Ruben van Tech66 - “Via Google Shopping, Marktplaats en Bol.com verzesvoudigde onze omzet”

De markt voor technologie producten is er één met veel concurrentie, maar webshop Tech66 staat haar mannetje. Eigenaar Ruben runt meerdere webshops op het Lightspeed e-commerce platform en met succes! Mede door inzet van de juiste online marketingkanalen en een goede klantenservice verzesvoudigde hij zijn omzet in 2 jaar. Tech66 behaalt tot op de dag van vandaag een conversiepercentage van 6%.


 

Van niche naar overname

“Wij hebben twee à drie jaar geleden een andere webshop overgenomen genaamd cheaptech.nl, inclusief medewerkers uit China. Het assortiment hadden we door de overname min-of-meer al rond. Verder hadden we zo’n 20 niche webshops, zoals bijvoorbeeld slagroomspuit.nl”, vertelt Ruben ons. “We waren opzoek naar uitbreiding en wilde eigenlijk maar één of twee grote webshops hebben in plaats van een groot aantal niche sites.”

tech66

“Cheaptech.nl was qua SEO niet goed opgezet, maar de niche webshops waren dat wel. We hebben alle producten die we op voorraad hadden in de niche webshops gecombineerd met het assortiment van cheaptech.nl”, legt Ruben uit. “Vervolgens hebben we alles samengevoegd in één grote webshop, Tech66.”

Hoe verzesvoudig je jouw omzet in 2 jaar tijd?

Ruben antwoordt: “Door te blijven vernieuwen in de marketingkanalen, en scherp te zijn op manieren hoe je bij elk marketingkanaal goed kan ranken. SEO was een heel belangrijke bron van verkeer voor ons”, stelt Ruben. “Het begint bij een goed assortiment. Dankzij onze Chinese medewerkers hebben wij directe toegang tot producten met een interessante prijs, en op platforms zoals Marktplaats wordt er veel naar prijs gekeken.”

“Uiteindelijk is Google het meest rendabel voor ons, met organische resultaten en Google Shopping”, stelt Ruben tevreden. “Marktplaats en Bol.com zijn ook hele goede kanalen voor ons die veel opleveren.”

Ruben maakt gebruik van meerdere apps om zijn producten aan te bieden op verschillende online marktplaatsen. Zo gebruikt hij EffectConnect om zijn producten op Bol.com te vertonen en Marktfeed om zijn producten op Marktplaats.nl te plaatsen. Op Bol.com verkopen ze onder de naam Stockfrog.

tech66-bol-com

Lees hier meer over het verkopen van je producten via Bol.com met je Lightspeed webshop.

 

Een loyaal retourrecht zorgt voor vertrouwen

“Klantenservice is bij ons heel belangrijk. Mensen kunnen dezelfde dag nog een e-mail terug verwachten en we zijn heel loyaal met het retourrecht. Als er iets kapot is of iets niet naar wens is zijn we direct coulant naar de klant toe. We halen vaak zelf het pakketje op en leveren de volgende dag het pakketje opnieuw, of de klant krijgt zijn geld terug”, vertelt Ruben. “We werken met Chinese producten en mensen zijn daar toch wel sceptisch over. We proberen door middel van goede foto’s en het retourrecht aan te geven dat als er iets mis gaat, er niks aan de hand is. We zijn erg transparant.”

tech665

Ruben geniet ook van een hoog aantal terugkerende bezoekers. “Ja, we zitten rond de 35% terugkerende bezoekers. We merken dat veel mensen een tweede of derde order doen. Onze klanten zijn naar mijn inzien vaak tevreden met het bestelproces. We proberen ons daar ook echt op te focussen, het is een lange termijn visie van ons.”

“Bij elke bestelling die een klant maakt voegen wij een voucher toe, deze kan dan gebruikt worden bij een volgende bestelling. Verder geven we ook een vaste klantenkorting van 5%, onze ervaring is dat dit ook een positieve invloed heeft op de retentie van bestaande klanten.”

