6 dingen waar u op moet letten bij de opstart van uw webshop

U heeft een goed idee, een sterk product, een torenhoge ambitie en u heeft besloten uw eigen webwinkel te starten. Wat komt daar allemaal bij kijken en waar moet u allemaal op letten? U kunt ervoor kiezen dit proces uit handen te geven aan een professional óf u gaat het zelf proberen. In dit artikel een korte samenvatting voor een goede start in SEOshop.

Iedere bezoeker die in uw webwinkel terechtkomt, maakt op een bepaald moment een keuze uit twee opties: óf hij doet een online aankoop in uw webwinkel, óf hij doet dat niet. Waar ligt dat aan?

1. De eerste indruk, het design

“First impressions can make or break your business.”

De layout van een webwinkel is van grote invloed op de koopintentie van uw bezoeker. Een goede layout wekt vertrouwen. Volgens onderzoek beslist een bezoeker binnen 3 seconden of hij ‘verder gaat kijken’ in uw webwinkel. U kunt hier met het design veel invloed op uitoefenen. Overtuig en verleid! Het thema dat u kiest in de App Store, het kleurgebruik, uw bedrijfslogo, het gebruik van lettertypes en zelfs de kleur van de tekst in de koopknop: design is alles als het gaat om ‘een eerste indruk’.

Uw bezoekers zijn echte mensen, behandel ze ook als echte mensen. Net als in een stenen winkel, wil uw doelgroep zich goed en vertrouwd voelen in uw webwinkel. Plaats uw doelgroep centraal in het design, niet uzelf. Zorg ervoor dat u weet wat uw bezoekers aanspreekt en speel daarop in. Als iets voor u mooi en logisch is, wil dit nog niet zeggen dat dit ook geldt voor uw bezoekers. Er zijn zeer succesvolle webshops die er niet ‘prachtig’ uitzien, maar die wel precies voldoen aan het verwachtingspatroon van de doelgroep en daarom zo’n succes hebben. Leer uw doelgroep kennen en pas uw ontwerp daarop aan.

Een groot gedeelte van uw doelgroep bezoekt uw webshop via een mobiel apparaat dus zorg dat u hier rekening mee houdt door uw webwinkel responsive te maken. Responsive houdt in dat uw webwinkel op zowel desktop, tablet en smartphone een optimale gebruikerservaring biedt. In de App store van SEOshop worden responsive thema’s aangeboden. Deze kunt u zelf aanpassen
naar uw huisstijl of u kunt dit laten doen door een SEOshop-partner.

2. Vervul de behoeften van uw bezoekers

Uw webwinkel kan er na stap 1 prachtig uitzien en perfect werken. U heeft nagedacht over usability, functionaliteiten en technieken als responsive webdesign, maar als u uw bezoekers vervolgens niet genoeg reden geeft om bij u te kopen, zal de conversie laag zijn. Let goed op dat u uw bezoekers’ behoeften kent én deze beter vervult dan de concurrent.

Een aantal voorbeelden die kunnen helpen om uw bezoekers over de streep te halen:

  • Uw assortiment is interessanter en groter
  • Uw levertijd is korter
  • Uw verzendkosten zijn gunstiger
  • Uw retourkosten zijn voordeliger
  • Uw klantenservice biedt meer mogelijkheden tot snel contact en hulp

Zorg voor een unieke waardepropositie waardoor bezoekers eerder bij u zullen kopen dan bij uw concurrent. Neem hier goed de tijd voor en bedenk wat haalbaar is. Kijk gerust af bij concurrenten en bestudeer hoe zij het doen. En doe het vervolgens beter.

3. Zorg voor een goede navigatie

Uw bezoekers willen genoeg te kiezen hebben, maar ze hebben geen zin in keuzestress.
Categoriseer uw producten daarom zorgvuldig in duidelijke, logische groepen, zodat uw bezoekers het overzicht behouden. Hoe minder keuzes, hoe eenvoudiger de gebruikerservaring.

Uw hoofdnavigatie in de webwinkel noemen we de ‘core navigation’. Deze bestaat uit basiscategorieën en subcategorieën. Dit is een makkelijk uitgangspunt voor uw bezoekers maar let op: navigeren door middel van content is net zo belangrijk als navigeren d.m.v. uw core navigation.

