De toekomst van E-fulfilment voor webshops

Ongemerkt is de wereld steeds meer aan het robotiseren. Wat dacht je bijvoorbeeld van stofzuigrobots, assemblage-robots en operatierobots? In Japan is afgelopen zomer zelfs een hotel geopend dat grotendeels wordt gerund door robots! Maar ook in de logistieke sector zal de robotisering alleen maar toenemen. In deze blogpost vertellen we hoe wij omgaan met de laatste ontwikkelingen.

Bij Active Ants houden we alle trends en hypes nauwlettend in de gaten, maar dit betekent niet dat wij klakkeloos gaan vernieuwen. Wij merken namelijk dat innovaties op korte termijn vaak worden overschat, terwijl ze op de lange termijn worden onderschat. In het geval van de robotisering zullen wij zeker niet à la minute overgaan tot een volledige robotisering van ons magazijn, maar we onderzoeken wel degelijk de mogelijkheden van een sterk geautomatiseerd proces.
Amazon werkt met een gerobotiseerd magazijn en de omzet per medewerker is daar nu drie keer zo hoog als in de reguliere detailhandel. Ook heeft het bedrijf aangekondigd dat het over vijf jaar pakketten per drone wil bezorgen.

Google werkt hard aan de zelfrijdende auto. De auto’s hebben al meer dan een miljoen kilometer afgelegd, zonder ook maar één ongeluk te veroorzaken. Wij zien het op korte termijn niet gebeuren dat deze auto de pakketbezorger vervangt, maar ontwikkelingen als deze moeten ook zeker niet onderschat worden. Action heeft bijvoorbeeld al aangegeven pas online te gaan wanneer de kosten van de bezorging drastisch minder worden. Met een chauffeurloze bezorging is dit een mogelijkheid.

auto-van-de-toekomst
Wordt dit de auto van de toekomst?

Het klinkt allemaal nog ver weg maar als we kijken naar de ontwikkelingen van de afgelopen paar jaar dan heeft er al een grote optimalisatieslag plaatsgevonden. De consument is er ook klaar voor. Die verwacht een flexibel en transparant proces waarin alle communicatie minimaal zo persoonlijk blijft als dat voorheen zou zijn gebeurd. Daarnaast wil de consument zijn pakketje zo snel mogelijk geleverd krijgen. Laat bestellen is niet meer weg te denken en laat wordt alleen maar later. Is de bestelling toch op een schappelijke tijd gedaan? Dan is same-day-delivery in de toekomst geen luxe meer maar wordt dit de nieuwe standaard in ons land.

same-day-delivery

En de arbeidsplaatsen dan?

Een algemene – en logische – gedachte bij het robotiseren van processen is de angst voor het kwijtraken van arbeidsplaatsen. Hoe meer er geautomatiseerd wordt, hoe minder arbeidskrachten er op dat vlak nodig zijn. Maar wat ons betreft is deze gedachte een beetje te kort door de bocht. Als uw e-fulfilment niet met zijn tijd meegaat, is de kans aanzienlijk dat u vroeg of laat failliet gaat en op termijn helemaal geen arbeidsplaatsen meer kunt bieden.

Maar snellere logistiek of efficiënter magazijngebruik biedt juist ruimte voor meer mogelijkheden voor nieuwe logistieke diensten of bedrijven. Bovendien is optimale software een steeds belangrijker onderdeel van de tak van sport. Of de meters in het magazijn nu worden afgelegd door robots of mensen, in beide gevallen blijft er een vrij arbeidsintensieve operatie schuilgaan achter e-commerce logistiek. Met een geautomatiseerd orderpicksysteem, waarbij de goederen naar de medewerker komen, is er veel tijdswinst te behalen waarbij zeker is dat de mens, zij het in een andere vorm, hierbij de onmisbare schakel is.

Ontmoet Jeroen Dekker op SEOshop Connect

Op 27 oktober organiseert SEOshop een webinar in samenwerking met Active Ants en op 28 oktober staan Jeroen Dekker en zijn bedrijf Active Ants op SEOshop Connect Conference. Alle aanmeldingen voor het webinar met Active Ants ontvangen een gratis ticket voor SEOshop Connect Conference! Meld u nu aan voor het webinar.