Ruben communiceert de vaste klantenkorting van 5% via de app MyCustomerMotivator. Daarnaast gebruikt hij Zopim om zijn klanten te woord te staan en MyAbandonedCart en Back in Stock om zijn retentie te verhogen.

Zakelijke klanten via AdWords

“Een jaar geleden zijn wij met onze B2B-shop gestart. We hebben hiervoor een AdWords campagne lopen”, vertelt Ruben. “Ik denk dat de meeste mensen die een aankoop willen doen bij onze B2B shop ons via Google opzoeken. Ze komen dus vooral via organische zoekresultaten of AdWords campagnes bij ons terecht.”

Meer informatie over een Lightspeed B2B webshop starten? Lees er meer over op onze speciale B2B pagina.

Uitbreiding naar nieuwe markten

“We hebben net een week Tech66.be live staan. We willen graag uitbreiden. We zijn nu ook bezig met een Tech66 in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Zweden,” vertelt Ruben enthousiast. “We hebben momenteel Duitse en Franse stagiaires bij ons werken om de vertalingen van de buitenlandse sites strak te trekken.”

“Voor de online marketing gebruiken we Channable,” legt Ruben uit. Channable is een app waarmee je je producten kan plaatsen op marktplaatsen, vergelijkingssites of affiliate netwerken zoals Markplaats.nl, Beslist.nl of Vergelijk.nl. “We hebben grote plannen om uit te breiden. We willen ons daarnaast volledig storten op onze SEO in die landen.”

tech66 marktplaats

Naar België uitbreiden is weinig moeite

“Begin met een goed marktonderzoek. Je moet beslissen welke markt het beste bij jou past. In Duitsland moet alles perfect zijn, er is heel veel concurrentie op die markt. Wij hebben zelf gekozen om Frankrijk eerst goed aan te pakken.”, licht Ruben toe. “Onderzoek waar jouw producten het best tot z’n recht komen en waar je het meeste kans maakt. Zodra je jouw ideale markt hebt gevonden, moet je er vol voor gaan.” vertelt Ruben.

Meer informatie over uitbreiden naar het buitenland?
Lees de gratis whitepaper Verkopen in het buitenland met je webshop.

“Wij hebben de klantenservice in Frankrijk uitbesteed aan een derde partij met een Frans retouradres en telefoonnummer. Ik denk dat het cruciaal is om goede service te verlenen. Vooral op de Franse markt is dit belangrijk, gezien zij een vrij nationalistisch volk zijn die je moet bedienen alsof het een Franse webshop is, anders houdt het al gauw op.”

“Als je naar het buitenland gaat moet je het écht van A tot Z aanpakken, je kan het er niet zomaar even bij doen. De enige markt waar je met relatief weinig moeite in kan komen is België, maar bij de rest van de markten is voorbereiding essentieel.”

Vertrouw op je product en service

“Doorzettingsvermogen, en heel goed op je totale marge letten. Probeer niet alleen de goedkoopste te zijn, maar probeer ook op andere punten je USP’s te creëren. Je moet zelf gewoon uniek zijn en vertrouwen hebben in de producten en diensten die je aanbiedt.”


 

Vond je deze blogpost interessant en wil je weten hoe je andere webshops hun conversie verhogen? Lees dan het succesverhaal van Jacolien, eigenaresse van ikbenzomooi.nl.

Wil je jouw eigen webshop starten? Begin met het Lightspeed eCommerce product en vraag een gratis demo aan.

Op zoek naar apps om je conversie te verhogen? Je vindt ze in onze App Store.

 

Marc Lefebvre

Marc Lefebvre

Marc Lefebvre fungeert als creatieve marketeer bij Lightspeed. Hij is betrokken bij zaken omtrent e-Commerce, de Lightspeed App Store en de populariteit en functionaliteit van nieuwe en bestaande apps.