Nieuw jaar, nieuw kassasysteem! Maak kennis met onze favoriete features

Nieuw jaar, nieuw kassasysteem! Maak kennis met onze favoriete features

Welkom in 2019! Met de gekte van de feestdagen achter de rug wordt het tijd om vooruit te kijken naar wat dit jaar ons gaat brengen. Is het eindelijk tijd om je droom na te streven en een eigen winkel openen, of heb je het goede voornemen om meer inzicht te krijgen in hoe je huidige onderneming ervoor staat? Laat ons je daarbij helpen! Lightspeed Retail is er volledig op gericht om ondernemen makkelijker en meer overzichtelijk maken, en als we onze gebruikers mogen geloven zijn de volgende vier features – met recht – de sterren van de show:

1. Voorraadbeheer

Inzicht in je productvoorraad is een belangrijk aspect van het goed draaiende houden van een winkel. Voorraadbeheer in Lightspeed Retail houdt niet alleen de nummers voor je bij, maar biedt daarnaast een scala aan mogelijkheden om je producten op een eenvoudige manier zo winstgevend mogelijk te organiseren. Naast de standaard productinvoer, kun je snel productvariaties zoals kleur en maat creëren, en individuele producten combineren om ze te verkopen als bundel.

Het instellen van een automatisch reorder point voor je best verkopende producten kan helpen bij het efficiënt onderhouden van je voorraad. Deze feature zorgt ervoor dat je nooit zonder je bestsellers komt te zitten. Om je algemene productaanbod zo veel mogelijk overeen te laten komen met de vraag, biedt Lightspeed je inzicht in de kosten en winstmarges van specifieke producten en categorieën. Zo zie je wat daadwerkelijk het best verkoopt, en kun je daarop gebaseerd je voorraad optimaal indelen.

“Data is heel bruikbaar. Sowieso kijken wij een paar keer per dag naar de omzet en de drukte in de winkels. Ook kijken we naar het activa-rapport. Wat is de voorraadwaarde ten opzichte van de week ervoor? Zitten we nog goed of hebben we teveel voorraad?”
Bas de Ruijter (Things I Like Things I Love)

2. Omnichannel

Als je met het idee speelt om de online markt te verkennen, zorgt Lightspeed Omnichannel ervoor dat de transitie tussen off- en online zo soepel mogelijk verloopt. Je bestaande producten in de winkel staan met een paar drukken op de knop in de kassa live in je webwinkel, en ook latere toevoegingen kun je met de import tool snel online zetten. Daarnaast zorgt het centrale voorraadbeheer van Omnichannel ervoor dat de verkopen in de winkel en die op het web met elkaar gesynchroniseerd worden, waardoor je nooit voor onverwachte tekorten in je voorraad komt te staan.

“Online groeit en retail groeit, dus je gaat steeds meer aspecten van het moderne retailen tegelijkertijd managen. Wat voor ons een grote struggle was, was dat de voorraad in twee systemen zat. Deze voorraad is nu samengevoegd in één systeem wat het beheren veel gemakkelijker maakt.”
Daan de Greef (Baskèts)

Een ander, maar niet minder belangrijk, voordeel van Lightspeed Omnichannel zijn de kant-en-klare templates waarmee je je webshop makkelijk kunt inrichten en opmaken. Op die manier kun je er zeker van zijn dat je uitstraling online perfect overeenkomt met je uitstraling offline.

3. Klantenbeheer

Je klanten vormen de hoeksteen van je onderneming. Het kan dus nooit kwaad om wat extra aandacht te besteden aan hun winkelbeleving. Met Lightspeed kun je het begrip ‘klantenservice’ naar een heel nieuw niveau tillen: Lightspeed Retail biedt de mogelijkheid om zowel individuele klantprofielen als klantgroepen op slaan in het systeem. Je kunt producten voor klanten reserveren, korting toewijzen aan bepaalde groepen of individuen, en trouwe bezoekers belonen door een loyaliteitsprogramma op te zetten waarmee hun regelmatige bezoek wordt omgezet in korting of andere voordelen.

De data die je door middel van het klantbeheer verzamelt, is voor jou als ondernemer bruikbaar om meer inzicht te verkrijgen in het koopgedrag van je klanten. Gegevens als iemands aankoopgeschiedenis en bepaalde trends in het algemene koopgedrag kun je gebruiken voor het verder optimaliseren van je assortiment. Zo voelen je klanten zich gehoord en gezien, en kun jij je onderneming verder laten groeien. Win-win!

Retail top features

4. Betalingen

Het spreekt voor zich dat betalingen noodzakelijk zijn om een business draaiende te houden. Je wilt er natuurlijk zeker van zijn dat deze betalingen veilig worden uitgevoerd, en dat je je klanten alle vrijheid geeft in hoe ze willen betalen. Van contant tot kredietrekening: Lightspeed Retail biedt het aan als betaalmethode. Daarnaast maakt de mobiliteit van het kassasysteem het mogelijk om door de hele winkel heen te betalen. Dit betekent voor jou als ondernemer een hogere efficiëntie, en voor de klanten dat ze niet meer achter in de rij hoeven aan te sluiten op drukke momenten. Als kers op de taart is Lightspeed partner van Apple. Je zit dus niet vast aan logge – onaantrekkelijke – apparatuur op de counter, maar kunt alles in de winkel vanaf een iPad regelen.

“Pas wanneer we de kassa nodig hebben, leggen we de iPad op de counter. Een groot kassasysteem op de toonbank vonden wij nooit echt aantrekkelijk – het past niet in de winkel. We gebruiken liever een iPad. Dat oogt meer aantrekkelijk en simpel.’’
Satoshi Sugi (Time & Style)

Dit was het dan! Onze eigen ‘Top 4-features’ binnen Lightspeed Retail. Een gelukkig nieuwjaar! 

Meer weten over ons kassasysteem?

Onze experts helpen je graag. Bespreek jouw mogelijkheden met een van onze retail-experts.