"Het delen van de developmentkosten met andere webshops heeft veel opgeleverd!"

In 2011 richtten Gerrald van Veghel en Angel Nellen (nu 33 en 38 jaar oud) samen de webshop Thuisschoonmaken.nl op. Na de overstap naar SEOshop werd de webshop een groot succes, dankzij een goed werkend platform en een slimme marketingstrategie. Zo kreeg de webshop zelfs de aandacht van de commerciële televisiezenders. Hoe de heren dit voor elkaar kregen leest u in deze blogpost.

Hoe het allemaal begon

Gerrald en Angel zijn geen onbekenden in de professionele schoonmaakbranche. Als 15-jarige begon Gerrald als vakantiekracht bij het Schoonmaakbedrijf van de ouders van Angel. Na zijn studie maakte hij een korte uitstap naar een andere branche, maar keerde al snel weer terug om vervolgens 11 jaar lang als Office Manager bij een schoonmaakbedrijf actief te zijn.

Angel is al vanaf zijn zestiende fulltime actief in het schoonmaakbedrijf dat toen nog van zijn ouders was. Een bijzondere keuze voor een 16-jarige? Niet als je je bedenkt dat het ondernemerschap er bij Angel thuis met de paplepel werd ingegoten. Hierdoor was hij al snel op zoek naar een beter resultaat, met minder inspanning. Schoonmaken is immers een zware inspanning en bovendien tijdrovend. Gelukkig heeft de techniek echter niet stil gestaan en het schoonmaakbedrijf dat Angel in 2012 van zijn ouders heeft overgenomen, ging in 2007 werken met het microvezel systeem. Wat dit concreet betekende? Tijdswinst in de uitvoering, een lager ziekteverzuim en een grote verlaging van het gebruik van chemische reinigingsmiddelen.

Dit microsysteem is zeer ingenieus; een onderdeel van dit systeem was het dweilsysteem waarmee je kunt dweilen zonder dat je emmers met water hoeft te vullen, dweilen moet uitwringen of reinigingsmiddel hoeft toe te voegen. ‘Juist dit systeem trok de aandacht van de medewerkers van onze klanten, met als gevolg dat er wekelijks mensen aan de deur stonden die een set wilden kopen,’ vertelt Nellen ons. ‘Ik wil graag zo’n ding die onze schoonmaakster op kantoor gebruikt, hoorden we dan.’

Daar stonden de ondernemers best voor open, maar op dat moment leek de verkoop van de dweilen meer geld te kosten dan dat het zou opleveren. ‘Klanten wilden immers ook advies en wilden met name weten waarom dit zo goed werkte. Dat kostte vervolgens weer veel tijd en geld is tijd.’

Maar de vraag naar gemakkelijker dweilen was aanwezig en aanbieders waren er niet te vinden, dus was het voor Gerrald en Angel een logische stap om bij de Kamer van Koophandel een webwinkel in te laten schrijven. Gerrald als de drijvende kracht voor de technische kant van de webshop en Angel voor de inkoop en marketing.

‘Een ding was zeker; we hadden weinig interesse om voor duizenden euro’s een webwinkel te laten bouwen. Zo hebben we de eerste versie gemaakt op het
platform van mijnwebwinkel.nl wat een goede basis was maar al snel liepen we daar tegen de beperkingen van design en techniek aan,’ vertelt Nellen. Zo kwam Thuisschoonmaken.nl bij SEOshop terecht. Enige tijd werden zowel de oude shop als de nieuwe shop gebruikt, maar al snel bleek SEOshop als beste uit de bus te komen.

‘We zijn erg blij met de vindbaarheid, het design, de complete en overzichtelijk backoffice en ook zeker met de support afdeling die zeer actief is. Zelfs als digibeet kan ik gemakkelijk aanpassingen doen,’ lacht Nellen.

Vertrouwen winnen in een webshop. Zo werkt dat!

Het assortiment van de webshop bestaat tegenwoordig niet alleen uit niche producten, zoals het gemakkelijke dweilsysteem, maar uit alle professionele middelen en materialen uit de schoonmaakbranche die geschikt zijn voor de consument. Dankzij de jarenlange ervaring in de schoonmaakbranche zijn de ondernemers goed in staat om schoonmaakproblemen op te lossen waar tot nu toe niemand een oplossing voor had.

‘Het contact met de klant is op zo’n moment bijzonder belangrijk. Wanneer een klant per e-mail contact opneemt en er is een telefoonnummer bekend, dan zullen we deze altijd telefonisch beantwoorden. Wanneer we een onlogische combinatie in een bestelling zien, bellen we ook direct om dit met de klant te bespreken. Klanten vinden het bijzonder om gevraagd of ongevraagd gebeld te worden voor (extra) advies,’ zegt Nellen.

Dat klanten de service van de webshop waarderen is ook terug te zien aan de Kiyoh-beoordelingen. Daar scoort de webshop namelijk een 8,9. ‘Klanten zullen altijd enig wantrouwen hebben wanneer ze geld moeten overmaken naar een webshop die je niet kent. Dat vertrouwen is ontzettend belangrijk. Kies een vestigingsadres dat geen woonadres is, gebruik een telefoonnummer dat niet begint met 06, maak gebruik van een keurmerk en reviewservices zoals Kiyoh. Klanten hebben hierdoor het gevoel dat wij een zeer grote organisatie zijn, terwijl we veel toch nog steeds met z’n tweeën doen.’

Hoe kan een niche-product in de markt gezet worden?

