Thema Spotlight - 3 goed converterende thema’s

De Lightspeed Theme Store kent 100+ responsive designs. Het design van je webshop is belangrijk; het is immers de eerste indruk. Maar het ene webdesign converteert beter dan het andere. Hoe verklaar je deze verschillen in conversie? Wij doken in drie goed converterende thema’s om te kijken welke features bijdragen aan een goede conversie.

Goed converterende thema’s.., praat me even bij? Je conversiepercentage betekent het aantal bezoekers dat jij omzet in een aankoop. Stel je hebt 100 bezoekers, waarvan er 5 een aankoop doen, dan is het conversiepercentage van je webshop 5%.

Uit intern onderzoek blijkt dat de thema’s DailyDeal, SEOnista en Department een hogere gemiddelde conversie halen dan andere thema’s. De drie thema’s hebben een aantal features gemeen, alsmede één unieke feature die positief bijdraagt aan het conversiepercentage. We beginnen met de gemeenschappelijke conversieverhogende features.

goed converterende thema's-05

 


 

Conversie booster #1 – Blog previews

Blog previews; het tonen van previews van je blogberichten op je homepage. Door blog previews te laten zien op je homepage, trigger je bezoekers om langer op je webshop te blijven. En hoe langer een bezoeker blijft op je webshop, hoe meer kans je hebt om hem te verleiden tot een aankoop.

Screen Shot 2016-08-03 at 10.20.43

Zie boven de webshop arestho.nl, klant bij Lightspeed die gebruik maakt van het thema Department. Rechts onderin kan je goed zien hoe de preview van het blog op de homepage wordt tentoongesteld. Dit zal leiden tot een verhoogde aandacht voor de content van jouw shop.

Conversie booster #2 – Zoekbalksuggesties (autocomplete)

Zoekbalksuggestie; het automatisch aanvullen van je zoekopdracht nog voordat je deze bevestigd. Met deze feature, ook beschikbaar als app, toon je een bezoeker alle relevante suggesties gebaseerd op haar zoekopdracht. En hoe relevanter de informatie is voor de bezoeker, hoe hoger de kans dat hij een aankoop doet.

desportzaak.nl

Zie hierboven het voorbeeld van Lightspeed klant desportzaak.nl, die gebruik maakt van het thema Department. De zoekbalksuggestie toont direct alle suggesties gebaseerd op de zoekopdracht “ajax”. Van shirts tot broekjes.

Conversie booster #3 – USP bar

USP bar; het tonen van een balk op je homepage met daarin de USP’s van je webshop. Deze feature is een goede mogelijkheid om een aantal belangrijke USP’s of punten te communiceren naar je bezoeker. Denk aan je cut-off tijd (voor 20u besteld, morgen in huis) of je retourbeleid (niet goed, geld terug).

oneplus-shop.nl

De USP-bar is mooi zichtbaar in de webshop van Lightspeed klant oneplus-shop.nl die het thema DailyDeal gebruikt. De webshop communiceert naast haar cut-off tijd, ook “Exclusieve merken oneplus” en “Trustscore 9,2!” om het vertrouwen van de bezoeker te verhogen.

 


 

Naast de zojuist beschreven gemeenschappelijke features, kent elk thema één unieke feature die positief bijdraagt aan het conversiepercentage.

DailyDeal – Countdown timer

DailyDeal is een thema dat uitermate geschikt is voor webshops die gebruik willen maken van periodieke acties, zoals dagdeals. Hoe werkt het? Je kunt met de Countdown timer op al je producten tijdgebonden deals instellen. Deze deals werken goed op je klanten aangezien zij het gevoel krijgen dat ze snel moeten handelen om het product voor een lage prijs aan te schaffen. Dit zal een positieve invloed hebben op je conversie!

Screen Shot 2016-08-03 at 10.16.20

Rechts in deze webshop van Lightspeed klant olievoordeelshop.nl is de countdown timer goed zichtbaar (jerrycan motorolie).

SEOnista – Left-handed menu

Navigatie is essentieel bij een webshop, het is immers belangrijk dat de klant snel kan vinden waar hij naar op zoek is. SEOnista heeft daarom de navigatiebalk weggehaald van de bovenkant en aan de linkerkant geplaatst, waardoor hij altijd zichtbaar blijft! Dit zal voorkomen dat klanten verdwalen én snel kunnen navigeren door jouw webshop.

Screen Shot 2016-08-03 at 10.16.43

Boven zie je de shop van Lightspeed klant zenkitchen.nl. Links is het left-handed menu goed zichtbaar.

Department – Side menu & top menu

Een overzichtelijke webshop laat een goede eerste indruk achter. Je bezoeker raakt wellicht het overzicht kwijt door talloze categorieën. Het thema Department heeft daar de ideale oplossing voor. Met de Side & top menu kun je jouw webshop overzichtelijk houden en tegelijkertijd veel categorieën erin verwerken. Op deze manier raken klanten niet in de war en kunnen ze snel vinden waar ze naar op zoek zijn.

GraszaadDirect

Conclusie

Uit intern onderzoek converteren de thema’s DailyDeal, SEOnista en Department bovengemiddeld goed. In dit blogpost hebben we geprobeerd aan te geven welke features hiervoor verantwoordelijk zijn. Bekijk alle thema’s in de Lightspeed Theme Store. Bij het installeren van een nieuw thema moet je enkel je design instellingen opnieuw instellen. Je producten, categorieën en tekstpagina’s blijven gewoon ongewijzigd.

Marc Lefebvre

Marc Lefebvre

Marc Lefebvre fungeert als creatieve marketeer bij Lightspeed. Hij is betrokken bij zaken omtrent e-Commerce, de Lightspeed App Store en de populariteit en functionaliteit van nieuwe en bestaande apps.