bijna onmogelijk om op elk platform even actief te zijn. Er bestaan veel verschillen tussen de platforms, zo heb je social networking sites zoals Facebook, Google+ en Linkedin; maar zijn er ook nog microblogs (Twitter) en video-sharing sites (Youtube). We vragen onze experts welke platforms u in ieder geval actief op moet zijn.

Kies niet zomaar een platform

Volgens Dekkers moet u als webwinkelier goed afwegen welk platform voor uw winkel het beste toepasbaar is, zonder te kijken wat er voorgeschreven wordt. “Het hangt ervan af wat uw doelstellingen zijn, wat wil u doen op deze platforms? En waar zit u doelgroep. Dat zijn belangrijke stappen om eerst na te gaan, voordat u besluiten neemt.”
Dekkers doelt op het feit dat niet elke webwinkelier baat zal hebben bij dezelfde platforms zal hebben. Zo bestaan er grote verschillen tussen bijvoorbeeld Facebook en Twitter in de targetopties maar ook in de verhouding die u kan kweken met uw klant. Lees hier meer

Activiteit is King

Blacquière en Van Litsenburg leggen duidelijk uit dat het allemaal draait om de activiteit van de mensen die zich op de platforms begeven. Van Litsenburg: “Google+ heeft veel accounts, maar deze zijn veelal aangemaakt omdat mensen ook gebruik maken van een andere Google service, bijvoorbeeld Gmail of Google Calender. Deze veelal inactieve Google+ accounts maken een platform daardoor minder aantrekkelijk voor SEO”.

Facebook nog steeds de grootste.

Blacquière en Van Litsenburg zijn het er alle twee over eens dat Facebook nog steeds het meest populaire social platform is waarop voor webwinkeliers de meeste waarde valt te halen;
ondanks dat verschillende bronnen aangeven dat Facebook minder populair is dan voorheen. Blacquière vult aan door te zeggen dat in zijn optiek de platforms in deze volgorde niet alleen de meeste activiteit vertonen en de meeste gebruikers huisvesten; ook is het volgens Blacquière zo dat deze platforms de beste target opties bieden voor adverteerders.
Van Litsenburg noemt Youtube een belangrijk medium omdat het de op-een-na grootse zoekmachine ter wereld is; zonder dat mensen zich daarvan bewust zijn. Hij noemt het voorbeeld van Prijskiller.nl; een fietsenwinkel die al zijn fietsen presenteert aan de hand van YouTube filmpjes. “Een daverend succes”, aldus Van Litsenburg, “al is het alleen al om de enorme toevoeging in de vindbaarheid van de website”.

De Google+ controverse

Twitter en Youtube nemen de tweede plaats in en bij beide experts komt Google+ op de laatste plaats.
Gezien het feit dat de meest populaire zoekmachine nog steeds Google is, blijft het vreemd om te bedenken dat Google+ nog helemaal geen voet aan de grond heeft gekregen op dit gebied.
Er bestaat al sinds enige tijd rumoer over de vraag of Google+ daarom wel of niet uw pagerank beïnvloed. In een artikel gepubliceerd op MOZ heeft de auteur echter aangetoond dat Google+ geïntegreerde websites wel degelijk worden voorgetrokken boven websites die geen links krijgen via Google+.

In dit fragment ziet u hoe dezelfde Matt Cutts ontkent dat Google+ de rangorde van de zoekresulaten beïnvloedt:

Toch is er enige onenigheid op het internet te vinden omtrent zowel de uitspraken van Cutts als onafhankelijke onderzoekers die claimen dat Google+ wel degelijk een invloed heeft op de zoekresultaten, zoals hier wordt beweerd.
We zetten op basis van de recente bevindingen even de dingen op een rijtje voor u in onze Google+ case.

Wat u moet weten over Google+!

Social Media SEO

Ondanks dat Google+ veel lof heeft ontvangen afgelopen jaar, is er ook veel kritiek ontstaan over de manier waarop Google+ zoekresultaten weet te beïnvloeden.
“Een dun draadje” noemt Van Litsenburg het, omdat de zoekresultaten van Google wel authentiek dienen te blijven, willen ze geen geloofwaardigheid verliezen.
Toch is het noodzakelijk om als webwinkelier te weten wat u met Google+ kunt doen om hoger in de zoekresultaten de belanden, zodat u straks niet achter de feiten aan loopt op het gebied van SEO.

