Toelichting: ontwikkel roadmap

Naar aanleiding van de vragen op het blog/forum willen we meer duidelijkheid verschaffen over onze ontwikkel roadmap. Middels een nieuwe tool zult u spoedig zelf kunnen stemmen op welke functionaliteit u belangrijk vindt. Voor eind mei zal SEOshop een one-page checkout, uitgebreidere kortingen / bundel producten functionaliteit, B2B verbeteringen en diverse nieuwe zoekmachine optimalisaties toevoegen.

Op het forum hebben wij veel vragen gekregen over de development planning en het lanceren van nieuwe functies in het SEOshop platform. Graag verschaf ik u meer duidelijkheid omtrent de ontwikkeling van het platform. Tevens zal ik toelichten waarom we bepaalde beslissingen genomen hebben.

Graag wil ik even terugblikken op een bijzonder druk 2013 waarin het SEOshop team is gegroeid van 18 naar 55 e-Commerce specialisten, die dagelijks werken aan het verbeteren van het platform. Er zijn enorm veel nieuwe (internationale) klanten bij gekomen, die naast de investering die wij van HENQ invest gehad hebben, de explosieve groei mogelijk maakten.

Afgelopen jaar heeft onze focus gelegen op het verbeteren van het platform en het uitbouwen van de App Store (API) en Theme Store (Template editor). Daarnaast hebben we zeer veel nieuwe functies toegevoegd. Het was een strategische keuze om veel tijd en aandacht in ons ecosysteem te steken, omdat we op die manier eenvoudig veel meer functies kunnen toevoegen in samenwerking met onze partners. Het heeft ervoor gezorgd dat er koppelingen zijn met o.a. boekhoudpakketten, e-mailmarketingsystemen, klantenservicesystemen en meer.

Momenteel hebben we de capaciteit om grote kwaliteitsslagen te maken. Niet alleen op het gebied van nieuwe functies ontwikkelen, maar ook onze support afdeling die momenteel een tevredenheidsgraad heeft van 93 procent en bijna alle vragen binnen een uur beantwoordt. Vorige week werd een CMO toegevoegd aan het managementteam van SEOshop, iemand met veel ervaring bij o.a. Sanoma, om samen met onze marketingafdeling nog beter uit te zoeken hoe wij uw webwinkel succesvoller kunnen maken. Ook onze developmentafdeling is afgelopen jaar flink gegroeid. Momenteel zoeken we goede PHP developers, dus als u mensen kent, dan horen wij dat graag.

Om concreet te worden; we zijn al bezig met verschillende nieuwe toevoegingen. Onze roadmap ziet er nu op hoofdlijnen als volgt uit:

  1. Inbouwen van een feature request tool in de backoffice waar u als klant kunt stemmen op functionaliteit. (April)
  2. Zoekmachine-optimalisatie verbeteringen (veel nieuwe mogelijkheden) (mei)
  3. One-page checkout (mei)
  4. Zeer uitgebreide kortingen en bundelproducten / extra B2B functionaliteit (mei)
  5. Template editor voor facturen en pakbonnen, zodat u zelf het design kunt aanpassen (mei)

Onze focus ligt nu op het toevoegen van nieuwe functies waar een groot gedeelte van onze klanten om vraagt. De feature request tool zal aantonen welke functies het belangrijkst zijn voor de grootste groep klanten. Dit neemt niet weg dat we uiteindelijk onze eigen keuzes maken en ook oog zullen houden voor minder populaire functies die wel nodig zijn om het product te verbeteren. Tevens is mijn persoonlijke doel om zo spoedig mogelijk (nog) meer development capaciteit te creëren, zodat we sneller nieuwe functies kunnen ontwikkelen.

Zoals aangegeven is onze organisatie snel gegroeid en ben ik blij om te zien dat het team erg goed samenwerkt en we zeer slagvaardig zijn. De grootte van de organisatie en de developmentcapaciteit stellen ons in staat om volledig te focussen op de veel gevraagde (grote) projecten. U kunt komend jaar nog veel interessante toevoegingen verwachten.

Ruud Stelder

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.