In 3 stappen naar een toekomstbestendige juwelierszaak

Het aantal juwelierszaken in Nederland is sinds de crisis fors afgenomen. Juweliers die de klap wel hebben overleefd, kijken naar de toekomst met gematigd optimisme. Hoe zorg je ervoor dat je juwelierszaak beter voorbereid is op toekomstige veranderingen? Wij helpen je op weg: volg deze 3 stappen om jouw zaak future-proof te maken!

Stap 1: Neem je doelgroep onder de loep

Brancheonderzoeken wijzen naar een tweedeling van de juweliersmarkt. Aan de ene kant staan de traditionele juweliers die zich richten op het creëren van ambachtelijk gemaakte sieraden. Hier tegenover staan de trendy sieradenwinkels die de focus leggen op goedkopere bijouterieën. De ene is zeker niet beter dan de ander, maar het is wel van groot belang dat je één van de twee kiest.

Als je jouw doelgroep niet duidelijk visualiseert in je winkel, kan dit verwarrend zijn voor consumenten. Richt je je op vrouwen- en/of herensieraden? Verkoop je aan het midden-segment of ga je voor exclusief? Daarbij komt dat jongeren veel eerder een goedkope sieradenwinkel dan een dure juwelierszaak binnenlopen. Bij tweeverdieners en 50-plussers zien we het tegenovergestelde: die gaan eerder voor gouden en briljanten sieraden bij een chique juwelier. Een verwarrend bedieningsconcept kan ervoor zorgen dat klanten verkeerde verwachtingen hebben van jouw aanbod. Dit kan er weer toe leiden dat de klant naar een concurrent stapt die de doelgroep wel goed communiceert. Het duidelijk weergeven van je doelgroepkeuze en bedieningsconcept is daarom essentieel.

Stap 2: Ga mee met de eCommerce trend

Ga mee met de eCommerce trend

Een uitgekauwde tip, maar toch op zijn plaats. Er zijn namelijk nog veel juwelierszaken die te laconiek zijn over eCommerce. En dat brengt problemen met zich mee.

‘’Juweliers zonder eCommercestrategie staan moeilijke tijden te wachten,’’ aldus de woorden van Ben Joseph, CEO van de Nederlandse juweliersketen Ace Jewelers. Wie niet online aanwezig is, wordt volgens hem door de consument niet langer serieus genomen. Een afwachtende houding binnen het juwelier segment is daarom niet meer van deze tijd.

Volgens de experts van adviesbureau McKinsey zijn er goede kansen in online verkoop voor luxe retailers. Wil je ook online verkopen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Er bestaan uitstekende softwares waarmee juweliers makkelijk online kunnen gaan. Ook kun je samenwerken met online verkoopplatforms. Neem bijvoorbeeld Bol.com, die enkele jaren terug een online winkel opende voor sieraden en horloges. Bol.com biedt juweliers de mogelijkheid om via het platform hun producten te verkopen. Ook juweliersketen Lucardi boost haar online verkoop via dit platform en haalt daarmee een omzet binnen die gelijk staat aan twee eigen winkels!

Online verkoopkanalen kunnen dus de omzet van jouw sieradenwinkel of juwelierszaak verhogen. Zelf een webshop opstarten? Lees dan eerst dit blog.

Stap 3: Laat online en offline samensmelten tot één geheel

Is online verkoop de enige sleutel tot succes? Nee, want een fysieke touchpoint is nog steeds erg belangrijk. Zeker in de traditionele juweliersbranche. De consument koopt luxe producten namelijk graag in bij een stenen winkel, mede om de persoonlijke aandacht die ze online niet kunnen krijgen. Wel belangrijk om te weten: de consument oriënteert zich eerst online, maar koopt het product vervolgens in de winkel.

Door je online voorraad naadloos te integreren met je offline voorraadbeheer, weten je klanten precies wat het aanbod is van je fysieke winkel. Gebruik hiervoor omnichannel, waarbij je je online en fysieke winkel laat samenkomen in één centraal systeem. Handig, want zo heb je altijd overzicht van alle aspecten binnen jouw juwelierszaak of sieradenwinkel!

Hoe pas je omnichannel toe in jouw zaak? Er bestaan handige tools waar de focus sterk ligt op omnichannel. Zo kun je gebruik maken van een iPad kassasysteem die je overal in jouw winkel kunt meenemen. Al je producten staan hierin, zodat je altijd de juiste productinformatie bij de hand hebt. Ook reparaties en maatwerk kun je eenvoudig inplannen via de iPad. Zo bied je je klanten een uiterst snelle service.

Ook omnichannel uitproberen?

Ontdek de mogelijkheden voor jouw juwelierszaak of sieradenwinkel.