"Met onze B2B webshop verstevigen we ons merk"

Christina van de Nieuwegiessen werkte voorheen als eventmanager bij een multinational. Als zelfstandige wilde zij het voor iedereen mogelijk maken om in privésfeer met gemak een uniek feest te geven. Het merk DELIGHT DEPARTMENT werd geboren met als motto ‘Easy & Joyful party styling’.

Hoe het begon

Na het formuleren van het concept, moesten de details worden uitgewerkt. Christina wilde meer dan een webshop waar producten verkocht kunnen worden. Ze wilde een sterk merk in de markt zetten.

Er werd gezocht naar een producent die in Europa niet gevonden werd. “We kwamen vervolgens uit in China,” vertelt Christina die nu het bedrijf samen met haar man Grard beheert. “Omdat we zeker wilden zijn van kwaliteit en betrouwbaarheid, zijn we naar China gegaan om deze te controleren. We hebben hierbij nauw samengewerkt met de Nederlandse ambassade en lokale consulaten”.

Uiteindelijk kwamen Christina en Grard bij een partij terecht die ook produceert voor grote Amerikaanse merken. “Er werd contact gelegd met een grote speler binnen ons vakgebied. Mede door een persoonlijke klik is er een relatie tot stand gekomen. Wij hebben geluk gehad. Wij zijn trots op onze producent en het geeft rust dat het een gedegen partij is. ”

60 uur per dag

Er wordt 60 uur per dag aan het bedrijf gewerkt, terwijl er maar 2 eigenaren zijn. Hoe kan dat? “We hebben een extern team dat ons ondersteunt. Het gehele logistieke proces hebben we uitbesteed maar ook productie, boekhouding, en IT. Dus op papier zijn wij met z’n tweeën, maar in de praktijk werkt er een team van gedreven specialisten mee om dit allemaal mogelijk te maken.”

“We hebben een gezin en werken zoveel mogelijk om de kinderen heen. Omdat wij wereldwijd opereren is er altijd iemand wakker en dat maakt dat onze computer 24/7 aan staat. Het is heel dynamisch.”

De eerste klant kwam uit België, AVA papierwaren dat een grote hoeveelheid feestartikelen verkoopt. “We zijn daar met een schetsboek naartoe gegaan en de klant was direct enthousiast. Zo konden wij ons merk introduceren met de zekerheid van een grote afnemer met 60 winkels. Sinds 20 maart dit jaar verkopen we online via SEOshop. Door de online aanwezigheid kan ook de rest van de wereld bij ons afnemen. We liggen nu in 26 landen met ruim 300 afnemers. Sinds 2 maanden ook bij VT Wonen en de Bijenkorf. We zijn bescheiden trots en blij dat onze targets daadwerkelijk worden behaald.”

Ging het allemaal echt zo gemakkelijk? “Eigenlijk wel, maar je moet je wel realiseren dat het zoeken naar de juiste leveranciers ons 2 jaar heeft gekost. We hebben een uniek concept en mede daardoor gaat het goed.”

De weg naar succes

Hoe word je dan succesvol? “Naast je concept en gedegen plannen moet je beschikken over heel veel doorzettingsvermogen. Daarbij moet je niet het belang van je partners onderschatten. In het geval van onze B2B portal is DOTCommerce onze steun en toeverlaat.”

“Wij onderscheiden ons door onze B2B webshop. Hiermee inspireren wij klanten. Wij geven ze een visuele reden om ons merk te voeren. Naast de inspiratiepagina’s zien wij dat het door DOTCommerce ontworpen quick-shop menu een geliefde tool is tijdens het shoppen.”

Starten bij SEOshop

Hoe zijn jullie bij SEOshop terechtgekomen? “Als startende ondernemer met een goed idee heb je niet direct middelen beschikbaar om op maat te bouwen. Met SEOshop stond de basis al voor ons klaar. DOTCommerce heeft vervolgens voor het maatwerk gezorgd en het resultaat maakt onze klanten blij. Daar doen wij het voor.”

