Update juli: one page/one step checkout en kortingsregels

Gisternacht vond een grote platform update plaats. Zowel de one page checkout als de kortingsregels werden toegevoegd aan uw webwinkel. Daarnaast werd een A/B testing feature toegevoegd tussen meerdere checkouts voor de hogere pakketen. In deze blogpost leest u hoe u deze nieuwe functies kunt gebruiken.

Let op: in verband met een css update kan uw checkout nog vreemde vormen hebben. In de loop van vanochtend vroeg zijn de servers ge-update; wij raden een cache-refresh aan (CTRL-SHIFT – R of cmd-shift – R).  Ook kan uw partner-thema nog een oude css-styling hebben. Neem dan even contact op met uw thema-partner. Ze zijn ervan op de hoogte.

De nieuwe checkouts en kortingsregels worden uiteraard doorontwikkeld. Voor vragen en opmerkingen is onze klantenservice beschikbaar (liefst via ons ticket-systeem).

De one page checkout

Veel van jullie hadden hier om gevraagd en we zijn blij dat we hem vandaag mogen presenteren. Met de one page checkout kunt u alle checkout elementen – zoals betaalmethoden en verzendmethoden – op 1 pagina aanbieden. Uw klanten hebben dan minder muisklikken nodig om het bestelproces af te ronden. Alle voordelen van de one page checkout leest u in deze blogpost.

U vindt de one page checkout onder ALGEMEEN > Instellingen > Checkout & Betaalmethoden > Checkout.

One Page Checkout

In de volgende stap kunt u onder Instellingen de one page checkout activeren, door deze op ‘Aan’ te zetten.

Checkout activeren

Bezoekers en klanten van uw webwinkel kunnen nu op 1 pagina afrekenen, zoals hieronder te zien is.

One Page Checkout

Maar er is meer!

Naast de one page checkout hebben we ook een one step checkout ontwikkeld. In de one page checkout, die we zojuist bespraken, staan alle elementen – zoals betaalmethoden en verzendmethoden – onder elkaar. In de one step checkout staan deze naast elkaar. Ook deze one step checkout kunt u activeren onder Instellingen.

One Step checkout

Om het overzichtelijk te houden voor uw klanten worden niet alle velden gelijktijdig geactiveerd. Dat betekent dus dat klanten eerst de factuurgegevens moeten invullen voordat ze een verzendmethode kunnen kiezen. Zodra de factuurgegevens zijn ingevuld, worden de velden van de verzendmethode automatisch geactiveerd.

One Step Checkout Progress

Om de verschillende checkouts te bekijken in uw eigen webwinkel (zonder ze te activeren), kunt u de volgende domeinen gebruiken. Vul op “xxxxxxxxx” uw eigen webwinkel-naam in. Voordat u dit gebruikt, dient u wel even iets in de winkelwagen te stoppen. Zo ziet u direct of er nog iets in uw css aangepast dient te worden, zonder te riskeren dat een klant het ziet.

https://xxxxxxxxx.webshopapp.com/checkout/onestep/

https://xxxxxxxxx.webshopapp.com/checkout/onepage/

Checkout dashboard

Nu u weet hoe u de verschillende checkouts kunt activeren, willen we u graag laten zien hoe u de resultaten kunt meten.

Statistieken

Bovenaan de pagina ziet u een balk met daarin leads, conversies, bounce en abandonment. Laten we eerst even kort uitleggen wat deze begrippen betekenen.

  • Leads – dit is het totaal aantal bezoekers/klanten die het bestelproces zijn ingegaan. Niet al deze mensen hebben het bestelproces afgerond.
  • Conversie – dit is het percentage bezoekers/klanten dat het bestelproces heeft afgerond.
  • Bounce – dit zijn alle bezoekers/klanten die het bestelproces al bij de eerste stap verlaten.
  • Abandonment – dit zijn alle bezoekers/klanten die het bestelproces verlaten voordat ze het afronden. Het verschil met bounce is dat dit ook in een later stadium kan gebeuren.

Checkout dashboard 1

Instellingen

Aan de rechterkant kunt u de instellingen van de checkouts aanpassen, door op de hyperlink onder de betreffende checkout te klikken.

One Page Checkout Progress

A/B testen van de checkout

Wanneer u gebruik maakt van ons M-pakket, kunt u als volgt de resultaten van de checkouts beoordelen. Selecteer eerst één van de checkouts. Gebruik deze enkele weken en meet de resultaten. Heeft u voldoende bestellingen ontvangen om een conclusie te kunnen trekken? Activeer dan de volgende checkout en herhaal dit proces. U kunt nu op basis van de statistieken beoordelen welke checkout geschikt is voor uw webwinkel.

Als u een L-pakket of een XL-pakket heeft, kunt u de verschillende checkouts A/B testen. Dat betekent dat u twee checkouts gelijktijdig kunt activeren en het systeem willekeurig deze checkouts aan uw klanten zal laten zien. Omdat dit gelijktijdig en willekeurig gebeurt, kunt u nog beter beoordelen welke checkout geschikt is voor uw webwinkel!