Maar is dat voldoende om een niche-product onder de aandacht te brengen? ‘Naast een goede vindbaarheid is promotie voor ons het aller belangrijkste en ik wil onze producten dan ook altijd in de spotlight zetten. Dat kan via internet, gedrukte media en TV.’

Zo vertelde Nellen vorig jaar drie minuten lang in het programma ‘Lekker Leuk Leven’ over het dweilgemak met hun product. Nu heeft de webshop zelfs een eigen TV-commercial van 30 seconden die een jaar lang drie keer per dag voorbij komt op Omroep Brabant. ‘Ik kan beide echt aanraden! Ik heb zelf mee mogen schrijven aan het script van Lekker Leuk Leven, zodat ik invloed had op het eindresultaat, en die campagne heeft ons in die maand een omzet van €22.000 opgeleverd. Offline wordt nog te vaak vergeten, maar geloof me, er is echt een reden waarom we nog steeds reclames op TV voorbij zien komen. Het werkt!’

Naast televisiereclame zet de webshop in op bloggers. ‘We zijn continu op zoek naar huishoudbloggers die ons product cadeau krijgen in ruil voor een leuke review op hun blog. Zo lukte het ons om Emile Bode van de Telegraaf een positief stuk van 200 woorden over ons dweilsysteem te laten schrijven. Nadat dit werd geplaatst in de krant, volgde er een explosie van bestellingen!’

‘Daarnaast hebben we al in diverse bladen zoals Omroep Max, Weekend, Avrobode / Televisier, Microgids en de Primera boven het puzzel katern gestaan.
Puzzelaars konden dan ons system winnen. In 75 woorden worden dan de voordelen van ons dweilsysteem, afbeeldingen van het product en onze naam geplaatst. Onze tegenprestatie is dat we voor een afgesproken bedrag sets weggeven. Dat is dan een stuk voordeliger dan normale advertentieruimte inkopen. Voor onze eerste goede advertentie pakken we direct goed uit, want we staan in week 8 op de gehele backcover van de Gloss om daarop ons eigen dweilsysteem te promoten.’

‘Ook persoonlijk contact is bijzonder belangrijk. Zo zorgen we dat we met onze demonstratie aanhanger op beurzen en braderieën te vinden zijn, zodat men het system kan zien, voelen en proberen. Verkoop is op beurzen en braderieën ondergeschikt aan de promotie. Liever hebben we dat ze het via internet bestellen, zodat we ook hun gegevens hebben. We zijn al tevreden als ze op de beurs hun interesse tonen, hun gegevens achterlaten met de kans om iets te winnen en een folder meenemen. Al mag kopen natuurlijk altijd!’

Wat veroorzaakte het succes?

Kan ik daarmee concluderen dat jullie slimme marketingstrategie, door ook offline actief te zijn, samen met een persoonlijke benadering jullie succesfactoren zijn geweest? ‘Dan vergeet je het belang van een goed webwinkelplatform! Juist dankzij SEOshop zijn we in staat geweest om zo hard te groeien. We hebben verschillende thema’s (SEOmatic, AmaSEO) en apps (ROBIN, MyAbandonedCart) kunnen testen en zijn erg blij met alle mogelijkheden van het platform. Laten we eerlijk zijn, jullie development afdeling beheert de techniek voor alle webshops samen. Doordat de kosten voor development eigenlijk gedeeld worden door al jullie klanten, blijven de kosten per webshop laag. Wie kan zich tegenwoordig nog veroorloven om zo’n team alleen voor zijn eigen webshop in te huren? Het eenmalig laten maken van een mooie shop kost al een veelvoud van het jaarbedrag dat we aan jullie betalen en dan hebben we het nog niet eens gehad over de kosten die je dan aan updates en andere aanpassingen kwijt zou zijn. Dan is jullie oplossing toch een stuk schaalbaarder. Ik geloof echt dat dat de toekomst heeft.’

Ik zie dat jullie zelfs in Duitsland verkopen. Wat zijn de ervaringen tot dusver? ‘In Duitsland verkopen we vooral onze beschermdoppen voor onder stoelen en onkruidverdelgers. We merkten dat er vraag naar was en hebben vervolgens onze pagina’s vertaald naar het Duits. Nu is Duitsland niet direct onze eerste keuze, omdat er een taalbarrière is en wij communicatie juist zo belangrijk vinden. Als het met SEOshop niet zo gemakkelijk was geweest om in Duitsland te verkopen, waren we er waarschijnlijk niet aan begonnen.’

Wat zijn jullie toekomstplannen?

‘In de toekomst willen we het merk ThuisSchoonmaken.nl® verder uitbreiden en bekend maken, zodat we onze concurrenten buiten spel zetten. Op korte termijn zullen we een aparte shop openen voor België. Daarnaast willen we van start gaan met Justuno. Dat was een tip van onze account manager bij SEOshop en die heeft ons nooit in de steek gelaten! We hebben er dus het volste vertrouwen in dat dat ons wat gaat opleveren.’

Hebben jullie tot slot nog goede tips voor andere webwinkeliers die jullie hier zouden willen delen? ‘Jazeker! Zorg dat je betrouwbaarheid uitstraalt, wees bereikbaar, laat zien dat je echt bestaat en kom je afspraken na. Als er iets mis is, zorg dan dat je je klant belt. Dat wordt echt gewaardeerd!’

Thuisschoonmaken.nl is deze maand Webwinkel van de Maand. Gefeliciteerd!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.