Tips voor een winstgevend feestdagen-menu

Tips voor een winstgevend feestdagen-menu

Het is geen geheim: consumenten geven tijdens de feestdagen meer geld uit. Hoewel de kosten voor restaurants naar verwachting elk jaar met 8% zullen stijgen, zijn de feestdagen de meest winstgevende periode van het jaar voor restauranthouders, op voorwaarde dat ze goed voorbereid zijn. Als je winst wilt maken, heb je een plan van aanpak nodig.

Weet je welke de populaire en winstgevende maaltijden van je menu zijn?

Het is essentieel om het antwoord op deze vraag te hebben om het meest winstgevende menu te plannen. De gerechten die je aanbiedt, hun populariteit en hun winstgevendheid hebben allemaal een enorme impact op je verkopen. Je kunt dit seizoen winstgevender maken door de winstgevendheid van je menu te analyseren. Begin met hoe je de winstgevendheid van je gerechten kunt analyseren.

winstgevend feestdagen-menu

Gebruik verkooprapporten

De meeste restauranteigenaars hebben een idee van de bestsellers, maar weten niet welke het meest winstgevend zijn. Als je de meest winstgevende en niet-rendabele menu-items wilt bepalen, moet je je eerdere verkoopgegevens analyseren. Houd bij het berekenen van de winstgevendheid rekening met het totale aantal verkochte artikelen en niet met de winstgevendheid van één artikel. High-profit items zijn niet veel waard als je er maar één verkoopt.

VOORBEELD: Bekijk het bovenstaande menu met voorgerechten. Je ziet dat de pompoensoep populair is en waarschijnlijk meer winst kan opleveren. Je besluit de verkoopprijs te verhogen naar €5,95, een verhoging waarvan je denkt dat die de verkoop niet negatief zal beïnvloeden. Je verhoogt ook de verkoopprijs van de zeer populaire tonijn tataki met €2,00 en verlaagt de prijs van de kreeft met €1,05, wat volgens jou de verkoop met 50% zal verhogen, wat dagelijks een extra winst van €31,40 oplevert. Deze drie kleine prijsveranderingen verhogen je dagelijkse winst met €119,20.

Uw restaurant kassasysteem kan je helpen verkooprapporten te genereren die vergelijkbaar zijn met die in het bovenstaande voorbeeld, waardoor je nu je verkoopgegevens kunt analyseren en je menu zo winstgevend mogelijk kunt maken.

Categoriseer elk menu-item

Na het voltooien van je menu-analyse, categoriseert je elk menu-item volgens de BCG-Matrix – Stars, Cash cows, Dogs en Vraagtekens.

• Stars: uiterst populaire gerechten met een hoge winstgevendheid
• Cash cows: uiterst populaire gerechten met lage winstgevendheid
• Dogs: impopulaire gerechten met lage winstgevendheid
• Vraagtekens: impopulaire gerechten met hoge winstgevendheid

cash cows horeca

Gebruik de Stars van het menu van vorig jaar als startpunt voor het menu van dit jaar. Overweeg een populair gerecht weer op het menu te zetten of het hoofdbestanddeel in iets nieuws en interessants te veranderen. Het echte inzicht dat deze oefening geeft, is het bepalen van de Dogs van je menu. Voorkom dat je deze gerechten nogmaals in je menu opneemt. Ze zijn niet populair genoeg en voor je niet winstgevend genoeg.
Hoewel je menu een van de meest essentiële onderdelen van je restaurant is, is winstgevendheid slechts de eerste stap in de planning van je feestdagen. Gelukkig is dit het perfecte moment om een plan van aanpak te maken, met behulp van deze gratis handleiding:

feestdagen horeca