Een B2B webshop bij SEOshop

DELIGHT DEPARTMENT richt zich specifiek op de B2B-markt. “In de eerste maanden na de introductie was onze webshop ook toegankelijk voor consumenten. Als snel hebben wij besloten om de focus te vestigen op B2B. Wij zijn wellicht een beetje een vreemde eend in de bijt.”

“We zien onze webshop niet als een stand-alone shop. Eigenlijk is onze website een uit de hand gelopen bestelformulier. Bij onze concurrenten moet je een e-mail sturen of een Excel-bestand invullen. Bij ons weet je direct wat de verzendkosten zijn en is het aankoopproces heel doorzichtig.”

Verkopen in het buitenland

Ook in het buitenland is DELIGHT DEPARTMENT zeer actief en wordt er in heel Europa verkocht, met een nadruk op West-Europa. Maar ook in Amerika, Australië en Azië. België is de belangrijkste afzetmarkt, maar ook in Noorwegen gaat het uitzonderlijk goed. “Dit komt onder andere door de samenwerking met een lokale partner. We kunnen niet van alle markten kennis hebben en daarom werken we met lokale agentschappen en distributeurs. Grard is full-time bezig met het in kaart brengen van mogelijke partners.”

Hoe halen jullie een klant als de Bijenkorf dan binnen? “Die hebben we gewoon een e-mail gestuurd. Iets in de trant van ‘wij zijn een internationaal merk, jullie een internationaal warenhuis. Laten we samenwerken’. Binnen 12 uur hadden we een afspraak en 2 weken later een bestelling. We hebben 2 jaar hard moeten werken, zijn naar China gegaan en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. We doen niets als we niet zeker weten dat het lukt en zijn daardoor zeer enthousiast over de dingen die we doen. Dat enthousiasme en vertrouwen moet je ook bij je leveranciers oproepen. Zelfs de boekhouder dacht aanvankelijk dat dit allemaal slechts een droom was, maar ook hij heeft gezien dat het werkelijk is geworden.”

Zien jullie grote verschillen tussen Nederland en buitenlandse markten? “In Noord-Amerika en Australië is het moeilijker om te groeien als je niet fysiek aanwezig bent. Liggen we ergens fysiek en hebben we een agentschap, dan loopt het direct beter. Zakendoen gaat nu eenmaal over vertrouwen winnen en anderen iets gunnen. In Duitsland doen we het bijvoorbeeld ook erg goed, terwijl we daar geen agentschap hebben. Datzelfde geldt voor Spanje. Toch denk ik dat we het daar nog beter zouden doen met een agentschap, omdat die de taal spreekt en de cultuur kent.”

De resultaten

Kan je enkele resultaten met ons delen? “We verkopen via 60 winkels in België. Aanvankelijk zouden we daar 1 keer per maand leveren, maar uiteindelijk leveren we 3 tot 4 keer per maand. Niemand had gedacht dat het zo goed zou lopen. We sturen op vrijdagavonden met regelmaat mailingen. Net na etenstijd. Het is dan heel grappig om Google Analytics te volgen en de bevestiging te krijgen van de kracht van onze “webshop”. Er wordt eerst op een mobile device gekeken naar de inspiratiepagina’s en dan volgen de orders binnen een aantal weken vanzelf.”

“De webshop levert heel veel vertrouwen op. Klanten kopen in zonder vragen te stellen. Het succes komt door de combinatie SEOshop, DOTCommerce en onze eigen inbreng.”

Tenslotte, tips voor anderen

Hebben jullie tenslotte nog tips voor andere webwinkeliers? “Ja, je moet je onderbuikgevoel en je doelen blijven volgen en daar de juiste partners bij zoeken. Laat je leiden door kwaliteit en neem niet te snel beslissingen. Ga niet voor de gemakkelijke weg, maar blijf eigenwijs!”

DELIGHT DEPARTMENT is deze maand Webwinkel van de Maand. Van harte gefeliciteerd!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.