Authorship

Door u als webwinkelier aan te melden op Google+ kunt u een auteur-tag op aan uw website toevoegen. Als u actief content maakt en veel connecties heeft, ziet Google u als een grotere autoriteit. Door als auteur op te treden en unieke content creëert, bouwt u op een natuurlijke manier links op.

Google+ page en publisher-tag

U kunt op Google+ net als op Facebook een bedrijfspagina maken waarin u uw webwinkel kunt promoten. Google+ geeft de unieke gelegenheid om een zogenaamde ‘publisher’ tag (rel=publisher tag) toe te voegen aan uw website, waardoor uw bedrijfsinformatie automatisch wordt gesynchroniseerd binnen de zoekresultaten in Google. Google zal dan aan de rechterkant de relevante bedrijfsinformatie tonen van uw webwinkel wanneer er op gezocht word.

Meer +1s voor een betere vindbaarheid

Zoals al eerder werd gesuggereerd is het zo dat een pagina met meer +1s via Google+, waarschijnlijk als relevanter word gezien door het algoritme van Google. Het hebben van veel kringen op Google+, en meer +1s voor uw pagina kan er voor zorgen dat u stijgt in de zoekresultaten.

Google+ posts in uw zoekresultaten overzicht

Misschien wel de meest baanbrekende update van Google+ is de insluiting van posts vanaf Google+ in zoekresultaten. Wanneer u als webwinkel zich in veel verschillende soort kringen begeeft dan zult u waarschijnlijk ook verbonden zijn met prospect klanten, door bijvoorbeeld vrienden van klanten ook met uw pagina zijn verbonden. Als deze gebruikers zoeken binnen Google+ naar een zoekwoord gerelateerd aan uw webwinkel is het mogelijk dat een post vanuit uw webwinkel page in de zoekresultaten verschijnt; mits u veel +1s en autoriteit heeft. In feite kunt u dit zien als een gratis en organische manier van SEA en SEO gecombineerd.

Bereid u voor op Google’s updates

Sinds kort is de update van Google weer een heet hangijzer: Hoe kan ik als webwinkelier zorgen dat ik in de toekomst niet de dupe ga worden van zo’n dergelijke update?
Blacquière vertelt ons dat u moet blijven focussen op content voor uw klanten in plaats van SEO tactieken die tot doel hebben met weinig investering snel resultaat te hebben.”
Volgens Van Litsenburg is het steeds belangrijker om niet alleen onafhankelijk van Google te gaan worden. Hij voorziet dat Google een steeds minder bepalende rol gaat spelen in de zoekwoordenstrijd. Van Litsenburg: “ Er werken al diverse mensen van Google bij Facebook (zie dit artikel en dit artikel) dus waarschijnlijk geeft dat al aan hoe erg Facebook op het concurrentieplekje van Google uit is. “Zorg er dus voor dat u niet meer alleen naar vindbaarheid via Google gaat kijken”, aldus Van Litsenburg. Ook Dekkers noemt bij voorbaat al dat ‘trucjes’ om hoger in Google te komen, zoals het kopen van links, echt achterhaald is en dat Google steeds sneller doorheeft of een link authentiek of gekocht is. Sociaal wordt dus steeds belangrijker in SEO!

What would Google do?

De bekende zin: ‘What would Google do?’ wordt vaak gebruikt als antwoord op vraagstukken die een gemiddeld mens niet opgelost krijgt.
Aan de autonomie van Google werd tot dusver jaren lang niet getornt. Toch is het maar de vraag of Google ook het antwoord weet op de veranderende rol van SEO en de steeds controversiële rol van Google+ in deze.
We vragen het onze experts.

Dekkers legt uit dat Google in elk geval probeert meer geld proberen te verdienen dan voorheen. Hij ziet dit duidelijk aan de toenemende rol en ruimte die search-engine-advertising (SEA) krijgt. Ze krijgen steeds meer ruimte binnen de zoekresulaten en “het wordt lastiger voor gebruikers om ze van gewone zoekresultaten te onderscheiden”

What Would Google do

Google zal zich steeds meer toespitsen op technologie”, aldus van Litsenburg. Hij voorspelt dat de strijd tussen Google en social media steeds heftiger wordt, en dat het helemaal niet ondenkbaar is dat er een fusie komt tussen Google en Facebook of dat de een de andere overneemt.
Naar verwachting zal een van die technologische drijfveren van Google waarschijnlijk het steeds meer personaliseren van zoekresultaten zijn. We merken nu al dat Google meer van ons af weet dan dat we misschien zouden willen.

