Drie manieren om in te spelen op het hipster-effect

Drie manieren om in te spelen op het hipster-effect

Er zijn steeds meer ondernemers in Nederland. Volgens het CBS zijn er sinds 2010 ruim 225.000 kleine bedrijven bijgekomen. Het aantal middel- en grote retailketens in Nederland is daarentegen met ongeveer 700 bedrijven gedaald. Wat heeft deze trend veroorzaakt?

Experts wijzen naar het hipster-effect: concepten die zich sterk onderscheiden van de massa. Een onderneming met een origineel verhaal en/of aanpak dus. Consumenten zijn niet altijd meer op zoek naar de grote, bekende ketens, maar shoppen steeds vaker bij kleine en originele winkels. De vraag naar nieuwe ondernemingen stijgt, maar hoe kun je je als ondernemer differentiëren wanneer er dagelijks steeds meer bijzondere ondernemingen opgericht worden? Lees hier meer over het hipster effect en hoe je als ondernemer hierop in kunt spelen.

Trendy: bedrijven met een eigen identiteit

Het hipster-effect is nog een zeer recente trend. Maximiliaan Devloo, Sales Engineer bij Lightspeed, beschrijft de term hipster als een ‘’trendy term voor alles wat buiten de lijnen om gaat van de gevestigde waarden in de consumptiewereld.’’ De identiteit van een hip bedrijf: uitgesproken, uniek en super onderscheidend.

De vraag naar originele concepten stijgt. En waar vraag naar is, is er ook zeker aanbod! Steeds vaker zie je de kleine hippe bedrijven terugkomen in de retailsector, maar ook in de eCommerce wereld. Denk bijvoorbeeld aan een glamour store of een webshop voor stoere mannentassen. Ook unieke koffie lounges, wijnbars en andere concepten haken in op de stijgende vraag naar hipster bedrijven.

Bruine leren tassen

Kortom, bedrijven met een eigen identiteit in plaats van grote ketens die allemaal hetzelfde lijken zijn trending. Als ondernemer is het belangrijk om in te spelen op deze trend en jouw klanten een betere ervaring te bieden. Maar hoe doe je dat?

Onderscheid jezelf met je bedrijf

Ondernemers kunnen zichzelf op verschillende manieren onderscheiden van hun concurrenten. Lees hieronder drie manieren waarmee je jouw onderneming een scheutje hipster kunt geven!

1. Zoek of creëer USPs

Een USP, of Unique Selling Point, is een factor waarmee jouw onderneming zich van de concurrentie kan onderscheiden. Een scherpe prijs, hoge kwaliteit en top-service ligt voor de hand, maar welke USPs heeft jouw onderneming nog meer?
Vind jouw USPs door te kijken naar andere bedrijven in de omgeving. Waar liggen hun zwakke plekken? Op welk gebied kunnen zij (nog) niet de juiste service bieden? Denk ook buiten jouw industrie: 30% van de succesvolle organisaties kijkt namelijk naar succesverhalen uit andere sectoren. Wanneer je alleen jouw directe concurrent als grote inspiratiebron gebruikt, zul je er alleen op blijven lijken en jezelf nooit kunnen onderscheiden. Dus, zoek gericht en vind een killer USP!

Hipster-concept ETQ

Een goed voorbeeld hiervan is ETQ, een concept dat werd opgericht om het gat tussen luxe schoenen en simpele sneakers op te vullen. Hierbij werden aspecten van de designer-industrie en de branche voor casual schoenen samengebracht. De uitkomst: een onderscheidende fashion store die mensen echt waarderen.

Kun je geen zwakke plekken vinden? Waarom creëer je dan niet gewoon je eigen USPs? Door out-of-the-box te denken, kun je unieke productcombinaties maken. Neem als voorbeeld het concept van Balls & Glory, die het gebruik van chocolade-ganache vullingen voor gebakjes heeft gecombineerd met zijn kennis van vlees. Dit vormde zich tot het idee om gehaktballen een smeuïge vulling te geven. Super origineel en ook nog eens ontzettend lekker!

Het gaat erom iets te doen wat niet al honderden keren gedaan is. Dat trekt mensen aan!

2. Visualiseer het verhaal

Het verhaal achter jouw onderneming wordt steeds belangrijker. Maar hoe breng je het over naar de klant? Je kunt klanten vertellen hoe geweldig en uniek jouw concept is, maar zullen ze je dan meteen geloven? Het gezegde ‘eerst zien, dan geloven’ zit goed ingebakken bij de Nederlandse consument. Waarom gebruik je dat niet als een manier om jouw verhaal te delen?

Door woorden te visualiseren, kun je jouw verhaal op een originele manier effectief overbrengen. Wanneer mensen namelijk iets van jouw verhaal kunnen zien, zullen ze er veel eerder in geloven. Promoot jouw winkel of webshop met sprekende plaatjes en pakkende video’s en deel deze met jouw klanten. Creëer een brand en zorg ervoor dat alles dezelfde look and feel heeft.

Meer weten over ons kassasysteem?

Onze experts helpen je graag. Bespreek jouw mogelijkheden met een van onze retail-experts.

Bijvoorbeeld, Emirates, een grote airline ontstaan in de Verenigde Emiraten, wilde klanten overtuigen van de excellente in-flight experience. Door korte video’s te delen via haar social media kanalen, heeft de vliegmaatschappij al heel wat klanten bij het merk aan boord gebracht. Kleinere ondernemingen kunnen plaatjes delen van alledaagse events op de werkvloer, gerechten die zij aanbieden of producten die net nieuw binnen zijn. Dat kan ook op een grappige manier bij voorbeeld. Differentieer jouw onderneming door op een onderscheidende manier jouw verhaal bij de klant te brengen!

3. Verander van kanaal

Heb je een onderscheidende webshop? Overweeg dan een pop-up store te openen! Hiermee maak je jouw web-concept tastbaar. Ook kun je het contact met de klant persoonlijker maken. En dat zorgt weer voor een betere klantbeleving!

Hipster-concept YAY Concept store

Jogha, een luxe online sportkledingmerk, opende tijdelijke winkels in Amsterdam en Antwerpen. De hippe webshop werd fysiek gemaakt! Echte Fit Girls konden hier langskomen voor een unieke Jogha beleving. In de pop-up store konden ze exclusieve producten niet alleen zien, maar ook voelen! Ook konden zij hier persoonlijk advies krijgen voor een gezonde lifestyle.

Andersom kan natuurlijk ook. Als je een bijzondere winkel hebt, ga dan online! Het verrassende concept van YAY deed dat ook. Door middel van een omnichannel software bracht het hipster bedrijf haar ‘party goods and gifts for kids & adults’ onder de aandacht bij online klanten. De YAY webshop biedt klanten een unieke ervaring met een Scandinavisch tintje, net zoals in de fysieke winkel. En met de YAY Instagram account weet heel Nederland van het originele feestconcept!

Dus ga heen, onderscheid jezelf en toon jouw hipster bedrijf aan de wereld!