Afhankelijk van waar een bezoeker op uw site is binnengekomen – wat steeds vaker vanuit Google, via vergelijkingssites of via links op andere websites/shops gebeurt – gaat hij verder navigeren. Dat is vaak via de productdetailpagina, oftewel de pagina met de productbeschrijving (zie punt 4). Zorg dat er op deze pagina dus ook genoeg content is om te navigeren. Bied uw bezoekers genoeg navigatie d.m.v. teksten, tekstlinks, afbeeldingen en video’s. Uw content is uw navigatie.
[/p

4. Besteed aandacht aan uw productdetailpagina

Verdiep uzelf in uw productdetailpagina, deze is namelijk erg belangrijk voor uw bezoekers. Focus niet alleen op het product, maar kijk ook naar zaken als beleving en een kloppend verhaal. Hier bepaalt een bezoeker uiteindelijk zijn keuze voor een product.

Tip: Schrijf eerst emotioneel en dan rationeel over het product.

U wil uw producten verkopen aan uw bezoekers, dat is 1 ding. Doe dit met passie. Schrijft u namelijk met emoties over uw product, dan brengt u deze emoties over naar uw bezoeker en zal deze sneller overgehaald zijn een product bij u te kopen. Mensen kopen van mensen!

Veel webwinkeliers besteden weinig tot geen aandacht aan hun productteksten. ‘Die worden toch niet gelezen’, denken ze. Degenen die dit wel doen, halen hier meer voordeel uit. Productteksten worden wel degelijk gelezen, anders kunnen bezoekers geen keuze maken. Met onderscheidende productteksten behaalt u meer conversie dan uw concurrent met oninteressante (flauwe) basis informatie.

5. Payment service providers

Niet heel erg onbelangrijk voor zowel u als webwinkelier als voor uw bezoekers: betaalgemak. Zorg dat u in zee gaat met een betrouwbare payment service provider. Het liefst een partij of provider die u al uw zorgen uit handen neemt. Speciaal voor SEOshop klanten is er bijvoorbeeld SEOshop Payments ontwikkeld. Dit is eenvoudig geïntegreerd in uw SEOshop webshop en accepteert betalingen van o.a. iDeal, Paypal, creditcard, Bancontact en Sofort.

SEOshop heeft pan-Europees 34 lokale- en internationale betaalproviders die ze continu zullen blijven ondersteunen en updaten. Laat u zich goed voorlichten en doe vooraf onderzoek naar o.a. de opstartkosten en de kosten per transactie.

Snel kunnen betalen en zo min mogelijk kosten is van belang voor uw
bezoekers.

 

6. Verzendproces

Last but not least: uw verzend- en retourmethoden. De bestelling is binnen, de klant heeft betaald en wil het liefst zo snel mogelijk de verse aankoop ontvangen. Hoe gaat u uw product verzenden? Bepaal van te voren wat voor soort verzending uw producten nodig hebben. Houd hierbij rekening met gewicht, de afmetingen, het materiaal en de verpakking.

Andere vragen waar u mee te maken krijgt:

  • Hoelang gaat het duren om uw product bij uw koper te krijgen?
  • Moet de doos opgevuld worden en waarmee?
  • Naar welke landen verzendt u en naar welke landen niet?

Gaat u voor klassieke verzending of leent uw product zich voor innovatieve oplossingen zoals bijvoorbeeld verzenden in een rolletje van golfkarton.
Deze branche biedt oneindige mogelijkheden.

Doe goed onderzoek naar de mogelijkheden van verzenden, retourneren, de kosten en levertijden.

Zonder zorgen dit traject in? Neem een expert partner in de hand

Voor webwinkeliers die een vliegende start willen maken, heeft SEOshop het Setup &
Installatiepakket ontwikkeld. Dit pakket is beschikbaar in de App Store. Een Expert partner neemt binnen 48 uur contact met u op en neemt u alle zorgen uit handen.

Wat een Expert partner o.a. voor u doet:

  • Het design van de webwinkel (gebaseerd op een standaard betaald / onbetaald SEOshop thema
  • Producten importeren in de webwinkel
  • Domeinnaam koppelen
  • E-mailaccount activeren
  • Verzendmethoden instellen
  • Betaalmethoden activeren
  • Factuur voorzien van bedrijfslogo / tekstlogo
  • Automatische e-mails en teksten instellen
  • Tekstpagina’s instellen
  • Bedrijfsgegevens instellen
  • Advies navigatie structuur voor een betere vindbaarheid in zoekmachines
  • Categorieën instellen
  • Websitegegevens instellen
  • Google Analytics koppelen
  • Google Webmaster Tools activeren
  • Zoekmachinevriendelijke content op de homepagina en categoriepagina’s

Interesse gewekt? Bekijk hier het SEOshop Design & Setup pakket in de SEOshop App Store.

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.