Verhoog uw Twitter engagement met 36%: Stel Twitter Cards in voor uw Webshop!

Twitter is een van de meest gebruikte kanalen binnen de e-commerce. Een artikel in Wired magazine gaf vorig jaar al aan dat het kanaal wel eens het dominante kanaal binnen de e-commerce kon worden. Niet alleen marketeers zijn zich bewust van het toenemende belang van sociale kanalen voor commercie (30% van alle aankopen vorig jaar kwamen vanuit social channels), ook Twitter is steeds meer bezig om haar kanaal te optimaliseren voor commercie. Zo werd er onlangs al geëxperimenteerd met ‘koop-knoppen’ en ook verzending & betalingsopties werden tijdelijk toegevoegd, shoppen op Twitter wordt de toekomst! Een recente update die daar ook een zeer grote rol in gaat spelen is de toevoeging, of eigenlijk verbetering, van Twitter Cards. Door middel van Twitter cards kunt u als het ware het 140 karakter limiet overschrijden, en voor wel 36% meer engagement zorgen. In dit artikel geven we u een korte bootcamp over het gebruik van Twitter Cards met Twitter Expert Herman Couwenbergh!

Wat zijn Twitter Cards?

De Twitter Cards werden al een tijd gebruikt, bijvoorbeeld voor video’s. Toch snapt nog niet iedereen hoe het nu werkt. Couwenbergh legt ons nog eens uit hoe deze Twitter Cards precies werken.

“Twitter Cards zijn oorspronkelijk links die je op je eigen website implementeert; en dat daarna werkt voor iedereen die een link naar jou website plaatst op Twitter. Die zijn voor iedereen, of je nu adverteert via Twitter of niet. Later kwamen daar speciale cards bij die specifiek extra functionaliteit bracht voor adverteerders.

Effectiviteit

Door middel van het analytics programma van Twitter Cards, genaamd Twitter Twitter Card Analytics kunt u de effectiviteit van uw Twitter Cards meten. Zo kunt u bijvoorbeeld opmaken uit deze statistieken wie uw Card het meeste retweet, welke soort Card er het beste werkt en wie de meest invloedrijke volgers zijn. Een onderzoek dat wordt vermeld op de blog van Twitter rapporteert een verhoging van de ‘engagement rate’ van 26% en een toename van 64% in het aantal clicks op de url naar de website.

 

Een revolutie binnen de e-commerce?

Zoals de introductie van deze blog al kort beschreef wordt er al veelbelovend op de komst van de Twitter Cards gereageerd.

Hoe zullen deze Twitter Cards social advertising gaan veranderen?

Volgens Couwenbergh vormen de Cards een uitbreiding op huidige basis opties van de tweets. “Nu kan iedereen kan inzetten op de eigen website, laten ze de de pagina waar je naar linkt ‘in’ de tweet verschijnen; waarbij elk Card-type (er zijn 9 verschillende) iets anders doet.”

De Cards kunnen op velen manier creatief worden ingezet binnen e-commerce. Zo noemt Couwenbergh het voorbeeld van de Lead Generation card. “Een Lead Generation of ‘direct response’ card, maakt het mogelijk om met één simpele handeling jezelf voor een nieuwsbrief op te geven of een digitaal document toegezonden te krijgen. Dan is de call-2-action wel erg direct, met alle positieve effecten die daarbij horen!

Twitter Card Bootcamp voor web winkeliers

De optie om Twitter Card te implementeren kan een geweldige boost aan uw e-commerce kanalen geven. In deze Bootcamp laten we u snel zien hoe het werkt, wat u moet weten over de cards, en welke stappen u moet ondernemen.

Couwenbergh raadt voor web winkeliers 3 soorten Cards aan. “Ik zou web winkeliers adviseren om de Summary Card op content pagina’s te activeren en daarnaast de product card voor alle shop-items.” Tevens zie ik veel mogelijkheden voor de eerder genoemde ‘direct response card’, alleen is die momenteel nog niet gratis te verkrijgen in Europa. Dit zal waarschijnlijk aantrekkelijker gaan worden in Q4, wanneer het selfservice station beschikbaar komt voor de kleine adverteerders.” (nu moet je een budget van rond de 10.000 euro voor drie maanden hebben)

3 Twitter Cards die uw omzet zullen boosten

 

Summary Card

Summary card

De Summary Card kan gebruikt worden voor veel verschillende soorten web content zoals van blog posts, nieuws artikelen tot en met producten of webwinkels. De Summary Card is ontworpen om de bezoekers een sneak-peak te geven van de content, zoals een nieuw product, voordat ze naar de website klikken.

Product Card

Product card

De Product Card is speciaal voor web winkeliers een interessante keuze. Via deze Twitter Card kunt u uw producten vanuit uw webshop tonen op Twitter. De Card toont tevens informatie over uw product, de prijs Door middel van deze Card kunt u zoekenden binnen Twitter naar uw webinkel lokken. Goede manier van lead generation!

Lead Generation Card (Direct response Card)

Lead Generation card

De Lead Generation Card die Couwenbergh al reeds beschreef is een Card die de bezoekers tot een bepaalde actie laat overgaan, zoals het aanmelden voor een nieuwsbrief. Doordat bezoekers meteen kunnen reageren op het aanbod zonder eerst naar een desktop of mobiele site te hoeven gaan, werkt deze type Card erg effectief. Omdat Twitter je mailadres kent, kan een promotie (inschrijven nieuwsbrief, downloaden whitepaper, dus eigenlijk alles wat digitaal afgehandeld kan worden) in de tweet afgehandeld worden. En zoals we allemaal weten is elke stap die je wegneemt tussen het ‘verlangen’ en het ‘inlossen van verlangen’ extra conversie. Vergelijk intweet afhandelen maar eens met het plaatsen van een link, die naar een website leidt waar je je gegevens moet invullen en dan pas de actie voltooid hebben!”, aldus Couwenbergh.