Zal het personaliseren van gegevens door Google verder toenemen?

“Ja, zeker als je al kijkt naar de verandering die de vorige ‘Venice3’ update van Google heeft gebracht, vertelt Blacquière. “Nadat de Venice3 is geïmplementeerd zullen zoekresultaten kunnen worden gepersonaliseerd aan de hand van locaties.”
Het gevolg van deze update is dat zoekresultaten die afkomstig zijn van lokale bronnen voorrang zullen krijgen op bronnen afkomstig van bronnen buiten de regio.

Het personaliseren van de zoekresultaten zal steeds verder toenemen en kunnen volgens Dekkers kunnen we in ieder geval ‘hoger in de rankings’ al in de prullenbak gooien: “. Hoge posities nastreven in Google wordt achterhaald. Google kijkt naar eerder gedrag van gebruikers, hun locatie, context, eerder bezochte websites, et cetera. Misschien weegt dit nog niet heel zwaar, maar we staan aan het begin van een omwenteling op dit gebied”

Moeten webwinkels zich dan nog wel bezig houden met SEO?

Dekkers legt voor dat webwinkels zich bezig moeten gaan houden met het “beantwoorden van de vragen van de klant” Google wil de beste antwoorden geven op onze vragen. Door je hier als webwinkelier ook op te richten sluit je het beste aan op Google’s visie. SEO als begrip dat draait om ‘hoger komen in Google’ kunt u echter vergeten

Volgens Blacquière zal SEO niet per direct verdwijnen, maar de insteek van SEO zal wel een steeds serieuzere insteek krijgen en bovendien is het ook een continu proces dat steeds meer met het professioneel bedrijven van marketing te maken heeft”. SEO, wat voorheen gezien werd als losstaand van marketing, zal dus steeds meer gaan synchroniseren met marketing. In de wandelgangen wordt al vaak ‘zoekmachinemarketing’ genoemd om aan te geven dat het proces steeds meer zal worden geïntegreerd met hedendaagse marketing activiteiten zoals content-marketing.

Dekkers twijfelt of we over 5 jaar überhaupt nog over SEO spreken: “Misschien wel, maar dan in een andere betekenis dan tot nu toe. Hij hoopt dat de term SEO straks veel organischer gaat worden en geeft mee dat “ als u in de toekomst als webwinkel goede informatie biedt en in gesprek gaat met klanten, prospects en critici. Dan kan de term SEO wat mij betreft nog jaren mee.”

Over de experts

 

Eduard Blacquière is Principal Consultant (specialisatie SEO) bij OrangeValley. Hij heeft vanaf 2004 ervaring in zoekmachinemarketing (o.a. Outrider (GroupM/WPP), Checkit en Testnet). Zijn jaarlijkse onderzoek naar de markt van zoekmachinemarketing in Nederland sinds 2007 wordt gezien als belangrijk onderzoek. Eduard schrijft over zoekmachinemarketing op zijn weblog EdWords.nl en op nationale weblogs als Marketingfacts.nl en Emerce.nl. Ook is hij docent (o.a. LOI, Lectric, Beeckestijn), spreker (o.a. Search Engine Strategies, Affiliate Dag, Webwinkel Vakdagen) en bestuurslid (DDMA). Website: Edwords en Orange Valley | Volg 

Marco Dekkers is een expert in online marketing met ruim 14 jaar ervaring. Hij combineert strategisch inzicht met een hands-on benadering. In 2007 werd hij genomineerd voor de Nationale Search Engine Marketing Award. Onlangs verkocht hij zijn eigen bedrijf in online cursussen. Marco publiceert regelmatig over online marketing, o.a. op Frankwatching. Websites: socialmediasucces en smarpshare | Volg 

Erwin van Litsenburg is eigenaar van online marketing bureau “Social Media Succes” waarmee hij ondernemingen ondersteunt bij het succesvol inzetten van social media. Daarnaast is hij Countrymanager Nederland van SmarpShare, waarmee organisaties hun medewerkers kunnen betrekken bij de corporate communicatie via social media. Volg @ErwinLitsenburg

De SEO experts

De SEO experts

v.l.n.r. Erwin van Litsenburg, Eduard Blacquière en Marco Dekkers. De experts van deze week, specialisten op gebied van SEO. In deze blogpost vertellen zij over het effect van social media op je Google Ranking.