Wilt u weten wat de voordelen zijn van A/B testen van uw checkout? Lees dan ook het blog One page checkout of toch multi-step checkout?

Kortingsregels

Sinds vandaag heeft u ook veel meer mogelijkheden om kortingen aan uw klanten te geven. Zo kunt u bijvoorbeeld een ‘2 voor de prijs van 1’ aanbieding geven, of kortingen geven aan terugkerende klanten. We leggen u hier uit hoe dit werkt.

In uw backoffice vindt u nu onder het kopje VERKOOP de optie kortingsregels. Als u hier op de groene plusknop klikt, verschijnt er een drop-down menu.

kortingsbundels dropdown

In dit menu kunt u verschillende kortingsregels kiezen. Om het overzichtelijk te houden, kunt u daarnaast een titel toevoegen, zodat u de kortingsregel gemakkelijk kunt terugvinden.

U ziet nu het onderstaande scherm.

Kortingsbundels dashboard

De volgende instellingen zijn hier belangrijk:

  • Status – vink deze aan om de kortingsregel te activeren in uw webwinkel. Als u deze niet aanvinkt, is de kortingsregel nog niet beschikbaar.
  • Stop na deze regel – in sommige gevallen wilt u niet dat kortingsregels gelijktijdig werken. Door ‘stop na deze regel’ aan te vinken, zal de volgende kortingsregel niet uitgevoerd worden als deze kortinsbundel wordt geactiveerd.
  • Startdatum / einddatum – dit is de periode waarin de kortingsregel geldt.
  • Gebruikerslimiet – dit is het aantal keer dat de kortingsregel gebruikt kan worden. Let op! Wanneer u hier 0 laat staan, is er geen maximum.
  • Gebruikt – hier ziet u hoe vaak de kortingsregel is gebruikt.
  • Korting – hier kunt u elementen instellen die specifiek voor de kortingsregel gelden.

Let op dat kortingsregels en kortingscodes niet gelijktijdig werken. Zodra een kortingscode is geactiveerd zullen kortingsregels niet werken. Om gebruik te maken van de kortingsregels, dient u dus alle kortingscodes uit te schakelen.

Zorg er ook altijd voor dat de belangrijkste kortingsregels bovenaan staan, zodat de functie ‘stop na deze regel’ goed wordt uitgevoerd. De functie ‘stop na deze regel’ zorgt er immers voor dat andere kortingsregels niet meer worden uitgevoerd.

Kortingsbundel

Maatwerk thema’s

Heeft u een maatwerk thema? Dan dient u onderstaande aanpassingen zelf door te voeren om de kortingsregels te activeren. Voor deze thema’s is dit al gedaan: Standaard, Passion, Magastorez, Mall, Electronics, Boutique, Playful, Conform, Absolut.

Zoek naar deze code:

{% if product.discounts %}
  <div>
    {% for discount in product.discounts %}
      <li>
        {{ ‘Buy $1 for $2 each and save $3’ | t (discount.quantity, discount.price | money, discount.percentage | percentage) }}
        {% if discount.unit and shop.settings.legal.mode == ‘strict’ %}
          ({{ discount.unit.price | money }} / {{ discount.unit.unit }})
        {% endif %}
      </li>
    {% endfor %}
  </div>
{% endif %}

En voeg toe wat hieronder dikgedrukt wordt weergegeven.

{% if product.discounts or product.discount_rules %}
  <div>
    {% if product.discounts %}
      {% for discount in product.discounts %}
        <li>
          {{ ‘Buy $1 for $2 each and save $3’ | t (discount.quantity, discount.price | money, discount.percentage | percentage) }}
          {% if discount.unit and shop.settings.legal.mode == ‘strict’ %}
            ({{ discount.unit.price | money }} / {{ discount.unit.unit }})
          {% endif %}
        </li>
      {% endfor %}
    {% endif %}
 
    {% if product.discount_rules %}
      {% for discount_rule in product.discount_rules %}
        <li>{{ discount_rule }}</li>
      {% endfor %}
    {% endif %}
  </div>
{% endif %}

VD Site

Nu kunt u dit dus ook!

  • Koop X aantal artikelen en krijg de verzending gratis
  • Gratis verzending voor bestellingen boven X euro
  • Korting op bestellingen boven X euro
  • Geef een korting van X euro aan terugkerende klanten
  • Koop X producten, krijg er 1 gratis
  • Geef een korting van X euro op alle producten in 1 of meer categorieën
  • Geef een korting van X euro op alle producten in 1 of meer klantgroepen

De discounts rules worden zeer vermoedelijk op termijn doorontwikkeld. Ook zijn onze developers nog bezig met de ontwikkeling van de  “Bundelproducten” feature.

Tenslotte

Heeft u na het lezen van deze blogpost toch nog vragen? Lees dan ook onze handleiding!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.