2 extra Tips:

  1. Combineer de uitklapbare tweets met promoted tweets voor nog meer brand exposure en reach;
  • Voeg een “expand” knop toe voor meer engagement met uw volgers!

4 manieren om Twitter Cards gebruiken voor e-commerce:

Naast dat u met Twitter Cards hulpmiddelen zoals een nieuwsbrief kunt aanbieden via Twitter, zijn er nog veel meer mogelijkheden die van uw Twitter kanaal een super e-commerce kanaal kunnen maken. We gaan ze allemaal even af.

  • Nieuwe producten introduceren: U kunt door middel van het implementeren van een product afbeelding op de twitter cards, perfect uw producten presenteren in de news feed van prospect klanten
  • Hulpmiddelen aanbieden: Bedrijven kunnen behulpzame content aanbieden aan klanten op hun website. De Twitter Card verwijst de bezoekers via Twitter dan direct door naar de content op de website. Geweldig manier van brand building!
  • Gebruik maken van evenementen: Twitter cards kunnen gebruik maken van populaire gebeurtenissen om zo een card te maken die door de populariteit van dit event vaak wordt ge-retweet.
  • Multimedia delen: Een Twitter Card kan ook video’s en afbeeldingen laten zien die bezoekers direct kunnen zien zonder de pagina te hoeven verlaten.
  • Lead generation: Twitter Cards kunnen een lucratieve manier zijn voor het genereren van leads via Twitter. Twitter zegt hierover: Wanneer iemand de Tweet uitklapt , zien ze een beschrijving van het aanbod en een call-to-action. Hun naam, username en e-mailadres zijn al van tevoren ingevuld binnen de kaart. De gebruiker hoeft alleen maar op een knop klikt om deze informatie direct (en veilig) naar jou te sturen.”

In 5 stappen naar een super e-commerce kanaal

Wilt u de Twitter Cards aan uw strategie toevoegen? Doorloop deze 5 stappen en begin met het overnemen van uw branche!

  1. Kies uw Card type
  2. Voeg de Meta Tags toe aan uw pagina
  3. Check de URL’s met de Validator tool van Twitter
  4. Na goedkeuring van de tool, Tweet de URL en zie uw Card verschijnen
  5. Gebruik de Twitter Card Analytics tool om uw effectiviteit te checken!

 

Twitter Card case: SEOshop

PastedGraphic-5

De nieuwe functie van de Twitter Cards leent zich uitstekend om meer engagement en visits te creëren op verschillende soorten content. Ook op de marketing afdeling van SEOshop wordt sinds kort gebruik gemaakt van Twitter Cards. Door middel van een Summary Card hebben we onze nieuwe Whitepaper 201 e-commerce tips voor de feestdagen gepromoot. In plaats van een link te plaatsen met een afbeelding erbij, zorgt de Twitter Summary Card ervoor dat mensen meteen betrokken raken doordat de afbeelding clickable is en doordat mensen op de twitter pagina direct de post kunnen lezen; in plaats van de pagina te verlaten.

 

Hoe zorgt u voor een zo hoog mogelijke click-through-rate?

“Alle verschillende cards hebben eigen toepassingen, er kan dus geen sprake zijn van een specifieke Card die extra mogelijkheden biedt. Maar de card technologie sluit perfect aan bij het gegeven dat alles visueler wordt. In plaats van een link naar je website krijg je met de Summary Card onder de tweet het Twitteraccount van de website(ook als iemand geheel buiten de website de link plaatst!), de headline komt erbij, de intro tekst en de afbeelding. Als eigenaar van de website kun je daar gebruik van maken door die te optimaliseren. Dat draagt dan ook weer bij aan je SEO en ga zo maar door. Iedere card krijgt zo zijn eigen specifieke manier om er gebruik van te maken”, aldus Couwenbergh.

De toekomst van e-commerce op Twitter

De introductie maakte al kenbaar dat er best kan gesproken kan worden over een revolutie binnen de e-commerce. Couwenbergh tipt ons al over de directe aankoop die binnenkort voor Twitter Cards zal verschijnen: “Binnenkort zal de intweet Koop card waarschijnlijk ook live zijn. Dan kun je in een tweet een product, inclusief betaling, afhandelen.”

Wat kunnen we nog meer verwachten?
“Twitter experimenteert doorlopend met allerlei nieuwigheden. Soms worden die breed uitgerold als ze succesvol blijken, soms ook niet. Maar ik heb inmiddels voorbeelden gezien van intweet aankopen inclusief betaling, er zijn nieuwe experimenten met video-content in Tweets en ga zo maar door. Ik denk dat Twitter nog veel mogelijkheden biedt voor commercieel gebruik. Zeker als aan het eind van het jaar het selfservice loket a la Google AdWords opent voor iedereen. Dan kun je al gaan adverteren met een klein budget van enkele tientallen euro’s.”

Take to shop message

Couwenbergh:”Houd de eindgebruiker in het oog en target smal, niet breed. Irritatie oproepen door irrelevante tweets als promoted product bij ongeïnteresseerden te pushen werkt averechts!”

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.