Uw Facebookpagina als “een digitale beursstand”

Social media en dan vooral Facebook is niet meer weg te denken uit de marketingactiviteiten van e-­commerce ondernemers. Het schrijven van Facebookberichten is geen kunst op zich, maar hoe u van uw eigen Facebook community een digitale beursstand kunt maken, dat is een geheel nieuwe uitdaging. Wij gaan u in deze blogpost vertellen hoe u dit realiseert voor uw eigen online onderneming.

Met deze vijf pijlers geven wij u aan waarom u uw Facebook community als digitale beursstand moet zien.

Hoe zorgt u voor drukte op uw stand?

Stel: Edammer en Beemsterkaas staan beide op de Horecava; de ene deelt flyers met aanbiedingen uit, de ander blokjes kaas, waar denkt u dat het drukker is? Juist!

Door slimme (win)campagnes uit te voeren kunt u effectief een groot viraal bereik opbouwen. Zo vergroot u niet alleen de reikwijdte van uw community, u breidt tevens de naamsbekendheid van uw online organisatie uit en blijft top-­of-­mind bij uw opgebouwde fanbase.

Denk ook aan samenwerkingen met andere partijen waarbij jullie elkaar verder helpen. Zo kunt u bijvoorbeeld samen met uw partner een joined promotion opzetten waarbij jullie producten elkaar perfect aanvullen. Ze noemen het niet voor niets “social” media.

Uiteraard kunt u ook bereik genereren door Facebook advertentie campagnes op te zetten. Door uw advertenties specifiek op bepaalde interesses en demografische kenmerken te richten, kunt u uw doelgroep gericht bereiken.

Door het bereik van uw Facebook community middels deze drie manieren te vergroten, lopen er betrekkelijk makkelijk honderdduizenden potentiële klanten per maand langs uw digitale beursstand.

Customer experience

In een digitale wereld waar de gebruikers via allerlei verschillende kanalen worden blootgesteld aan talloze boodschappen van ondernemers, kunt u het verschil maken door uw Facebook community te zien als een digitale beursstand.

Zorg voor een mooie klantervaring door uw ‘digitale beursstand’ visueel aantrekkelijk in te richten. Door een contentstrategie te hanteren waarbij de focus ligt op sterke visuals, video’s en een sfeervolle header trekt u de aandacht van de bezoekers. Veel consumenten gebruiken social media ten slotte om bijvoorbeeld inspiratie op te doen voor het interieur zoals ze voorheen ook de Woonbeurs bezochten.



Betrek het publiek bij uw product

Facebook biedt u als ondernemer diverse kansen om waardevolle contactmomenten te creëren met de doelgroep.
Net als op de beurs kunt u direct het gesprek aan gaan met de consument wanneer ze bijvoorbeeld een opmerking of compliment maken. Met welk medium kan dit nog meer? Lever ook hier “service with a smile”. Hoe? Door uw community dagelijks goed te monitoren en op een leuke manier in te spelen op de reacties van uw bezoekers.

Verrijk uw data

Om de contactmomenten zo waardevol mogelijk te maken is het natuurlijk slim om de bezoekers van de stand een kijkje in de winkel te laten nemen en misschien nog wel belangrijker om gegevens te verzamelen.

Laten we het voorbeeld van de blokjes kaas er weer even bij pakken:

Maak er in dat geval bijvoorbeeld een beurstestpanel van waar de bezoekers verschillende stukjes mogen proeven om hun favoriet aan te geven. Elke deelnemer maakt kans op prijs X en door een e-­mailadres achter te laten weten ze of ze uiteindelijk de winnende deelnemer zijn. Tevens krijgen ze daarbij een speciale beursaanbieding, uiteraard gericht op het product naar voorkeur.

Voorbeeld: Succubus gebruikt haar Facebook community voor het verzamelen van waardevolle informatie.

Activeer uw klant

Maak klanten ambassadeur van uw merk door hen te belonen voor waardevol gedrag.

Steigerhouten beddenspecialist Livengo activeert bestaande klanten op een slimme manier door ze te “vangen” in de Facebook community en ze te stimuleren tot digitale mond­tot­mond reclame. Op deze manier verspreiden tevreden klanten het goede woord richting de (potentiële) nieuwe volgers en klanten.

Voorbeeld: Livengo ontvangt wekelijks foto’s van tevreden klanten op hun tijdlijn

Ook de startup Beer in a Box beloont op een zeer eenvoudige manier de klant om als ambassadeur van het merk op te treden. Bestaande klanten krijgen unieke friend­-invite codes waarmee zijzelf kunnen sparen voor stapelkortingen als hun vrienden zich ook aanmelden voor een unieke Beer in a Box. Des te meer vrienden zich aanmelden des te hoger de korting voor de bestaande klant.

Uw digitale beursstand

Met deze vijf pijlers; het opbouwen van bereik, een feilloze klantervaring, het betrekken van het publiek bij uw product, het verrijken van uw data en tot slot het activeren van uw klant, creëert u van uw eigen Facebook community een succesvolle digitale beursstand.

Wilt u eens met ons sparren over onze visie op een Facebook community? Kom dan 28 oktober langs onze beursstand op SEOShop Connect!

Lightspeed

Lightspeed

Lightspeed, is een internationaal softwarebedrijf voor de retail en horeca. Onze webwinkel en kassasoftware is gebouwd om zelfstandige ondernemers de techniek in handen te geven om te kunnen groeien. Lightspeed heeft meer dan 500 medewerkers en kantoren wereldwijd voor lokale ondersteuning, met o.a. een kantoor in Amsterdam en in Gent.